Hej.

Vi ska till att bygga hus till våren och det ser ut som grunden blir en dyr historia. Tanken har slagit mig att göra en hel del själv av grunden också, det verkar inte vara så himla krångligt av de beskrivningar jag läst.

Plattan kommer bli ca 230m2 inkl garage. Har sett priser upp emot 3000kr/m2 vilket känns riktigt dyrt. Finns det möjlighet till stor besparing genom att göra mycket själv? Själva gjutningen och grävningen kommer jag inte försöka mig på själv, men det mesta däremellan kan jag tänka mig. Schaktningen kommer inte bli avancerad då marken redan ärutgrävd och återfylld en gång pga sanering. Det handlar bara om utgrävning och utfyllning av materal för plattan.

Kom gärna med prisexempel och tips.

Till vårt uterum på 42 m2 gjorde vi allt själva utom just gjutningen. Schaktningen gjorde vi också med minigrävare och släpkärra men det blir lite mer material att frakta bort med 230 m2! Att armera och naja fast golvvärmeslingor är inte svårt. När det gäller golvvärmen så tänk på att dela upp den per rum, även hur det kan komma att se ut i framtiden med annan rumsindelning. Man måste kunna styra värmen per rum och inte två rum i taget t.ex. Saker som t.ex. solinstrålning och ventilation styr hur mycket värme ett visst rum behöver.

Dra extra rör för olika ändamål, t.ex. nätverk. Lite 40-slang hit och dit kan komma väl till pass om några år när du kommer på att du vill ha t.ex. en ny elmatning till ett 3-fasuttag eller en nätverkskabel till ett annat hörn i huset än du tänkt dig från början.

• Gilla
ipppe
  • Laddar…
Jag har ett färskt prisexempel på grundläggning, förvisso en fjällstuga på 95m2 men priserna är ju skalbara.

Material till 95m2 platta på mark: ca 80.000kr.
Förutsättningar:
-100m2 markduk N2
-Kantelement av L-typ, 400mm höga.
-3x100mm (S100) cellplast
-10st 6150 armeringsnät
-2x 12mm armeringsjärn i kantbalkens underkant och 1x 12mm i överkant (förutom ovanstående nät)
-Golvvärme, 4 slingor x 70m, 20mm slang ink fördelare och montagefixturer.
-80mm tjock XPS300 isolering runt plattan som tjälisolering
-12 m3 betong ink membranhärdare
(Observera att jag hade tur och beställde materialet redan vid påsk i år, dvs innan alla prishöjningar)

Utöver ovanstående material/kostnad tillkommer kostnader för följande:
-VA
-Markarbete
-Kross, ev bärlager och makadam under plattan samt för motfyllning
-Hjälp med själva gjutningen (är man inte riktigt säker på detta själv så rekommenderar jag starkt att leja proffs)

Slutligen tillkommer eget arbete. I vårt fall har det lagts runt 100 mantimmar eget arbete för att padda bärlager, skotta makadam, väga av nivå med laser, sätta ut kantelement, dra avlopp, lägga cellplast, lägga golvvärme, lägga armering, lägga tjälisolering och motfylla utanför formen.

• Gilla
ipppe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.