Hej,
Ska snart ge mig på att gjuta ett betonggolv i en källare.
Jag kommer hyra en vibrostav och undrar nu hur länge man bör köra den på varje punkt där man sticker ned den?
På filmer på Youtube från ser det nästan ut som några få sekunder.
Tacksam för tips!
Mvh
Fredrik

Jag har inte gjutit några större ytor själv men när vi fick hjälp med uterummet så vibbade de några sekunder per punkt men gick över hela ytan flera gånger. Efter vibreringen ska du ju sloda ytan för att få den jämn, men det vet du kanske?

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Skall du gjuta med SKB får den inte vibreras. Betongen kan då separera från ballasten.

SKB är självkompakterande betong, den ska inte vibreras utan slodas endast ut. Men det är inte i de säckar man köper i byggvaruhandeln utan är endast om man beställer färdig betong med bil.

Enormt tack för svaret!

Såg förresten att det finns betong med fiberarmering. Då kanske man sluppit lägga i armeringsjärn? Men rätta mig om jag har fel fiberarmerad betong är väl inte heller åtminstone vanlig på säck för grovbetong. Har dock för mig att jag sett det i golbavjämning på säck.

Mvh
Fredrik

Hur många m2 är det du skall gjuta? Över 1000l skulle jag ta betongbil till.

När man gjuter betongelement, väggar golvbjälklag mm med SKB så vibrar man. Även om den är "självutjämnande" så behöver den hjälp på traven. Däremot får man inte vibra för länge då ballasten kan separeras som nämnts ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.