Hej Tänkte dela med mig av dåliga erfarenheter med att ta bort större berg på tomten.Tanken var att vi skulle ta bort en trapp som hade gjort sitt men ju mer vi grävde så växte det fram ett större bergknalle.Tanken blev då att försöka spräcka berg med snigeldynamit men det fungerar dålig och har avverkat 40 kilo snigeldynamit till lite småsten och har provat alla metoder som experter har rekommenderat och det fungerar helt enkelt inte på större berg.Kör nu med spräckkilar som fungerar skapligt men det är uppskatningsvis runt 10 kubik fast berg som ska bort så det tar tid.Att tänka på det här med borrar och borrmaskiner för har lagt ut väldigt mycket pengar på borrmaskiner.Köpte först en bosch 5-40 proffesional borrhammare med sds max fäste men började läsa om service efter 8 timmars drift så jag beställde 1 st större borrmaskin för vill inte vänta på att få tillbaka borrmaskinen efter service.Efterklok skulle jag valt Jula borrhammare på 9jule för 1599 skulle jag köpt minst 2st och tjänat massor med pengar och tror att julas maskinen skulle klara av att borra hålen.Nu kommer det till det här med borrar och att borra i berg för det är väldigt jobbigt att borra och ju större hål du borrar ju jobbigare är det för rygg/händer osv.Har köpt borrar säkert runt 10-15 borrar och storlekar 24mm (spräckilar) 30mm (spräckilar/snigeldynamit) samt 35mm till snigeldynamit.Med facit i hand och det lustiga för en del borrar kostade runt 800 kr men tänkte testa köpa borr från biltema 24mm och borrar från biltema slog dom dyrare borrarna med hästlängder när det gäller att borra ett hål snabbt och pris för en 24mm borr från biltema är 179 kr.
Om du ska ta bort 10 kbm berg så kan jag inte rekommendera något annat än en pneumatisk bergborr med riktiga borr. En sådan maskin går att hyra, inkl kompressor, för ca 2 kkr/dygn från alla större maskinuthyrningsfirmor. Att köra med borrhammare till ett sådant projekt är självplågeri.
Snigeldynamit fungerar utmärkt så vad som hänt i ditt fall är svårt att säga utan att veta mer.
Snigeldynamit fungerar utmärkt så vad som hänt i ditt fall är svårt att säga utan att veta mer.
Ja självplågeri är nog rätt ordval och har borrat med både 30mm borr djup 300mm samt 35mm och djup 350mm och delning runt 100mm till 150mm men ingen större skillnad och tror helt enket att det finns för lite utrymme för kraften att expandera om man jämför med en stor sten.tommib skrev:
Om du ska ta bort 10 kbm berg så kan jag inte rekommendera något annat än en pneumatisk bergborr med riktiga borr. En sådan maskin går att hyra, inkl kompressor, för ca 2 kkr/dygn från alla större maskinuthyrningsfirmor. Att köra med borrhammare till ett sådant projekt är självplågeri.
V växelventil skrev:Hej Tänkte dela med mig av dåliga erfarenheter med att ta bort större berg på tomten.Tanken var att vi skulle ta bort en trapp som hade gjort sitt men ju mer vi grävde så växte det fram ett större bergknalle.Tanken blev då att försöka spräcka berg med snigeldynamit men det fungerar dålig och har avverkat 40 kilo snigeldynamit till lite småsten och har provat alla metoder som experter har rekommenderat och det fungerar helt enkelt inte på större berg.Kör nu med spräckkilar som fungerar skapligt men det är uppskatningsvis runt 10 kubik fast berg som ska bort så det tar tid.Att tänka på det här med borrar och borrmaskiner för har lagt ut väldigt mycket pengar på borrmaskiner.Köpte först en bosch 5-40 proffesional borrhammare med sds max fäste men började läsa om service efter 8 timmars drift så jag beställde 1 st större borrmaskin för vill inte vänta på att få tillbaka borrmaskinen efter service.Efterklok skulle jag valt Jula borrhammare på 9jule för 1599 skulle jag köpt minst 2st och tjänat massor med pengar och tror att julas maskinen skulle klara av att borra hålen.Nu kommer det till det här med borrar och att borra i berg för det är väldigt jobbigt att borra och ju större hål du borrar ju jobbigare är det för rygg/händer osv.Har köpt borrar säkert runt 10-15 borrar och storlekar 24mm (spräckilar) 30mm (spräckilar/snigeldynamit) samt 35mm till snigeldynamit.Med facit i hand och det lustiga för en del borrar kostade runt 800 kr men tänkte testa köpa borr från biltema 24mm och borrar från biltema slog dom dyrare borrarna med hästlängder när det gäller att borra ett hål snabbt och pris för en 24mm borr från biltema är 179 kr.
Usch inget vidare det där. Vis av erfarenheten hade jag sågat upp en yta med riktig såg och diamantklinga typ Huqvarna till det djup du önskar, därefter hyrt en Cobra med 32 mm borr och borrat med ca 30 cm mellanrum för att spräcka emot den sidan som är sågad. Med en Cobra går det riktigt fort att borra hål. Alternativ kört med såg hela vägen och köpt egen klinga typ 3000 kr. En klinga borde räcka om du inte ska gå väldigt djupt, ...10 kubik är väl kanske lite väl häftigt för en klinga, men får du en fin yta att slå med slägga kan du såga breda snitt där varje snitt blir runt 10 - 15 cm djupa.
//S
//S
Redigerat:
Nä det trågiga i det hela att man har lagt massor med onödig tid på snigeldynamitet som i mit fall inte fungerar men visst lite småsten som får plats i en vanlig hink tycker man är lite dåligt efter man borrat im några timmar med ont överallt.Borrade första dagen 35 hål och innan hade jag händer.vet inte vad tommib menar spräcka uppåt och skulle utan problem ta hit en borrare med rigg om som jag sedan kunde hälla i snigeldynamit men med erfarenhet tidigare så är jag väldigt skepisk för resultatet.Provade såga med en 230mm diamantsåg som en fyrkan (syns lite på bilden) och borrade i mitten men fungerade dåligt.Verkar som spräckilar fungerar skapligt men kommer ta tid.har hållit på nu snart i 4-veckor men inte hela dagar för måste tänka på grannarna lite när man borrar.
Alltså du måste borra snett för att berget ska kunna lyftas uppåt. Annars går det inte!
https://www.dynacem.pl/se/sprangmedel-dynacem-stensprackning-hal.html
Vi har gjort samma sak och tänkte först att det skulle gå med mindre borr, men vi hyrde en riktig maskin från Cramo. Enorm skillnad!
https://www.dynacem.pl/se/sprangmedel-dynacem-stensprackning-hal.html
Vi har gjort samma sak och tänkte först att det skulle gå med mindre borr, men vi hyrde en riktig maskin från Cramo. Enorm skillnad!
OkejEddieHansson skrev:
Kommer du ihåg vilken storlek på borren ni använde och hur djupt ni borrade?EddieHansson skrev:
Angående såga med diamantklinga behöver du en såg med vatten som kyler-smörjer medans den sågar. Torrsåga så stora områden skapar otroligt mycket damm och tar långt mycket längre tid. Hyr en Cobra som mer eller mindre "äter" hål, det är en enorm skillnad som även EddieHansson säger i tidigare inlägg. Som sagt berget måste ha en fri yta att spräckas emot. Finns inte det får man antingen såga fram en yta eller borra snett så det finns en chans för snigeln att göra jobbet...
Ca 35mm då Cramo inte hade 40mm. Enligt dynacem är större bättre.V växelventil skrev:
Jag testade först med 16mm stenborr och det funkade inte alls med snigeldynamiten.
Tips. Välj snigeldynamit för vinterbruk som är anpassad för temperatur under 10-15c.
Redigerat: