11 911 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Mjuk asfalt hur länge?
Hejsan alla,
Jag håller på att bli rent utsagt tokig.
Förra året april asfalterade ett större bolag min uppfart. Jag blev uppmanad att ej parkera de på 24h sen skulle det vara check. Jag avstod att stå där 72h och vattnade uppfarten med jämna mellanrum.
Idag fick ja gäster, 29 grader ute. De ratta på uppfarten och lämna två jätte fula gropar efter sig.
Hur länge ska detta hålla på? Är det fel på asfalten? Ska det vara såhär? I så fall hur länge? Ja får fan ont i magen varje gång någon ska hem till oss.
Jag ringde asfaltgubbarna första året(3 mån efter läggning) då de blev några fula spår och han sa det är vanligt när det blir lite varmt ute. Han sa att de tar lite tid för den att stelna.
Stämmer detta? Ja vet inte om jag håller på bli lurad eller vad de nu är frågan om snälla ge mig lite kött på bena
Jag håller på att bli rent utsagt tokig.
Förra året april asfalterade ett större bolag min uppfart. Jag blev uppmanad att ej parkera de på 24h sen skulle det vara check. Jag avstod att stå där 72h och vattnade uppfarten med jämna mellanrum.
Idag fick ja gäster, 29 grader ute. De ratta på uppfarten och lämna två jätte fula gropar efter sig.
Hur länge ska detta hålla på? Är det fel på asfalten? Ska det vara såhär? I så fall hur länge? Ja får fan ont i magen varje gång någon ska hem till oss.
Jag ringde asfaltgubbarna första året(3 mån efter läggning) då de blev några fula spår och han sa det är vanligt när det blir lite varmt ute. Han sa att de tar lite tid för den att stelna.
Stämmer detta? Ja vet inte om jag håller på bli lurad eller vad de nu är frågan om snälla ge mig lite kött på bena
Asfalt ”blöder” när det är varmt.
En blödande asfalt är känslig mot vridningar och mot tryck/belastning.
Flera år gammal asfalt kan blöda när den blir varm.
Sedan finns det olika kvaliteter på asfalt, vissa är mjukare än andra.
En blödande asfalt är känslig mot vridningar och mot tryck/belastning.
Flera år gammal asfalt kan blöda när den blir varm.
Sedan finns det olika kvaliteter på asfalt, vissa är mjukare än andra.
Villasfalt är inte som vägasfalt och mycket tunnare. Se ute vid vägbyggen så är det en riktig vält som plattar till det, många ton som trycker ihop asfalten. Villaasfalt, då kommer dom kanske med en miniatyr till vält eller bara paddar ner det. Sen kommer solen och asfalten blir nästan flytande..
Då har du du haft tur med välten, sen är det så att underlaget måste vara kompakt med allt som ska vara för det.
Största skillnaden är nog att en villadel inte får tjockare än kanske 5 cm asfalt och då blir den mjuk. Ställ bara inte en moppe eller motorcykel på städ, då blir det hål i backen. Sorgligt bir till att leva med det.
Största skillnaden är nog att en villadel inte får tjockare än kanske 5 cm asfalt och då blir den mjuk. Ställ bara inte en moppe eller motorcykel på städ, då blir det hål i backen. Sorgligt bir till att leva med det.
Nej, asfalt behöver inte stelna, inte ens 24 timmar.
Det ska gå att göra över asfalten efter max några timmar.
Men blir asfalten varm i solen, kan det bli mjukt igen. Och idag hemma hos mig hade vi över 30 grader. Asfalt i solen, kan då utan problem bli 50 eller varmare, och då hamnar du i riskzonen.
Men händer det vid kallare väder, är det fel på asfalten (är det egentligen redan nu eftersom det bara handlar om personbilar)
Det ska gå att göra över asfalten efter max några timmar.
Men blir asfalten varm i solen, kan det bli mjukt igen. Och idag hemma hos mig hade vi över 30 grader. Asfalt i solen, kan då utan problem bli 50 eller varmare, och då hamnar du i riskzonen.
Men händer det vid kallare väder, är det fel på asfalten (är det egentligen redan nu eftersom det bara handlar om personbilar)
Vad har de lovat dig och vad är rimligt att du som konsument ska vänta dig? Ring och fråga som om du ville ha ett nytt jobb gjort och se vad de lovar då. Det kan du använda som ammunition mot dem när du ringer och klagar. Läs konsumentköplagen så ser du vilka krav du kan ställa på en produkt du som konsument köper.
Jag har dålig erfarenhet av en av de riktigt stora firmorna som lägger asfalt och gör mycket annat inom väg och bygg och inte heter Skanska. Både "säljaren" som tittade på jobbet, de som lade asfalten och den som tittade på det inför att de skulle åtgärda det felaktiga fallet tyckte att "detta är inga problem att få till med rätt fall". Det var det tydligen. Efter en omläggning som ändå inte blev bra föreslog jag att de skulle fräsa ur ett brett spår så vattnet skulle rinna av. Det är en lösning jag knappast hade godkänt på min egen uppfart men här var det en tillfart till en annan byggnad där det inte spelade någon roll.
Du ska kunna använda produkten till avsett ändamål inom rimliga gränser. Det är inte enligt mig rimligt att asfalten efter ett år blir sönderkörd för att det är 29 grader ute, men kanske ser branschpraxis annorlunda ut än jag förväntar mig. Kolla med konsumentvägledaren i kommunen!
Jag har dålig erfarenhet av en av de riktigt stora firmorna som lägger asfalt och gör mycket annat inom väg och bygg och inte heter Skanska. Både "säljaren" som tittade på jobbet, de som lade asfalten och den som tittade på det inför att de skulle åtgärda det felaktiga fallet tyckte att "detta är inga problem att få till med rätt fall". Det var det tydligen. Efter en omläggning som ändå inte blev bra föreslog jag att de skulle fräsa ur ett brett spår så vattnet skulle rinna av. Det är en lösning jag knappast hade godkänt på min egen uppfart men här var det en tillfart till en annan byggnad där det inte spelade någon roll.
Du ska kunna använda produkten till avsett ändamål inom rimliga gränser. Det är inte enligt mig rimligt att asfalten efter ett år blir sönderkörd för att det är 29 grader ute, men kanske ser branschpraxis annorlunda ut än jag förväntar mig. Kolla med konsumentvägledaren i kommunen!
Klicka här för att svara
