Grund & Markarbeten
BSOD: inget problem, bra om du försöker hålla den våt under härdningen (främst första dagarna). Typ en gammal trasmatta uppepå som man dränker med vatten eller liknande brukar jag använda.
Landground: Tack för alla svar! Vattnet som var kvar efter jag pumpat sjunk undan på en dag eller två, är ju jordgolv helt i krypgrunden och det finns inget öppen vatten kvar alls. Verkar inte som att det händer som standard direkt utan snarare om det kommer 90 mm på en dag. Det han från anticimex mätte var fuktigheten i plankorna som utgör golvet, och det sa han var bra (11-13%) och att det
Anonymiserad 382559: [citat] Välj plattor som lutar lite utåt som bygger ut så mycket som du kan tänka dig. Två 50 cm plattor i bredd tex.eller fler? Det gör att vatten fuktbelastar huset mindre, eftersom det rinner utåt. Så som bilden ovan blir det större fuktbelastning på den putsade husfoten med grus runtom. Kan resultera i sprickor i längden i putsen. Fukt kryper upp i putsen och fryser på vintern.
Bronken: Det kan ju bara bli gissningar då man sällan har koll på hur det ser ut under ytan. Avlopps-exempel (bytt till kommunalt): - Jag hade inga kända hinder (25m grävning). Offert 3 dagars arbete. - Grannen hade inga kända hinder (90m grävning). Offert 3 dagars arbete. Min grävning tog två veckor inklusive en massa sprängning (= hundra tusen dyrare) - det låg visst "lite berg" någon meter
NoOne2k: Den stora fördelen att göra den själv med musten är att det är möjligt att göra det själv utan större maskiner. Det går att göra med L-stöd med men kräver lite större maskiner för att få stöden på plats. Vad har du tänkt dig för radie på muren. Jag har byggt en s-formad mur med benders megastone 150 rak och den har en minsta radie på ca 2m.
Franke77: [bild] Hej Vi dränerade runt hela vårt 50tals hus 2019, har två lager isolering på utsidan för att i framtiden kunna göra källaren bebolig, just nu är det endast grovkällare. Vi bytte tak och stuprör förra året. Häromdagen märkte vi dock att väggen där stupröret går ner i mark och ut mot gatan är fuktig/blöt på insidan. Det har regnat mycket kraftigt senaste tiden och
rotbackarn: En första lämplig åtgärd är ny plast över marken. Bara det är kryphöjd så är det ett enkelt jobb även om det tar några timmar plus en tusenlapp i material. Tejpa eller limma skarvarna. Sedan är i alla fall markfukten minimerad. En kondensavfuktare typ Woods är inte dyr heller att ställa ner. Med avfuktare bör dock ventilerna sättas igen för att slippa avfukta utluften - det kan
KJD: Håller på och ska lägga marksten, men krattade undan ett lass med makdam som vart utlagt i samband med en dränering som gjordes innan vi tog över huset. Blev lite fundersam och några frågor dök upp. Vad säger ni som kan: 1. Kan det finnas någon anledning till att man har lämnat sista metern fram till väggen utan markduk? (Ur dräneringssynpunkt). 2. Ska man inte försöka återfylla
Oskark: Tack för svaret! Ok, då verkar det ju vara hanterbart iaf. Ska ringa gjutgubben idag och fråga hur han ser på det. Fick tips från annat håll också att man kan bygga en liten ram utvändigt just i det hörnet för att säkerställa att det inte rinner över. Jag ska se om jag kan montera loss hörnet också för att kanske kunna höja det, men problemet är ju att jag byggt in det i två
gaspedal: [citat] Ok så du menar så hela är täckt som en betongsarkofag a la Tjernobyl? . Jag såg inte ditt meddelande innan så jag tryckte in röret cirka 1,5-2 m och tryckte in betong 2 dm i glipan . Nästan hela kragen på betongröret fylld sedan. Räcker det tror du? Undrar en sak till. Håller på och sidopackar hela sträckan två rör 18 m, det tar sin lilla tid. Hur länge hade du låtit
SirNalle: 2015 köpte jag en enplansvilla byggd 1989. Den är byggd på gjuten platta på mark med lecablock vad jag kan förstå. Redan när vi köpte fanns små sprickor i grunden/sockeln men besiktningsmannen markerade dessa som ”utan anmärkning”. Nu efter sommaren har vi upptäckt att dessa blivit större och sprungit iväg. (Har målat huset i sommar så har haft annat fokus) Så nu undrar jag
Gornor Ulragh: Hej Hur har det gått. Såg bilden ovan och undrar om du har mikrobiella påväxt på träpaneler ? Ser ut så på bilden som svamp men kan ju vara med n synvilla men på den högupplösta bilen såg det misstänkt ut.
ras_mouse: Hej! Vi har ett fritidshus med bottenplan på 50 kvadrat. Huset står på torpargrund som vi ägnat sommaren åt att gräva ut och plasta. Nu när vi kunnat inspektera grunden har vi uppmätt fuktkvot 22% i bjälklagen därunder och oxå hittat två bjälkar som är tryckimpregnerade med cuprinol. Åtgärder som krävs är sannolikt att byta ut dessa två bjälkar samt installera
Ender: [citat] Det är inte en thermopool, jag har byggt den i skalblock och betong. Utanpå sitter platon och 100 mm XPS 300, så det är inga problem att padda skiten ur materialet.
useless: Jag är ingen vetenskapsman i ämnet, men jag skulle säga att tiden det tar innan plattan blir så försvagad att funktionen äventyras ligger närmare 50 än 1 år iallafall.
egge80: Det kommer snart nån som kan det bättre men a bruk tror jag blir helt fel….alldeles för starkt
Jetkokos: Det kanske känns så när man använder GPS för navigering, men mobilernas positionering är inte alls så bra att den lämpar sig för en utsättning ens i grövre skala. Att mäta på Lantmäteriets eller typ Hitta kartor och översätta till verkligheten bör ge större noggrannhet (vilket iofs inte är svårt om man jämför med mobilen).
poker1970: [citat] Hej Så blev det. 16/30 i botten som packades med duk under. Duk ovanpå med samma material. Det ska packas återigen med en padda (100 kg) och packa och vibbra. DEt kommer kanske att sjunka en aningen men inte mer än dessa 10 %. Vi får hoppas att det håller sig stabilt några år..
Kurtivan: En befintlig byggnad som det ska bytas en bit syll på och till den så kommer det också att behövas en ny plint. Man skulle kunna lägga en platta längst ner i en grop och sedan ställa ett avloppsrör på och försöka hälla i betong i det, fast det känns lite trixigt eftersom det blir tight uppunder syllen. Kanske kan man avsluta en dm under syllen och lägga en träbit mellan? Eller ska
Matti_75: Isoleringen är även till för att förhindra att tjälen att gå in under plattan. Du kan få sättningar om du har sådan mark. Kantbalk eller inte beror på hur tungt orangeriet blir.
Byggarbengt123: Hej! Är det så att det ska vara ca 2m mellan varje plint för grunden av ett attefallshus på 30 kvm? I sådana fall, hur bör man tänka på längd och bredd för själva arean på huset? Finns det vissa fördelar kring att ha 6*5 eller ha 7*4? Dessutom hur bör man sätta plintarna? Finns det fördelar med hur avloppen ska dras, elen dvs måste husets längd och bredd varier osv? Tack på
jularbo: Jag är fullt medveten om det, men det är inte svar på min fråga. Tack ändå.
Durre: Ett alternativ är att försöka ändra bygglovet till att flytta carporten i bakkant av tomten där lutningen är mindre. Visste inte att man skulle placera huset och uppfarten så högt :) Denna lösning medför ju kanske egna problem med att modifiera bygglov, mer av tomten som äts upp av uppfarten etc.
Mikael Nicander: Hej Hur plant måste makadam vara innan man lägger på frigoliten till isoleringen? Mvh Micke
Ante_83: [citat] Vi valde en adsorptionsavfuktare i grunden, har även satt upp egna sensorer för att mäta fukten samt plastat in marken med åldersbeständig plast. Det vart bra och vi är nöjda.
Snickarkirre: Tja! Ja då de e ingen fara med nån millimeter hitådit. Det kommer bli tajt när du drar fast syllen (y)
Stillo: [citat] Tack, hittade en massa på Blocket. Nu är jag bara nyfiken: finns det "bra" fyllnadsmassa och "dålig" fyllnadsmassa? Eller kvittar det?
Alexn72: [citat] Jo är den helt tät och det kommer vatten ur dräneringen så lär där stå vatten... Men... har du inget vatten i drän så kommer där inte stå vatten heller...