Jag har precis höjt min grusade uppfart/parkering med ca en decimeter med väggrus. Jag har själv vibrerat gruset till en hård och stabil yta. Efter dagens kraftiga regn står det en hel del vatten på en del av grusytan som gränsar mot mitt garage (se bild).

Ytan har blivit så pass hård att vattnet har svårt att dränera. Troligtvis behöver jag lägga mer grus på ytan närmast väggen så det blir ett fall bort från väggen.

Hur skadligt är detta? Vattnet går några centimeter upp på väggen. Väggen fortsätter ner åtminstone 50 cm räknat från toppen av grusytan.

• Vattenansamling vid garagevägg efter regn på nyligen höjd och vibrerad grusuppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för betong?

Vad har du innanför väggen.

Jag har dessvärre ingen aning om vad det är för typ av betong.

Innanför väggen är ett mindre garage som mest används för förvaring. Väggen är ca 30 cm tjock. Det är ingen omedelbar risk om det skulle tränga igenom en mindre mängd vatten. Jag tänker mest på hur konstruktionen påverkas på kort och lång sikt.

Händer inget , men bra att ha nedförsbacke ut från allt vad hus heter, sen med påverkan, se dig runt när du är ute ,så står det betongmurar lite överallt och t.o.m i sjön

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.