2 071 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
VAttenflöde i sten. Bygga skärm / terassering med Bentonit och täckdike?
Problemet
Suteränghus 60-tal, lättbetong i källarväggar.
Vattenuppsugning i mellanvägg mot gavel i källaren, tydligt blött på betonggolv och vägg i pannrum och putssläpp på den sida av väggen som ligger mot hall. (Det här är enda stället i källaren där det finns problem, ingen fuktuppträngning alls i ytterväggar.) Haft mindre problem på samma ställe tidigare år, men betydligt blötare i år. På bilden börjar mellanväggen källaren på husgaveln strax hitanför öppenspisens placering.
Tomt med stenhällar och block på ena sidan. En sänka mellan dessa som avvattnar några tusen kvadrat. Sänkan lutar mot huset. Där "gräset" nu går har man tidigare sprängt för att kunna placera en uppfart till en tänkt avstyckning. Under träcket har man placerat sprängsten från när man byggde källaren.
Misstänker att vattnet rinner under gräsmattan och att jag får en större belastning på huset just i området, på denna gavel.
Svårt hitta någon som kan ta på sig rådgivning. HAde tur och fick god råd från Tomas på Stockholms Projektstöd som inte hade möjlighet att ta på sig ett uppdrag men ägnade mig en längre stund på telefon. Stort tack till Tomas!
Lösningen
Suteränghus 60-tal, lättbetong i källarväggar.
Vattenuppsugning i mellanvägg mot gavel i källaren, tydligt blött på betonggolv och vägg i pannrum och putssläpp på den sida av väggen som ligger mot hall. (Det här är enda stället i källaren där det finns problem, ingen fuktuppträngning alls i ytterväggar.) Haft mindre problem på samma ställe tidigare år, men betydligt blötare i år. På bilden börjar mellanväggen källaren på husgaveln strax hitanför öppenspisens placering.
Tomt med stenhällar och block på ena sidan. En sänka mellan dessa som avvattnar några tusen kvadrat. Sänkan lutar mot huset. Där "gräset" nu går har man tidigare sprängt för att kunna placera en uppfart till en tänkt avstyckning. Under träcket har man placerat sprängsten från när man byggde källaren.
Misstänker att vattnet rinner under gräsmattan och att jag får en större belastning på huset just i området, på denna gavel.
Svårt hitta någon som kan ta på sig rådgivning. HAde tur och fick god råd från Tomas på Stockholms Projektstöd som inte hade möjlighet att ta på sig ett uppdrag men ägnade mig en längre stund på telefon. Stort tack till Tomas!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösningen
- Försöka minska vattenbelastningen mot just den gavel som är påverkad.
- Ett täckdike på tomten med ett dike som startar på slänten hitom/tillvänster om gungan och löper snett ner till höger. Minskar vattenbelastningen mot källaren och skulle jag senare ändå skulle behöva dränera
- Gräv ut ett meter brett dike hela vägen ner till berget. Har man då tur hittar man stenhäll under "gräsmattan" (Gräset är erbarmligt. När man byggde tomten fyllde man bara på med ytterst lite matjord så gräset är torrt hela tiden.)
- Toms förslag:
Bygg en avdämning i Bentonit som blir en halvmeter bred.
Uppströms bentoniten läggs geotextil shingel, dräneringsrör, snhingel och sedan viker man geotextolen över röret så man får som en tunnel. - Fyll jord ovan på.
- Varit i kontakt med www.svenskageotech.se. De har en produkt med bentonit blandad sand.
Används t.ex. för att hindra vattenflöden när man gräver ner avloppsledningar MAn gör då avgränsningar var 30 m. Används också för att täta bankar vid Götakanal man gräver 4 m djupt med smalskopa och har sedan ett packningsaggretat fram på skopan när man fyller. - Finns olika modeller med 5, 10 och 15% inblandning. För bästa tätning rekomenderas jag använda den med 15% Bentonit - Geobes 15.
Måsta packas ordentligt med padda. Man packar oftast var 10 (-20) cm.
Storsäck. 1000 kg = 800 liter kostar 1350 kr + moms. 1,8 säckar per kubikmeter.
Man bör påpeka att det ska vara bakgavellyft vid leveransen. - Man måste fylla minst 30 cm med jord ovan på Geobes 15 så den får tillräckligt med tryck.
- Skulle det finnas mycket sprickor i berget eller att det bara ligger stora block under gräsmattan blir det ju betydligt besvärligare! Enligt Tomas på Stockholm Projektstöd att man borrar och injekterar betong för att täta sprickor men det är ju för större projekt och tunnlar. Hans förslag var att man möjligen kunade använda finare betong för att försöka täta.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Är det bara ett problem sista blöta veckan och det bara är fuktigt i pannrummet så hade jag inte gjort något alls. Värmen från ditt pannrum kommer att ta hand om det.
Tyvärr problem hela sommaren och putssläpp på hallsidan av väggen.I InsidersUnited skrev:
Har använt avfuktare och hållit RF 45% och ca 20 C sista tre veckorna. Fortfarande blött på väggen/golvet.
Har dessutom jordvärme så det blir inte tillräckligt varm/luftomsättning i pannrunnet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Jag har haft ett hus där det "sipprade" vatten in genom väggen i källaren, men bara på ett ställe i ett rum. Där grävde jag ett hål precis utanför källarväggen, ner till under sulan. Man såg en vattenåder trycka igenom jordlagret.
Borrade 15-20 hål i den gamla tegeldräneringen, plastade mot utsidan av källarväggen och fyllde hålet med lecakulor. Vattnet tog nu vägen ner i genom lecan och ut i dräneringsröret. Det tog bara en förmiddag att göra så kostnaden var typ lite svett.
Borrade 15-20 hål i den gamla tegeldräneringen, plastade mot utsidan av källarväggen och fyllde hålet med lecakulor. Vattnet tog nu vägen ner i genom lecan och ut i dräneringsröret. Det tog bara en förmiddag att göra så kostnaden var typ lite svett.
Ok tyvärr ligger den här delen av källaren under trädäcket.I InsidersUnited skrev:Jag har haft ett hus där det "sipprade" vatten in genom väggen i källaren, men bara på ett ställe i ett rum. Där grävde jag ett hål precis utanför källarväggen, ner till under sulan. Man såg en vattenåder trycka igenom jordlagret.
Skulle kunna bli så att plan A är täckdiket enligt ovan och plan B riva trädäcket och försöka dränera på den punkten.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Nr 1 inom felsökning: "Enklaste först" 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden