Hej på ritningen från 65 finns det 4 tums tegelrör. Detta har jag också sett nu när jag grävt vid garaget så kom röret fram där det också övergick till stenkista. Precis vid gaveln.

Jag bor i sutterängvilla.
Brukade man lägga tegelrör runt hela kåken eller bara en del av den?

Tänkte gräva upp 1 ställe till för att spola rören. De är jätte fina.

Vad brukade man göra?

Vår villa från 1962 hade hade tegelrör runt hela huset. Tegelrör kan vara igensatta om dränvattnet dragit med sig sand och jord in i rören. Våra var i vissa fall fullproppade med sand. Kan du inspektera dem i sin helhet kanske de kan fortsätta användas. Tyvärr var det vanligt att man lade de rören i samma nivå som plattan och inte under den som man ju gör med dränering idag. I vårt fall innebar det att plattans undersida låg i vattenbad medan dräneringsrören tranporterade bort vatten som låg något högre. Du kan tänka dig hur limmet under plastmattan de lagt i tvättstugan såg ut efter år(tionden?) av fuktbad...

F fb35523 skrev:
Vår villa från 1962 hade hade tegelrör runt hela huset. Tegelrör kan vara igensatta om dränvattnet dragit med sig sand och jord in i rören. Våra var i vissa fall fullproppade med sand. Kan du inspektera dem i sin helhet kanske de kan fortsätta användas. Tyvärr var det vanligt att man lade de rören i samma nivå som plattan och inte under den som man ju gör med dränering idag. I vårt fall innebar det att plattans undersida låg i vattenbad medan dräneringsrören tranporterade bort vatten som låg något högre. Du kan tänka dig hur limmet under plastmattan de lagt i tvättstugan såg ut efter år(tionden?) av fuktbad...
Kan tänka mig det. Okej då ska jag gräva lite till. Jag har inte vatten i plattan utan vattnet kommer från berget som flödar källarväggen. Jag brukar kolla i brunnen i källaren där avloppet ligger under plattan. 1 meter under marken. Där är det snustorrt förutom är snön smälter i mängder.

Men i mitt fall släpper färgen 1-2dm ovanför sulan. Jag har i princip också 80% sand botten.

Släpper färgen har du ju fukt om än inte synlig. Har du testat med en fuktmätare?

F fb35523 skrev:
Släpper färgen har du ju fukt om än inte synlig. Har du testat med en fuktmätare?

Ca 60/70 %som max i fuktighet.

Grävde nu andra gaveln och där hitta jag skarven. Där är även rinningen åt båda hål så lite tänkte dom till. Båda går till stenkista.

Problemet är det glipar mellan rören på husknuten där de båda lutar åt varsitt håll. Går två rör till sten kista

Sätter jag duk för glipan rinner inte vattnet bort.. Jo men jätte sakta och just här på den här sidan husknuten kan jag få väldigt mycket regnvatten gräsmattan lutar lite mot huset. Funderar på att sätta en sil ovanför. Vill inte gräva igen för att grus gick in i rören . Men här kan jag sticka ner antingen ett stort rör eller ett dränering rör. För att bli av med regn vattnet.. stupröret är plombad. Är fixat på andra sidan istället så det är löst..

Jag har ingen lera eller jord. Utan sand. Som var lite fuktig. Så att det är berget som trycker på vid stort regn råder ingen tvekan över.. jag träffa på berget med spaden. Mellan vägg och berg ligger röret.

• Uppgrävd mark vid husgrund visar rörskarvar och rinning, med spade och hink för arbete med drenering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd hörna av en trädgård med synliga rör och sand, nära husvägg och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.