Hej!
Planerar flytt till hus alt radhus och försöker förstå mig på vad som är mer eller mindre riskabla byggen. Några frågor jag gärna skulle få hjälp att få grepp om gäller källare.
1. Om man ser till lite äldre hus, säg 1940-1970-tal, är det större risker med hus som har källare? Blir det lättare fuktproblem i sådana byggkonstruktioner i o m att en del av huset är under mark?
2. Många av husen i Stockholm (där jag bor) har ombyggda källare, som kanske från början mest var byggda för att ha förråd och tvättstuga och liknande, till att nu ha sovrum och spa-aktiga badrum osv. För att maxa husets värde i denna dyra stad. Hur pass riskabelt är sådana ombyggen? Svårt att säga rent allmänt kanske, men om man skulle generalisera. De flesta har nog inte gjort sådana renoveringar ALLT för grundligt, utan kanske struntat i hur husgrund och liknande ser ut.
Frågan är till er som kan mer om sådant här. Hur tänker ni om detta? Är inredda källare med trägolv osv ett potentiellt problem men i regel ingen fara om det är bra gjort? Är det värsta som kan hända att trägolvet (och liknande) tar stryk eller har det större potentiella effekter än så? Osv osv.
Tacksam för alla kloka tankar!