2 123 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gjuta betongplatta 8m2
Jag ska gjuta en betongplatta på 8m2, jag tycker det är lite svårt att räkna ut hur många säckar cement jag behöver.
De blir 100mm hög så 800liter färdig cement,
Tänker mig en blandning av Grus 50liter + Sten45 liter med en säck cement. Kan man då räkna med 95liter per blandning? Eller blir det mindre?
De blir 100mm hög så 800liter färdig cement,
Tänker mig en blandning av Grus 50liter + Sten45 liter med en säck cement. Kan man då räkna med 95liter per blandning? Eller blir det mindre?
Blandar man stora stenar/makadam, med sand/finare fraktioner, så blir det högre densitet på blandningen och därmed färre liter. Jag hade nog förväntat mig någonstans runt 350kg cement till den plattan. Däremot hade jag nog köpt minst 10% extra, för ibland så blandar man lite för mycket, och det är väldigt stressigt på slutet när man gjuter om man börjar få slut på cementen.
Har för mig att en 25kg säck med färdig betong blir ca 13 liter betong.
Och 50kg för mycket cement på slutet är ju bara nån hundralapp i onödan, om det blir över. Värre att ha gjort en platta som är för klen, eller fattas cement.
8m2 platta är lite jobbigt att gjuta ensam, bra att vara två. Se till att lägg upp ballast och allt i närheten innan du börjar, och ha vatten via trädgårdsslang, så du inte behöver bära material i onödan.
Har för mig att en 25kg säck med färdig betong blir ca 13 liter betong.
Och 50kg för mycket cement på slutet är ju bara nån hundralapp i onödan, om det blir över. Värre att ha gjort en platta som är för klen, eller fattas cement.
8m2 platta är lite jobbigt att gjuta ensam, bra att vara två. Se till att lägg upp ballast och allt i närheten innan du börjar, och ha vatten via trädgårdsslang, så du inte behöver bära material i onödan.
Klicka här för att svara