31 429 läst ·
10 svar
31k läst
10 svar
Offert sprängning, rimligt pris?
Hej!
Vi har idag fått en offert på vårt sprängningsarbete:
250:- per kubikmeter fast berg för sprängningen (inklusive moms)
ca 100:-/ton (lös massa) för transporten och då räknar de ca 3 ton/kubikmeter fast berg
+ etableringskostnader.
Låter det rimligt? Någon som vet?
Vänliga hälsningar/stenhus05
Vi har idag fått en offert på vårt sprängningsarbete:
250:- per kubikmeter fast berg för sprängningen (inklusive moms)
ca 100:-/ton (lös massa) för transporten och då räknar de ca 3 ton/kubikmeter fast berg
+ etableringskostnader.
Låter det rimligt? Någon som vet?
Vänliga hälsningar/stenhus05
Detta blir ju 250 + 300 kr = 550 Kr per M3 fast berg + etabl kostn.
Jag betalade 333 Kr totalt per M3 fast berg, transport ca 8 km. Plats Göteborg. Högsta offerten låg på drygt 400 Kr. Volym 600 M3 fast berg.
Föreslår att du tar in fler offerter.
Jag betalade 333 Kr totalt per M3 fast berg, transport ca 8 km. Plats Göteborg. Högsta offerten låg på drygt 400 Kr. Volym 600 M3 fast berg.
Föreslår att du tar in fler offerter.
Hej!0840 skrev:
Vi måste spränga ca 500 - 1000 m3 (källlarstorlek beroende på vad vi har råd med) i södra Göteborg.
De indikationer jag har fått hittills ligger över 500:-/ kubik. Vi har ingen plats alls för sprängstenen på tomten.
Känner oss riktigt oroliga i dagsläget för denna stora osäkerhetsfaktor och skulle gärna vilja ha svar på några frågor?
1.
Har du / ngn grepp om hur hela kalkylen såg ut?
-sprängkostnad?
-maskiner/grävare på plats (schaktning etc)?
-bortforsling?
-planbädd?
2.
Hur stor byggyta har du totalt?
Hur mycket gick schakt och mark på totalt?
3.
Kan du /ngn rekommendera din sprängare / schaktare ( södra Gbg) samt ett par andra av de du fick bra offerter från?
Hej!
Vi har byggt i Kullavik/Malevik. Sprängde bort ett ansenligt berg, gjorde 300 m väg, etc, etc. färdigställt för botten platta 211 kvm.
Mitt tips är att: undvik PJ Sprängtjänst. Ingen höjdare. Fick ta in en annan kille som rättade till hans fel och det var ett stort jobb. Blev jobbigt.
Däremot tog vi in Leif Grävare som är lysande på att hantera allt och en stolt yrkesman som är kundinriktad. Helt otroligt bra kille som både sparade pengar till oss och gjorde ett kanonjobb. Han anlitar bra sprängare och VVS killar. Jag tror en av dom var Thorins Sprängtjänst. Hälsa från Malevik om Du ringer honom.
Har för mig att framkörning är 1500:-, timpris på körning 600:- +/- någon 50-lapp, Leif fixar Ditt material till inköp + 10% och han letar absolut billigast pris!!! Om han inte fixar det gratis som jorden t ex. Helt enkelt en suverän kille med alltid gott humör. Hans nr är 0706-641905.
Vi har byggt i Kullavik/Malevik. Sprängde bort ett ansenligt berg, gjorde 300 m väg, etc, etc. färdigställt för botten platta 211 kvm.
Mitt tips är att: undvik PJ Sprängtjänst. Ingen höjdare. Fick ta in en annan kille som rättade till hans fel och det var ett stort jobb. Blev jobbigt.
Däremot tog vi in Leif Grävare som är lysande på att hantera allt och en stolt yrkesman som är kundinriktad. Helt otroligt bra kille som både sparade pengar till oss och gjorde ett kanonjobb. Han anlitar bra sprängare och VVS killar. Jag tror en av dom var Thorins Sprängtjänst. Hälsa från Malevik om Du ringer honom.
Har för mig att framkörning är 1500:-, timpris på körning 600:- +/- någon 50-lapp, Leif fixar Ditt material till inköp + 10% och han letar absolut billigast pris!!! Om han inte fixar det gratis som jorden t ex. Helt enkelt en suverän kille med alltid gott humör. Hans nr är 0706-641905.
Någon annan som har bra information eller erfarenhet kring kostnader för sprängning?
Jag spränger just nu i Göteborg;
254 kubikmeter á 110 + 400 per löpmeter för mindre klippa + etablering 3000 + besiktning 2000 per hus
+ moms (går att förhandla)
Grävmaskin + transport tillkommer
Någon som behöver fyllnadsmassor i Göteborg? Skicka ett mail.
Lycka till, Markus
254 kubikmeter á 110 + 400 per löpmeter för mindre klippa + etablering 3000 + besiktning 2000 per hus
+ moms (går att förhandla)
Grävmaskin + transport tillkommer
Någon som behöver fyllnadsmassor i Göteborg? Skicka ett mail.
Lycka till, Markus
Hur mycket sprängde ni och hur mycket fick ni betala?kire skrev:Tänk även på att i tätbebyggt område tillkommer för- och efterbesiktningskostnader (inkl. sotares murstocksundersökning och provtryckning om det finns öppen spis samt vibrationsmätningar) för hus inom en viss radie från sprängpunkterna.
Bergsäker skötte sprängbesiktningsarbetet på ett förnämligt sätt för oss i norra Stockholm.
Har för mig att de finns på andra platser i landet också.
Tråden är lite gammal men jag ville framföra att det är värt att jämföra entreprenader och kostnader på lite olika sätt. Att ta hand om varje steg själv kan kosta mer än det är värt.
Jag tog in en entreprenör i Stockholm som tog hand om allt fram t om gjutning av grundplattan. Dvs rensning av berg (mkt träd), sprängning (2000 kbm), sprängning för infart, källare, pool, rörgravar, stenkista och bortforsling av allt, nedläggning av allt i mark (EL, VA, LPS, dränering, mm) fram till och igenom grund, formning och gjutning av grund (med färdiga fall mot brunn). På köpet fick jag även alla massor för återfyllning inkl arbetet för återfyllning och endast 1 etableringskostnad.
Allt gick mycket effektivt och snabbt. De visste precis vad som behövde göras.
Grannen försökte hålla i varje steg själv och gjorde misstag, glömde bort, fick vänta på entreprenörer, fick återkalla sprängare mm med mycket extra kostnader och 5 extra månader, håravfall av allt slitande på hår i frustration.
Jag hade mitt hus klart på 6 månader.
Jag tog in en entreprenör i Stockholm som tog hand om allt fram t om gjutning av grundplattan. Dvs rensning av berg (mkt träd), sprängning (2000 kbm), sprängning för infart, källare, pool, rörgravar, stenkista och bortforsling av allt, nedläggning av allt i mark (EL, VA, LPS, dränering, mm) fram till och igenom grund, formning och gjutning av grund (med färdiga fall mot brunn). På köpet fick jag även alla massor för återfyllning inkl arbetet för återfyllning och endast 1 etableringskostnad.
Grannen försökte hålla i varje steg själv och gjorde misstag, glömde bort, fick vänta på entreprenörer, fick återkalla sprängare mm med mycket extra kostnader och 5 extra månader, håravfall av allt slitande på hår i frustration.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Hej BengtMi!B BengtMi skrev:Tråden är lite gammal men jag ville framföra att det är värt att jämföra entreprenader och kostnader på lite olika sätt. Att ta hand om varje steg själv kan kosta mer än det är värt.
Får man fråga vilka ni använde och hur mycket i runda slängar det landade på?
Ledsen, har inte sett detta förrän nu.M minion001 skrev:
Jag använde mig av Frentab och jag kunde peka ut vilka som skulle komma och gjuta plattan, kommer dock inte ihåg vilka som gjöt (bygget var 2004). Men det snygga var att betongen var slät och fin med färdiga fall i badrum, dusch vilket gav snyggare badrum utan senare uppbyggnad för att skapa fall.
Observera att Frentab gjorde all fram till och med 3 grunder, huset med platta på 130kvm+ca 36kvm för en terrass grund (för utrymme under terrass att ha trädgårdsredskap) samt ca 20kvm poolgrund.
Allt isolerat och dränerat och återfyllt kring.
Summan var nånting på 950 000kr
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden