2 875 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Alternativ till platta för Villa
Menar du att man gjuter plattan i olika höjder, för minimera sprängningen?B bossespecial skrev:
Vad tänker ni om kertobalkar, alltså trä på sten? Har fått en del rekommendationer på undvika det fast samtidigt finns det en äldre stenhus med det upplägget och verkar stått pall i par hundra år, iofs inte samma standard med isoleringen osv.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ja precis, man minimerar både sprängning och fyllning. Inomhus får man får man olika nivåer på plattan i olika delar av huset vilket kan bli mycket effektfullt. Följer man terrängen smälter byggnaden in lite bättre annars blir den "höga" delen av grunden väldigt framstående. Detta bygger även på husets utseende och utformning.J JJL - Ljungen 4 skrev:
Att använda trä på sten inomhus är helt ok. Trä i golvbjälklag över krypgrund fungerar också men där finns alltid fukttekniska risker.
Tänk på att man med dagens tillgänglighetskrav måste man ha långa ramper eller hissar inne i så fall.B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Bara om de funktioner som krävs är placerade på de olika nivåerna.
Tror förstår hur du tänker, hade varit snyggt med nivåskillnader, hade tänkt ha en viss nivåskillnad inomhus men samtidigt försöker jag hålla en enkel form på byggnaden, en rektangel rätt långsmal för maximera utsikten mot vattnet. Finns moderna hus där dom delar upp huset i flera rektanglar i en mer oregelbundenhet med olika nivåer som följer terrängen, om det var nått sånt du tänkte. Men jag vill få till en mer symmetrisk byggnad med en mer enkel form på huskroppen fast med en del raka krön och inramningar, så inte fasaden blir helt platt.B bossespecial skrev:Ja precis, man minimerar både sprängning och fyllning. Inomhus får man får man olika nivåer på plattan i olika delar av huset vilket kan bli mycket effektfullt. Följer man terrängen smälter byggnaden in lite bättre annars blir den "höga" delen av grunden väldigt framstående. Detta bygger även på husets utseende och utformning.
Att använda trä på sten inomhus är helt ok. Trä i golvbjälklag över krypgrund fungerar också men där finns alltid fukttekniska risker.
Ja precis, ”kommunikations ytorna” tyckte jag dom skrev, antar en tillgång till dom utrymmen som man har som krav att handikappanpassa. Annars om det finns tillräckligt med golvyta ha en flyttningsbar ramp tror på 3 trappsteg där totalhöjden landar på 50 cm så behövs en ramp på ca 340 cm om jag inte minns fel.B bossespecial skrev:
Ja, ramper blir lätt ganska långa även vid små höjdsillnader eftersom det inte får luta så mycket.
Men med 300 kvadratmeter borde det gå att få in entré, kök, badrum, sällskapsutrymmen och ett sovrum i samma plan.
Men med 300 kvadratmeter borde det gå att få in entré, kök, badrum, sällskapsutrymmen och ett sovrum i samma plan.
Klicka här för att svara