Hej.

Osäker på om jag ställt denna fråga här tidigare men eftersom jag inte hittade några spår av den så provar jag.

För en massa år sedan så hade jag en kollega som jag tyvärr inte har kontakt med längre som berättade om en intressant lösning för att avfukta krypgrunden.
Han tog helt enkelt och gjorde en avstickare av inkommande brinekrets från bergvärmen och lät den gå ett varv i krypgrunden.
Mer i detalj så gjorde han ett långre rör som var lätt lutande och som längst ut hade en 180-grader-krök som sedan skickade tillbaka brinen igen till uppkommande anslutning.

Denna lösning hävdade han fungerade kanon och jag undrar om någon av er har provat detta eller något liknande.
Man får då en lång, kall stång där fukten kondenserar och att dropparna då glider sakta nedför det snedställda röret och sedan landar i ett uppsamlingskärl.

Kan tänka mig flera lösningar på detta men har någon alls provat något liknande?

Rent tekniskt funkar det, men det blir nog ganska lite vatten per dygn som kondenseras ut jämfört med en riktig avfuktare.

Jag orkade inte isolera mina brinerör i krypgrunden, utan la dem i lutning på en hängränna som fick sluta under plasten. Ja, det blir kondens på rören, men jag har några invändningar, rören är som kallast på vintern när behovet av avfuktning är som minst, rören kyler luften vilket gör att den relativa fuktigheten ökar, så beroende på markförhållanden så kanske nettot inte blir så stort (en vanlig avfuktare tillför ju värmen från kondenseringen till luften, men här så hamnar värmen på rören)

Intressant ide! Den skull nog kunna funka och driftskostnaden vore ju 0kr och installationskostnaden om det är lätt att komma åt också väldigt låg så varför inte.(y) Blir ju sammanlagt ganska stor yta/area på så pass grov och lång öppet liggande slang. (I t ex vår Woods 42 avfuktare är det ju relativt små slingor i ett kompakt utrymme med en fläkt som cirkulerar luften)

Fukten borde ju helst ledas ut via en liten ”stupränna” eller uppsamlingskärl med slang ut ur krypgrunden.

Möjligtvis att jag hade funderat på att montera dit en ventil för att kunna koppla bort/förbi den delen av slingan om man vill kunna plocka bort/göra om den slingsektionen av någon anledning:thinking:

Vi hade kontakt en gång med en klurig kille som funderade på lägga golvvärme med en bred klinkerrad längs väggarna och trägolv i övrigt. Då var tanken att värmen skulle avges bättre nära väggarna runt om i rummet. Lät på något sätt smart men har inte funderar mer på det sen dess.

S skogstomten skrev:
Vi hade kontakt en gång med en klurig kille som funderade på lägga golvvärme med en bred klinkerrad längs väggarna och trägolv i övrigt. Då var tanken att värmen skulle avges bättre nära väggarna runt om i rummet. Lät på något sätt smart men har inte funderar mer på det sen dess.
Annars är det vanliga att man lägger värmslingorna tätare närmast ytterväggen och anpassar dragningen så att framledningen går där först när vattnet är som varmast.

P Plutus skrev:
men jag har några invändningar, rören är som kallast på vintern när behovet av avfuktning är som minst,
Temperaturskillnaden mellan rören och omgivande luft är som störst på sommaren, så då borde avfuktningen bli bättre. Skillnaden kan kanske vara större på vintern om man har väldigt kallt i grunden, men då är ju rören varmare än luften och ingen kondens kommer att bildas.

Funktionen kräver även att man kör cirkulationspumpen för brinekretsen konstant på sommaren. Vanligtvis går den ju bara tillsamman med kompressorn, vilket inte blir många timmar per dygn sommartid. Så helt gratis är det inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.