15 378 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Markfirma ifrågasätter geoteknikern
Så om jag förstår dig rätt är det inte bärigheten på marken för det slutliga huset som markfirman oroar sig över utan att marken inte klarar själva anläggningsmomenten för att nå dit.S Sorken1981 skrev:Jag jobbar som utsättare på en markfirma och vi gräver en hel del i marken. Det händer att Geo har fel, inte ofta, men ibland, oftast för att dom borrar för glest och drar slutsatser på dåligt underlag, men har som borrat 5 hål i en husgrund borde dom har ordentligt med data.
Men min erfarenhet är att om marken gungar för grävmaskin, då kommer välten inte kunna slå ihop massorna ordentligt.
Ett alternativ, som definitivt inte är gratis, är väl att lägga ut en första palle i grunden, se till att hyra en vält med packindikator, kommer den inte upp i rätt värde är marken definitivt mjuk.
Fast då måste schaktbotten vara torr, bara lite vatten i leran gör att den blir som välling när man vibrerar massorna, då ser man en svallvåg runt valsen.
I så fall hart ju på geotekniker och markfirman rätt för de talar om olika saker.
Redigerat:
Man ska ju ha med sig att geoteknikern kan enbart uttala sig om vad som händer i de borrhål han tagit - mellan hålen kan ju i princip vad som helst hända. Om han tagit fem borrhål för en husgrund så borde det täcka ganska bra men om ni har otur så har han ju lyckats pricka fem bra ställen och missat fem dåliga. Jag var med om ett jobb (är inte geotekniker) där man lyckats borra ganska tätt över ett område men borrat precis emellan bergs”toppar” så på ett jobb där man räknat med noll berg var det massor. Det är liksom omöjligt att ge en exakt beskrivning av vad som händer i marken utan att gräva upp hela ytan.
Med det sagt, börja med ett möte på plats - det kanske kostar dig några tusenlappar, se vad geoteknikern säger när han ser schakten, kanske kan ni gräva en lite provgrop nånstans där man upplevt att det gungar och se hur det ser ut under, kanske kan lösningen vara att gräva ut en halvmeter eller meter till och sen fylla.
Jag har suttit på många, många jobb där man blir uppringd av någon som har panik över att allt är del och katastrof sen när alla lugnat ner sig och fått en chans att kolla på problemet är det i 95% av fallen väldigt enkelt löst. Så mitt råd är att sitta lugnt i båten tills ni kunnat kolla på det tillsammans.
Med det sagt, börja med ett möte på plats - det kanske kostar dig några tusenlappar, se vad geoteknikern säger när han ser schakten, kanske kan ni gräva en lite provgrop nånstans där man upplevt att det gungar och se hur det ser ut under, kanske kan lösningen vara att gräva ut en halvmeter eller meter till och sen fylla.
Jag har suttit på många, många jobb där man blir uppringd av någon som har panik över att allt är del och katastrof sen när alla lugnat ner sig och fått en chans att kolla på problemet är det i 95% av fallen väldigt enkelt löst. Så mitt råd är att sitta lugnt i båten tills ni kunnat kolla på det tillsammans.
Låter som du är i Moss och jobbar med nya järnvägen.H Hallerudsbo skrev:Geo folk gör fel dom med.
Vi på jobbet tog in en firma som ska göra grund undersökningar.
Byggherre har en egen firma som gör undersökningar.
De har hållit på i 1 år med undersökningar.
Nu är vi igång så visar det sig att det området med kvicklera är 3 gånger större än undersökningarna visar.
Allt blev slagit paus på och nya undersökningar.
Stått från februari tills nu.
Nu ska vi börja på med cement injektion i leran för att stabilisera.
1,5-2 miljoner kubik med lera tror dom det är nu
Priset från 4,5 miljarder till 7 miljarder.
än har geo folket bommat allt tror jag, enda dom gjort rätt är att dom är i samma stad som oss tror jag iallafall.
Det är väl ett lite större projekt
Helt rätt. Jag har en tomt med liknande grundförutsättningar. Vi byggde med sk styv bottenplatta. Dvs extra voter korsvis över hela plattan.
Var också noga med att fyllmaterialet inte ärför tungt. I vårt fall fyllde vi med 30cm extra cellplast och drog ut den ca 1,5m utanför huset för att inte tjäle skall tränga in under huset och orsaka sättningar.
Så som vi gjorde så kan i princip marken sjunka under halva huset utan att bottenplattan kommer att röra sig
Var också noga med att fyllmaterialet inte ärför tungt. I vårt fall fyllde vi med 30cm extra cellplast och drog ut den ca 1,5m utanför huset för att inte tjäle skall tränga in under huset och orsaka sättningar.
Så som vi gjorde så kan i princip marken sjunka under halva huset utan att bottenplattan kommer att röra sig
Ta ett möte på plats med alla så kommer ni hitta en lösning som alla tror på.N nybyggarna_landet skrev:Vi har nyligen påbörjat markarbetet på huset, där geoteknikern vi anlitat rekommenderat att bara gräva ur så lite som möjligt för grunden (torrskorpelera med morän cirka 2 m ner enligt rapport). Ska lägga platta på mark. Nu motsätter sig markkillarna det då de anser att marken är för "gungig". Har ännu inte fått ett förslag på vad vi ska göra istället utan de vill ha ut geon igen. Vem ord ska man egentligen gå på i ett sånt här läge? Hur det än är så är det ju vi som står där med huset i slutändan och har ansvaret oavsett? Känns sjukligt surt att behöva börja påla nu, då vi gjorde geon specifikt för att utreda det och avgöra om vi ens skulle ha tomten eller ej. Någon med liknande erfarenheter och i sådant fall hur gjorde ni?
Roblil72 skrev:
Helt rätt. Jag har en tomt med liknande grundförutsättningar. Vi byggde med sk styv bottenplatta. Dvs extra voter korsvis över hela plattan.
Tjälplast utanför husgräns rekommenderade vår geo och KA med, så den blir det (även om markfirman tyckte den var onödig). Sen får vi se hur mkt de stärker upp grunden, beror som sagt på vad konstruktören anser. Men ändå skönt att höra att det blivit bra för er med liknande lösning.Roblil72 skrev:
Typ så det kommer bli (dra ut cellplasten längre enl geos rekommendation samt se över punktlaster). Tung trafik runtomkring är jag inte orolig för, mitt användarnamn säger lite om var vi byggerB Bygggeni skrev:Ett sätt är att grundlägga på sulor och plintar som grävs ner till morän. Eller bygga källare. Om risken att grundlägga på lera bedöms låg så skulle jag se över fördelningen av laster för att få en jämn fördelning och jämn sättning. Lera är känslig för frost och tjälisolering är kanske att föredra? Min gissning är att det kommer krävas ganska stora grejer för att få en att känna av lerans eventuella instabilitet när byggnaden finns på plats. Tung trafik kanske är en sån.
Exakt så. Inga onödiga mail och telefon möten, det är samma konsulttaxa för det och tar bara tid att väga ord på gulvåg och inget ser man.J jack23 skrev:
Troligen är det högt grundvatten som gör att det gungar, typ samma fenomen som med kvicksand. Det blir så om vattentrycket är högre än lasten som ligger ovanför. I det fallet gräver man bara en pumpgrop, väl utanför byggnadsläget, så löser det sig med packningen. Och när väl allt är på plats så att är lasten högre än vattentrycket kan man sluta pumpa.
I annat fall är det mängder av lera och då blir det tråkigare, men det får ni ta då.
Mina föräldrar byggde en villa under liknande markförhållanden.
Rekommendationen från geo-gubben förstärk plattan med extra armering och gör den tjockare.
Farsan sa åt grannen att denne borde göra samma sak. "Snålvargen" till granne hade anlitat ett gång klåpare till grundgubbar som trampade runt på "klossade" arneringen som sjönk ner i sanden.
Gjuytningen utfördes när grannen var på arbetet.
Några år senare "satte sig" kåken och alla fönstren i vardagsrummet sprack. Då hade "snålvargen" flyttat efter skilsmässa.
De nya grannarna var inte nådiga på "snålvargen".
Lyssna på grundgubbarna och geologen och ta ett beslut därifrån.
Rekommendationen från geo-gubben förstärk plattan med extra armering och gör den tjockare.
Farsan sa åt grannen att denne borde göra samma sak. "Snålvargen" till granne hade anlitat ett gång klåpare till grundgubbar som trampade runt på "klossade" arneringen som sjönk ner i sanden.
Gjuytningen utfördes när grannen var på arbetet.
Några år senare "satte sig" kåken och alla fönstren i vardagsrummet sprack. Då hade "snålvargen" flyttat efter skilsmässa.
De nya grannarna var inte nådiga på "snålvargen".
Lyssna på grundgubbarna och geologen och ta ett beslut därifrån.
Klicka här för att svara