F
T Techse skrev:
När matjorden är borta kommer vi att behöva bygga upp ena sidan av tomten för att få den platt. Kan man lägga 70cm makadam 16-32mm? Eller är det bättre att börja med annat material typ 0-40 till hälften sedan duk och makadam?
bygg upp med så grovt du kan men använd nåt med nollmaterial för stabiliteten. Tex 0-300

varför skall du ha makadam öht för att bygga upp tomten?
 
T
F fsn skrev:
bygg upp med så grovt du kan men använd nåt med nollmaterial för stabiliteten. Tex 0-300

varför skall du ha makadam öht för att bygga upp tomten?
Menade under plattan. Tomten lutar så ena sidan av plattan behöver byggas upp.
 
F
T Techse skrev:
Menade under plattan. Tomten lutar så ena sidan av plattan behöver byggas upp.
ok. Tycker inte 70cm makadam är lämpligt där heller. För instabilt material så bottna med nollmaterial, det borde framgå av handlingarna och ritningar vad som gäller?

Med tanke på leran så förutsätter jag att plattan skall pålas?
 
T
F fsn skrev:
ok. Tycker inte 70cm makadam är lämpligt där heller. För instabilt material så bottna med nollmaterial, det borde framgå av handlingarna och ritningar vad som gäller?

Med tanke på leran så förutsätter jag att plattan skall pålas?
Funkar 0-40 för att bygga upp? Hur högt kan man ha med makadam 16-32mm?

Ingen pålning, för långt ner till berget (ca 40m).
 
F
T Techse skrev:
Funkar 0-40 för att bygga upp? Hur högt kan man ha med makadam 16-32mm?

Ingen pålning, för långt ner till berget (ca 40m).
ok. Har nån konstruktör, baserat på geoundersökning sagt att det är ok? Hus på lera rör sig även om det bär. Det går hårt åt avlopp, vattenledningar och rör för el/fiber.

man lägger väl runt 30cm makadam ungefär men som sagt, det borde framgå av dina ritningar.
 
T
F fsn skrev:
ok. Har nån konstruktör, baserat på geoundersökning sagt att det är ok? Hus på lera rör sig även om det bär. Det går hårt åt avlopp, vattenledningar och rör för el/fiber.

man lägger väl runt 30cm makadam ungefär men som sagt, det borde framgå av dina ritningar.
Jo, geo-rapporten säger att det är ok att bygga på och antar att konstruktören utgått från det.

Enligt k-ritningar så ska det vara minimum 15cm makadam(8-16) under.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.