4 544 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Markarbete vid regn
bygg upp med så grovt du kan men använd nåt med nollmaterial för stabiliteten. Tex 0-300T Techse skrev:
varför skall du ha makadam öht för att bygga upp tomten?
ok. Tycker inte 70cm makadam är lämpligt där heller. För instabilt material så bottna med nollmaterial, det borde framgå av handlingarna och ritningar vad som gäller?T Techse skrev:
Med tanke på leran så förutsätter jag att plattan skall pålas?
Funkar 0-40 för att bygga upp? Hur högt kan man ha med makadam 16-32mm?F fsn skrev:
Ingen pålning, för långt ner till berget (ca 40m).
ok. Har nån konstruktör, baserat på geoundersökning sagt att det är ok? Hus på lera rör sig även om det bär. Det går hårt åt avlopp, vattenledningar och rör för el/fiber.T Techse skrev:
man lägger väl runt 30cm makadam ungefär men som sagt, det borde framgå av dina ritningar.
Jo, geo-rapporten säger att det är ok att bygga på och antar att konstruktören utgått från det.F fsn skrev:
Enligt k-ritningar så ska det vara minimum 15cm makadam(8-16) under.
Klicka här för att svara