Hej, vi och vår granne har just haft en byggfirma hos oss som gjutit en stödmur i betong. Vi anser att den inte är klar då det är håligheter och ojämnheter, se bilder. Firman anser att såhär blir det när man gjuter betong och anser att han är klar. Jag undrar om någon snäll person här i forumet kan ge input på detta. Ser det ok ut? Vi har inte beställt beklädnad men i min naivitet så beställde jag en slät mur.

Tack på förhand

• Närbild av en nyligen gjuten betongstödmur med synliga håligheter och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten stödmur i betong med synliga håligheter och ojämnheter.
    Skapa konto
  • Nyligen gjuten betongstödmur med synliga håligheter och ojämnheter på ytan.
    Skapa konto
Såhär står det under rubriken "Formgjutning med betong"https://www.dinbyggare.se/gjut-i-betong/ .

6. ... Efter varje påfyllning packar du betongen genom att stöta med en virkesbit...

Ungefär där kan det ha gått fel, eller så har man använt betong som börjat härda. Hur som helst har någon lagt murbruk i en hålighet längst upp.

M multix skrev:
Såhär står det under rubriken "Formgjutning med betong" på [länk] .

6. ... Efter varje påfyllning packar du betongen genom att stöta med en virkesbit...

Ungefär där kan det ha gått fel, eller så har man använt betong som börjat härda. Hur som helst har någon lagt murbruk i en hålighet längst upp.
Hej Multix, tack för snabbt svar. Anser du att muren ser tillräckligt "bra ut"? Kan en betongmur inte bli slät? Ska jag acceptera detta och betala?

Han kan ju inte kört med nån vibbra där?

• Gilla
multix
  • Laddar…
Hej Stefan, tack för svar. Jag är inte så kunnig och därför frågar jag här i forumet. När man gör en ny betongmur, blir den inte slät? Skulle du accepterar och betalat detta? Tack för att du ger input

Exakt vad beställde nu för finish på muren? Hur såg beställningen ut?

Om någon beställer en slät mur så vibbar man givetvis betongen så exakt detta inte uppstår. Enstaka porer är acceptabelt men inte detta. Skulle man vara extremt petig så borde de som gjöt använt en slät formflyfa om inget annat avtalats så man sluppit mönstret av OSB som man nu ser strukturen av men det är förmodligen överkurs i detta fallet. Nu går det givetvis att rättas upp acceptabelt genom något lämpligt lagningsbruk eller puts men om inte tanken är att muren ska målas framöver kommer man se nyansskillnader

Centano Centano skrev:
Exakt vad beställde nu för finish på muren? Hur såg beställningen ut?
Vi beställde ingen finish då grannen inte bestämt hur han vill ha det (sidan på muren är mot grannen). Men ska ändå inte själva betongmuren vara slät och inte ha såna här hål i sig? Tack för att du ger input.

M myrstack skrev:
Om någon beställer en slät mur så vibbar man givetvis betongen så exakt detta inte uppstår. Enstaka porer är acceptabelt men inte detta. Skulle man vara extremt petig så borde de som gjöt använt en slät formflyfa om inget annat avtalats så man sluppit mönstret av OSB som man nu ser strukturen av men det är förmodligen överkurs i detta fallet. Nu går det givetvis att rättas upp acceptabelt genom något lämpligt lagningsbruk eller puts men om inte tanken är att muren ska målas framöver kommer man se nyansskillnader
Tack, men ska jag acceptera detta och betala? Jag inser att för att beställa måste man typ kunna allt.

Det är ett stort problem att ni inte har kommit överens om hur muren skulle se ut och hur finishen skulle bli.
De har gjort enklaste möjliga och billigaste varianten. Inte efter behandlat den alls. Jag hade krävt att de ska putsa muren. Den se inte så rolig ut tyvärr.

Stefan N Stefan N skrev:
Han kan ju inte kört med nån vibbra där?
Precis, han borde ha vibrerat betongen för att få upp bubblorna, alternativt inte lagt i betong som börjat härda.

S snickar skrev:
Det är ett stort problem att ni inte har kommit överens om hur muren skulle se ut och hur finishen skulle bli.
De har gjort enklaste möjliga och billigaste varianten. Inte efter behandlat den alls. Jag hade krävt att de ska putsa muren. Den se inte så rolig ut tyvärr.
Tack snickar. Ska jag kräva det för att gjutningen inte är tillräckligt bra?

Jag hade nog förväntat mig lite bättre resultat. Första bilden är väl den jag främst tänker på. Att man inte jämnat till ytan är väl lite slarvigt, kanske relaterat till att det var kallt ute och tog lång tid eller täckte för de kom regn. Ser inte ut att vara så hög stödmur eller luras man av bilden? När betongen blir ljusare tror jag de syns mindre. Främst för ytan är ojämn osb struktur. Det i sig tycker jag inte är ett problem.

B larry78 skrev:
Jag hade nog förväntat mig lite bättre resultat. Första bilden är väl den jag främst tänker på. Att man inte jämnat till ytan är väl lite slarvigt, kanske relaterat till att det var kallt ute och tog lång tid eller täckte för de kom regn. Ser inte ut att vara så hög stödmur eller luras man av bilden? När betongen blir ljusare tror jag de syns mindre. Främst för ytan är ojämn osb struktur. Det i sig tycker jag inte är ett problem.
Tack Larry för input. Skulle krävt att de åtgärdar det?

E Erikafia skrev:
Tack Larry för input. Skulle krävt att de åtgärdar det?
Hur hög är den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.