T
Hej,

Är det någon som vet om man kan göra markarbete vid regn? Schaktbotten består av lera.

Mvh

wildeside
Allt går, mer eller mindre bra! Skulle undvika att gräva en schaktbotten när det är för blött.

Ska maskinen ner på botten= nej
Är det färdigt på en dag=borde gå bra

T
Okej, så om det regnar för mycket så bör man undvika detta men om det duggregnar så borde det gå bra alltså?
Schaktbotten är stor ca 250kvm. Kan man göra det etappvis?

• Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
T Techse skrev:
Okej, så om det regnar för mycket så bör man undvika detta men om det duggregnar så borde det gå bra alltså?
Schaktbotten är stor ca 250kvm. Kan man göra det etappvis?
Nja... blir lera blöt så kommer det resultera i gyttjebad. Och med blöt menar jag att den absorberat vattnet. Det tar lite tid innan de händer men de kommer hända

T
Okej, så då ska det alltså inte göras när det regnar, eller?
Vad händer om leran absorberat vatten men man fortsätter att lägga duk och makadam?

Nu är det många som gissar här. Det är inga som helst problem att grundlägga när regnar.
Tror ni att byggarbetsplatser står still bara för att det regnar?
Det enda som är svårt är att lägga ut matjord när det regnar

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
wildeside
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu är det många som gissar här. Det är inga som helst problem att grundlägga när regnar.
Tror ni att byggarbetsplatser står still bara för att det regnar?
Det enda som är svårt är att lägga ut matjord när det regnar
Och du har schaktat i siltmaterial ofta?

wildeside wildeside skrev:
Och du har schaktat i siltmaterial ofta?
Ja det har jag

wildeside
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det har jag
Ok, jag har varit med om att bogsera/lyfta ut grävare som sjunkit i både silt och ler botten.
Vi har olika förutsättningar i landet, vi har en del områden där vi inte kör ut och gräver så länge det är blött i marken och regnar för mycket.

F
Leran är väl snarare ”vattentät” så det finns risk att ni bygger en 250kvm pool.

Det är därför man använder sig utav stockmattor...

Om man börjar med diket för dräneringen så blir det ingen pool.

Protte

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T
prototypen prototypen skrev:
Om man börjar med diket för dräneringen så blir det ingen pool.

Protte
Det låter som en bra ide.

T
När matjorden är borta kommer vi att behöva bygga upp ena sidan av tomten för att få den platt. Kan man lägga 70cm makadam 16-32mm? Eller är det bättre att börja med annat material typ 0-40 till hälften sedan duk och makadam?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.