Hej!

Nu har jag börja få in offerter på tillverkning av garageplatta. Plattan ska bli 6x10,8 meter och ligger nära väg på gammal åkermark. Hur lång tid kan det ta att gräva ur för detta?

Tack på förhand

Som amatör som bara kört minigrävare ett par gånger så skulle det kanske ta två dagar för mig eftersom det är så stort (65 m2). Frågar du för att du vill roa dig med en minigrävare ett par fina vårdagar eller för att bedöma tidsåtgång i offerter? En hel del av arbetet består i att hantera jordmassorna som blir över. Grävningen är enkel, men bortförsel av massorna tar sin tid!

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Beror ju på hur djupt du ska gräva, vart du ska göra av massorna och hur stor spaden är.
Skyffel o skottkärra eller lastbil och 10tons grävare
Tog en förmiddag för mig att gräva ur 40cm och fylla upp med makadam på 50m2. Dock för parkering så ingen dränering eller andra rör och inga krav på planhet. Då var det 10tons grävare och lastbil.

Redigerat:
Jo precis som ni skriver så vill jag bedöma om offert är rimlig....
Hantering av schaktmassor ingår inte, men han har satt upp 30h för grävningen plus 45h för anläggare.... utöver detta tillkommer 9500 kr för arbete vid gjutning... tyckte det lät mycket...

P Peter Thörn skrev:
Jo precis som ni skriver så vill jag bedöma om offert är rimlig....
Hantering av schaktmassor ingår inte, men han har satt upp 30h för grävningen plus 45h för anläggare.... utöver detta tillkommer 9500 kr för arbete vid gjutning... tyckte det lät mycket...
Men det där tolkar jag som att det inkluderar mer än att bara täcka av/gräva ur. Om offerten även inkluderar tex dränering, dagvatten, utläggning av ev. bärlager, makadambädd och även motfyllning mot kantelementen så kan 30 timmar med grävaren vara lite mer rimligt, fast fortfarande högt.

45 timmar kan oxå vara en rimlig siffra beroende på hur mycket som ska göras, är det en isolerad och armerad platta på mark så är det en del jobb innan det är klart för gjutning. Ska det även läggas slang för golvvärme?

9500 för arbetet med gjutning av 65 m2 är väl ok om det är proffs som utför gjutningen, men då tycker jag att du ska kunna förvänta dig en perfekt avvägd betongplatta som är spegelblankt glättad (så som man vill ha i ett garage) och även fina fall till ev golvbrunn och vid porten.

30 timmar är nog rimligt för handgrävning, så det behöver ju inte vara fel, fast det blir nog billigare att ta dit en grävare. För inte är det väl 30 timmar med grävare???

• Haha
Peter Engkvist
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
30 timmar är nog rimligt för handgrävning, så det behöver ju inte vara fel, fast det blir nog billigare att ta dit en grävare. För inte är det väl 30 timmar med grävare???
Jo...det skulle visst vara en grävare enligt offert....totalpriset landade på 160 k före ROT

Då är det, vad jag tror, en standardplatta enligt nedan; ingen golvvärme, inga golvbrunnar, ingen radonspärr

Platta på mark 6x10,8m, ca 65 kvm

Grävning ca 40 cm
Bergkross 0-90 - 20 cm
Makadam 8-16 - 20 cm
Dränering till intilliggande dike
Markduk
Kantelement 300mm 24 st
Hörnelement 300mm 4 st
Cellplast s100 200 mm
Betongplatta 10 cm
Armeringsnät 6150
Armeringsjärn raka 12 mm vot 3 x 2

M
Med en 30-tons grävmaskin så gräver jag ur det det på 1 timme. 1200kr+moms/timme ligger kostnaden på.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Med en 30-tons grävmaskin så gräver jag ur det det på 1 timme. 1200kr+moms/timme ligger kostnaden på.
fast det kan ju vara bra att få dit och hem grävaren också kanske?

Även om man gör det på en timme slutar nog notan på minst 15 för en timmes grävning med en 30-tonnare, min senaste transport låg iaf på 1550+m/h för trailer (för 28 ton grävare)och det var innan dieseln sköt i höjden för några veckor sedan, skulle tippa på att timpriset gått upp lite till nu för trailer.
Skall man bara gräva en timme hade jag låtit trailern vänta, så säg en halvtimme för lastning respektive lossning och någon timme eller två transport åt varje håll så är du snart uppe i pengar.

P Peter Thörn skrev:
Jo...det skulle visst vara en grävare enligt offert....totalpriset landade på 160 k före ROT

Då är det, vad jag tror, en standardplatta enligt nedan; ingen golvvärme, inga golvbrunnar, ingen radonspärr

Platta på mark 6x10,8m, ca 65 kvm

Grävning ca 40 cm
Bergkross 0-90 - 20 cm
Makadam 8-16 - 20 cm
Dränering till intilliggande dike
Markduk
Kantelement 300mm 24 st
Hörnelement 300mm 4 st
Cellplast s100 200 mm
Betongplatta 10 cm
Armeringsnät 6150
Armeringsjärn raka 12 mm vot 3 x 2
Är det bara grävning eller allt ovan du undrar om rimligheten för?
Var skall schaktmassorna ta vägen och hur lång transport är det för kross och makadam?
Skall entreprenören göra allt från orörd mark till färdigt för gjutning?
Ser du eller entreprenören till att materialet finns på plats?

M
J jonasz skrev:
fast det kan ju vara bra att få dit och hem grävaren också kanske?

Även om man gör det på en timme slutar nog notan på minst 15 för en timmes grävning med en 30-tonnare, min senaste transport låg iaf på 1550+m/h för trailer (för 28 ton grävare)och det var innan dieseln sköt i höjden för några veckor sedan, skulle tippa på att timpriset gått upp lite till nu för trailer.
Skall man bara gräva en timme hade jag låtit trailern vänta, så säg en halvtimme för lastning respektive lossning och någon timme eller två transport åt varje håll så är du snart uppe i pengar.
Var väl knappast det som efterfrågades?
Det var tiden det tar att göra schakten. Jag exemplifierade tiden med en 30-tonnare. Med en mindre maskin tar det längre tid. Är det hårdgjort fram till där garaget ska stå så hade jag nog valt en 16-tons hjulare, om det är hyffsat nära till maskinstation, typ 1-2 mil. Då slipper man trailerkostnaden. Med kärra till maskin så kan man även köra bort schaktmassor om det inte är för långt, slippa kostnader för schaktbil.

Finns mycket om och kring som gör alla jobb helt olika. Vet man inte alla om, var, när och hur så är det väldigt svårt att ge mer än ”mellan tummen och pekfingretuppskatting”. Men tidsaspekten, att göra en schakt i otjälad mark skiljer sig inte så mycket vart man än befinner sig.

J jonasz skrev:
Är det bara grävning eller allt ovan du undrar om rimligheten för?

Var skall schaktmassorna ta vägen och hur lång transport är det för kross och makadam?
Skall entreprenören göra allt från orörd mark till färdigt för gjutning?
Ser du eller entreprenören till att materialet finns på plats?

Egentligen undrar jag både grävning och totalpris
Schaktmassor får ligga kvar på plats tsv

M Markarbetaren skrev:
Hej, gräver du i Halmstad, markarbetaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.