Hej på er...

Jag bor i ett 2 år gammalt hus i Gnesta som är gruppbyggd hus av NCC.
Har varit väldigt nöjd med mitt hus och i stort sett inte haft några problem alls.

Förrän nu.

Upptäckte redan förra året att det bildades ett litet hål vid grunden . men det fyllde jag bara igen.
NCC sade att det var vanligt vid pålade grunder att det kunde bildas enstaka hålum och det var bara att fylla igen dessa.
Grundläggningen är alltså Platta (med golvvärme) på mark och den är pålad.

Nu upptäckte jag i dagarna att hålet uppstått igen och då jag grävde lite för att se så visade det sig att det bara rasade mer och mer. Man kunde titta in under huset och se undersidan på u-blocken och ännu längre in. Se foton . Kunde stoppa in spaden under huset utan problem.
Det känns alltså som om marken har sjunkit och att huset nu står på pålarna.

Har naturligtvis kontaktat NCC och krävt att de skall komma ut omedelbart för att kolla in detta.

Min fråga - Vad kan jag kräva av NCC. En betongplatta kan väl ändå inte vara dimensionerad för att bara hänga på pålarna utan något annat stöd eller?
Vad händer med anslutningar som avlopp och vatten . Gissar på att det kan bli spänningar i dessa.

Har någon annan varit med om något liknande.

Jag är rädd..

// Erland

012small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

015small.jpg
Skapa konto

014small.jpg
Skapa konto

Det är just därför mam pålar, för att huset ska stå kvar när marken sätter sig. Avloppet har en teleskop anslutning när det går in i plattan. Alla övriga anslutningar ska vara anpassade efter att marken rör sig. Det är alltså inget ovanligt det som har hänt dig.

• Gilla
Olle_82
  • Laddar…
OK Det låter ju tryggt. Innebär det att en betongplatta är helt självbärande med de 12 pålar som finns under huset utan något annat stöd?

Grunden är 9 * 12 meter och har 3 * 4 st pålar. Huset är enplan på c:a 110 kvm.

• Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Ja kantbalkarna är dimentionerade som balkar som står på pelare, i ditt fall pålarna. Avloppet hänger i rostfria svep som gör att det hänger kvar när marken sjunker.

Men vad med tjäle nästa vinter? I vanliga fall kommer inte kölden in under golvet, men nu riskerar väl VA-ledningarna att frysa sönder?

Nej isoleringen ska vara fäst till betongen, så den ska hänga kvar när marken sjunker.

Farsan var förbi här nyligen när jag glanade igenom forumet och han såg dessa bilder (han jobbar på NCC anläggning men inte i åt ditt håll och han har kört pålmaskin under en jädra massa år) och han sa precis som Matti_75, inget ovanligt alls det där. Pålningen görs till den slår tvärstopp så i princip skulle det kunna bli hål ner till berggrunden och huset står där det står iaf. Lite fundersam blev han över att det verkar ha "försvunnit" så mycket ner i "hålet" men som han sa, han vet ju inte hur förutsättningarna på det bygget varit.

Matti_75 skrev:
Nej isoleringen ska vara fäst till betongen, så den ska hänga kvar när marken sjunker.
Jovisst, men rören måste passera mellan isolering och mark (och genom mark som nu påverkas av vinternattens köld.)

Ja inkommande vatten och avloppet. Viss risk för att inkommande vatten ska frysa finns såklart, men man brukar fylla upp runt grundenså att man täcker hålrummet. På så sätt kommer kylan inte åt lika lätt under grunden.

• Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Kallvattenledningarna i huset är nedlagda på samma nivå som avloppet - och bör i såna fall ligga i öppna luften mellan isolering och den sjunkande marken.
Bifogar 3 bilder från bygget. Bild 1 visar att man drog kallvatten långt ner i grunden.
Den andra bilden bör ju då vara Ytan som har sjunkit (det var på denna grusbädd man lade frigoliten.
Den sista bilden visar bara att varmvatten drogs uppe i betongsulan.

Vad är det i avloppsledning och vattenrör som gör att det kan sjunka upp till en dm utan att det blir farliga spänningar? Jag ser då ingenting - men är iofs lekman

• 1003small.jpg
    Skapa konto
  • 2003small.jpg
    Skapa konto
  • 3002small.jpg
    Skapa konto
Vad som också är lite underligt tycker jag är om man tittar på bilden med spaden så är spaden under u-elementet så är spaden en bit innanför u-elementet. Har testat med en 2 m lång läkt och den
gick in helt och hållet. Om man då ser på bild 2 av de senaste bilderna så är ju grusnivån en bra bit upp på u-elementets insida. DEt känns som om det har sjunkit jättemycket tycker jag.
Óch sen ligger då alltså hela den 111 kvm stora plattan på de gjutna balkarna (som jag inser att de är stabila och bra - men bara på 2 stöd i mitten. Känns för mig som lekman - lite vekt.

Nu är jag lekman själv i detta men betong är starkt och det är inte särskillt mycket vikt inne i ett hus. all vikt från tak och snö leds ju ut till ytterväggarna. Därav de starka balkarna där.
I mitten har du ju dessutom två pelare till som hjälper till att hålla uppe betongen så jag tycker att det ska vara rätt lungt. Tittar man på tex en kontorsbyggnad så brukar de ju ha spann som är betydligt större än 4X4 meter

Hela din platta är konstruerad att hänga mellan pålarna, precis som mats_o skriver så kommer all vikt ned i kantbalken samt i hjärtväggen som dom 2 pålarna i mitten tar hand om. Själva plattan ska bara klara sin egen vikt samt vikten av möbler och personlast. Angåenda kallvattnet så ligger det kanske inget vidare där, det hänger säkert i luften idag. Du har inga ritningar över armeringen iplattan som du kan lägga upp.

Tack alla som har lugnat mig i detta ärende. Jag tror att jag nu har lugnat ner mig lite och inte fundera på om huset behöver rivas ;-)
Jag har tyvärr ingen konstruktionsritning över plattan.

Skall allafall ta upp med NCC när de hör av sig detta med den ev frysrisken av kallvattnet

Jag börjar nog redan idag att fylla igen runt grunden igen. tar ganska grovt först och trycker in en del under och toppfyller med lite finare
stenmjöl ovanför. Verkar det ok - Det grova singeln - hindrar väl att stenmjölet inte fortsätter att försvinna.
Om det är fyllt ortentligt så är väl frysrisken ganska liten allafall.

Tack alla som skrivit i denna tråd.

// Erland

Beroende på markförhållandena så kan det sjunka rejält. Vi bor i ett gammalt hus som inte är pålat, grannhusen från 70 talet har pålad grund. Vår diagonalgranne har en garageinfart som inte längre går att använda, marken runt garaget har sjunkit ca. 40 cm sedan 1972. han har byggt på garageinfarten 3 gånger sedan huste byggdes, nu är "knäcken för hög så underredet på bilen tar i när han kör in, och bygger han på mer så blir det istället problem vid gatan.

Han har även fått bygga en entretrappa, från början låg entren i samma plan som gården framför.

Ett annat hus här upptäckte att de hade rörbrott på köksavloppet, pga att marken satt sig, det var tillräckligt stort hålrum under huser så det gick att gräva ut lite till och få en tunnel in till platsen för rörbrottet och fixa felet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.