Gjöt en platta i torsdags och täckte den efter några timmar med plast, isolering och presenning (var rejält blöt betong). Har nu ca 24 grader mellan isolering och platta, enstaka minusgrader i luften. När jag läser på om hållfasthetstillväxt så finns det ju en kritisk gräns när betongen därefter tål att frysa. Vid 20 grader ser den gränsen ut att uppnåtts inom ett dygn. Gissar att det är betongens temperatur som avses i detta fall och att för min del borde plattan med marginal uppnått tillräcklig hållfasthet för att frysa? Tänker jag rätt?
Formen är av virke och jag funderar på när jag vågar riva den och därmed reducera isoleringseffekten mot plattan.