Att öka ventilationen höjer oftare fukthalten då man ventilerar bort värmen.

• Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
H HemmapularnV1.0 skrev:
Jag hade idag Anticimex här för att besiktiga krypgrunden. Fuktigheten i bjälkar och trossbotten låg mellan 17,8-18,9. Dom rekommenderade att installera en avfuktare och skulle ha 50000kr för de. Huset är byggt 1975 och har klarat sig utan avfuktare sedan dess, vilket borde betyda att den klarar hejsig 45år till.

Det ligger lite organiskt material som jag kommer städa upp, sen tänkte jag lägga åldersbeständig plast i hela grunden.
Borde jag göra någonting mer?
H HemmapularnV1.0 skrev:
Jag hade idag Anticimex här för att besiktiga krypgrunden. Fuktigheten i bjälkar och trossbotten låg mellan 17,8-18,9. Dom rekommenderade att installera en avfuktare och skulle ha 50000kr för de. Huset är byggt 1975 och har klarat sig utan avfuktare sedan dess, vilket borde betyda att den klarar sig 45år till.

Det ligger lite organiskt material som jag kommer städa upp, sen tänkte jag lägga åldersbeständig plast i hela grunden.
H HemmapularnV1.0 skrev:
Jag hade idag Anticimex här för att besiktiga krypgrunden. Fuktigheten i bjälkar och trossbotten låg mellan 17,8-18,9. Dom rekommenderade att installera en avfuktare och skulle ha 50000kr för de. Huset är byggt 1975 och har klarat sig utan avfuktare sedan dess, vilket borde betyda att den klarar sig 45år till.

Hej! Du kan installera trygghetsvaktens värmeslinga i krypgrunden lätt att göra själv 100 kvm 2slingor ca 12000

F Fredborg skrev:
Hej! Du kan installera trygghetsvaktens värmeslinga i krypgrunden lätt att göra själv 100 kvm 2slingor ca 12000
Eller köpa en värme-fläkt för 500 och lägga 11500 spänn på ström istället?

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Nu ska du inte förstöra för @Fredborg som har ansträngt sig för att göra ett konto innan vederbörande gjorde reklam för produkten.

• Gilla
  • Haha
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men du fläkten styrs inte av fukten En 800w fläkt drar ca 15000 om året

Davidbagare
Fast att bara tillföra värme kommer tyvärr inte göra det mindre fuktigt.

F Fredborg skrev:
Men du fläkten styrs inte av fukten En 800w fläkt drar ca 15000 om året
Fundera lite grann på varför de kallar den "trygghetsvakten", och inget som har "avfuktning" i namnet....

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.