Hej,
På baksidan av mitt hus finns ett betongfundament (dimension ca 120x60x40 cm), där det tidigare stått en värmepump.
Jag skulle gärna vilja ta bort fundamentet, men vet inte om det är möjligt att göra själv. Tänkte i så fall hyra en bilmaskin. Om man vill anlita en firma, vilka är det som tar sig an den här typen av jobb? En snabb överslagsräkning ger att fundamentet borde väga närmare 700 kg, så det är lite besvärligt att frakta bort även om jag lyckas bila ner det till hanterbara bitar.
Tacksam för råd.
På baksidan av mitt hus finns ett betongfundament (dimension ca 120x60x40 cm), där det tidigare stått en värmepump.
Jag skulle gärna vilja ta bort fundamentet, men vet inte om det är möjligt att göra själv. Tänkte i så fall hyra en bilmaskin. Om man vill anlita en firma, vilka är det som tar sig an den här typen av jobb? En snabb överslagsräkning ger att fundamentet borde väga närmare 700 kg, så det är lite besvärligt att frakta bort även om jag lyckas bila ner det till hanterbara bitar.
Tacksam för råd.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Hej! Det var då ingen dålig pjäs för att det enbart har stått en värmepump på!! Det är ju inga problem att fixa själv om du är sugen. Hyr en hikti-1000 å bila ner den. Är den ordentligt armerad så kan de ju bli en del jobb men du kommer nog få bila ner den i ganska små bitar å sen köra med släp till närmaste återvinning. Du kan inte bara bila bort det som sticker upp och sen lägga jord å plantera gräs över? Annars om du kan få tag i nån med lastmaskin så kan du borra två hål och slå i expanderbultar som du fäster lyftöglor i och sen sätter fast stroppar och lyfter bort den i ett stycke. Det hade varit den enklaste och snabbaste alternativet.
Svårt med lastmaskin tyvärr då baksidan av huset är lite svåråtkomlig. Men jag kan ju hyra en maskin som du föreslår, och sedan känna lite på hur lätt eller svårt det är att slå sönder betongblocket. Är det alltför jobbigt så skulle det kunna vara ett alternativ att bara bila bort den översta delen och sedan plantera gräs.
Ska klura lite på detta, tack för input!
Ska klura lite på detta, tack för input!
Snigeldynamit och handbila med hyrmaskin, sedan frakta bort med skottkärra. Har du koll på måtten?
Japp, måtten är enligt mitt första inlägg (120x60x40cm). Djupet är lite mer av en höftning (har mätt i dräneringskanalerna i blocket).F Farbror Boris skrev:
Första gången jag hört talas om snigeldynamit. Har googlat och det låter helt klart användbart.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Att mäta i slangarna kan vara vanskligt, slangarna kan gå mycket djupare.
Gräv lite i kanten.
Protte
Gräv lite i kanten.
Protte
Bra poäng, Självklart är det såprototypen skrev:
Kan vara tvärt om också... Vi hade ett litet litet fundament i trädgården till en bevattningspump. kanske 40x60 och om man krafsade vid kanten ca 10cm djupt.O Odie76 skrev:
När vi hade en liten grävare hemma tog vi beslutet att plocka bort den. Grävaren klarade det nätt och jämnt! Under den snygga fyrkantiga plattan dolde sig en krater en halv meter drygt ner där man hade öst ner gamla stenar och tegel, sen byggt en snygg ram i marknivå och sen fyllt på med betong. Men det var väl dåtidens sätt att dels idka återvinning
Om du har ett bra block hade jag testat att snickra ihop ett A eller en trefot och försöka lyfta det rakt upp. Nu ser jag ingen gängad stång eller liknande att fästa i men det kanske finns? Ibland blir man förvånad över hur lätt det är och ibland tvärt om. alternativt ett spett ner under kanten och något att utöva hävarm över, mest för att se om den går att rubba och på så vis bedöma storleken.
Jag är tråkig och säger att hyr en bra borr och borra rader med hål, sen är det dags för slägga och kilar. Med rätt utrustning är det inte så mycket jobb.
Snigeldynamit funkar också men även då behövs en bra borr, dock färre hål så borret slits inte lika mycket.
Snigeldynamit funkar också men även då behövs en bra borr, dock färre hål så borret slits inte lika mycket.
Klicka här för att svara