Jag vill bolla lite markutfyllnad under en platta på mark för ett fritidshus.
Berggrunden under huset är trappstegsformad enligt bilden. Rekommendationen jag fick var att fylla upp med bergkross 0-300 i det djupaste steget (0,9-1,5m ner) och sedan med bergkross 0-30 mellan 0,35 och 0,9. Överst blir 15cm makadam 8/16. Låter det rimligt?
Det blir alltså enligt nedan.
Berggrunden under huset är trappstegsformad enligt bilden. Rekommendationen jag fick var att fylla upp med bergkross 0-300 i det djupaste steget (0,9-1,5m ner) och sedan med bergkross 0-30 mellan 0,35 och 0,9. Överst blir 15cm makadam 8/16. Låter det rimligt?
Det blir alltså enligt nedan.
Stabiliteten får du oavsett när du har packat ihop det. Jag tycker det är lättare att få det ordentligt packat och slätt med 0/150 kontra 0/300 (eller större) om man kör med en vanlig padda, kör man vält och packar hela djupet spelar det väl ingen större roll. 0,9m som första lagret blir är väl lite på gränsen om man kör en 5-600kg padda som väl är det vanligaste, kör man halva djuper alltså 0,5 med max 150 sten istället för 300 sten så blir det lättare att få ”rakt” och slätt och det blir helt enkelt lättare atttt jobba med ur ett paddninghänseende.
Man brukar ha som riktmärke när man väljer material att lagertjockleken skall vara minst 3 gånger största sten i fraktionen. 0/30 kommer funka bra men är lite grövre att jobba med bara.
Jag hade personligen valt 0/150 i fösta etappen, 0/90 nästa två och sedan jätat och jämnat av med 0/32 innan makadamen.
Man brukar ha som riktmärke när man väljer material att lagertjockleken skall vara minst 3 gånger största sten i fraktionen. 0/30 kommer funka bra men är lite grövre att jobba med bara.
Jag hade personligen valt 0/150 i fösta etappen, 0/90 nästa två och sedan jätat och jämnat av med 0/32 innan makadamen.
Tack för ett bra och utförligt svarJ jonasz skrev:Stabiliteten får du oavsett när du har packat ihop det. Jag tycker det är lättare att få det ordentligt packat och slätt med 0/150 kontra 0/300 (eller större) om man kör med en vanlig padda, kör man vält och packar hela djupet spelar det väl ingen större roll. 0,9m som första lagret blir är väl lite på gränsen om man kör en 5-600kg padda som väl är det vanligaste, kör man halva djuper alltså 0,5 med max 150 sten istället för 300 sten så blir det lättare att få ”rakt” och slätt och det blir helt enkelt lättare atttt jobba med ur ett paddninghänseende.
Det kan vara lite olika men räkna med 10-20%, lite svårt att säga generellt då det beror lite på hur hårt man tryckt till med skopan, om man larvat över gruset ett par gånger och med vilken maskinstorlek osv. det enda man kan vara säker på ar att det går alltid mer grus än vad man tror innan man är klarP peterj66 skrev:
Klicka här för att svara