Hej allihopa

Har en fråga angående marksten och arbetet.
Är inte kunnig inom detta och blir nojjig.
Ska det verkligen se ut på detta sätt?
Känns som det är överdrivet med stenmjöl??

Är grävt 30cm och 0-32 kross under sen packat 5cm med stenmjöl
SEn ytligare denna hög med mjöl.?

Ska parkeras en bil på vänster sidan.

• Nyinstallerad marksten med synligt stenmjöl och fotspår på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad marksten med ett tydligt tjockt lager av stenmjöl ovanpå, nära en hög med fler markstenar.
    Skapa konto
  • Ett område med nylagt stenmjöl intill en mur och delvis lagd marksten, redo för parkering av bil.
    Skapa konto
Är det inte bara det som blir över när de sätter ner varje sten som de skopar framför sig? Antar att det blir en hög över när allt är klart. Stenarna måste ju vara precis i våg och antar att de inte är det från start utan att de pressar ner stenarna en bit i översta lagret? (gissar bara här)

Tack för svar.
Vet faktiskt inte, men stoppar ja ner fingret de är minst 7-10cm från plattans botten o ner i sanden.
Sen vissa plattor är lösa när man trampar på dem.

Hur tjocka är plattorna? Bör vara kring 7cm för att vara godkända för "biltrafik".

Plattorna är 6cm
Kommer inte köras in dagligen
Ibland vid behov finns asfalt in till garaget brevid.

Nu var det många år sedan jag jobbade som stenläggare men om det är som du säger att de lagt stenen i okomprimerad stenmjöl så är det ett arbetssätt som främst används när plattor är ojämna, t.ex. skiffer eller gasten. Vid läggning av betongplattor så paddas det alltid och sedan drar man av ytan så man får en hård jämn yta att lägga stenen på. Att lägga sten för sten och justera efterhand är ett extremt ineffektivt sätt att lägga denna typen av plattor om det är så det har skett... kan också har utvecklats sedan jag la sten för 20 år sedan :)

edit: tog bort quote...

Såg när dom la stenmjöl och padda de till en hård massa va några cm
Men att dom använder så mycket stenmjöl när dom lägger plattorna gör mig nervös

Ja om det bara lägger på allt utan att padda det kommer det ju bli konstigt om du belastar det för då kommer ju stenarna hamna helt ojämnt. Dvs kör du in bilen så kommer du ju trycka ihop sanden på ena sidan stenen men inte den andra och den kommer luta. Antar att vattna allting kunde varit ett sätt att få en jämn komprimering också? Ingen aning men jag tycker du kan fråga de som jobbar hur det är tänkt att funka om du är orolig? Kommer säkert få flera bra svar här med från folk som kan men är ju aldrig fel att även fråga de som gör jobbet. Deras svar kanske avslöjar någon makalös plan =)

Får kolla med dom imorgon.
Var inte på plats när jag Kom hem efter jobbet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.