Har köpt övergiven stuga som stått i skogen sisådär 30 år . Stugan byggdes i början av 70 talet o består av I princip 2 små ihopbyggda hus ca 3×7 msamt 5×4 m( den ena delen tror jag är äldre) och dom står på vad jag tror är krypgrund , ser ut som betong block med flera luftpartier där huset e fritt o högt utrymme med bråte i under runt metern.
Nu när vi rensat ur ser jag att grunden inte är så blöt ( står högt i sluttning) men att betonggrunden sviktar på några av d fristående partierna o d finns några vertikala sprickor i ytskiktet..Jag ska riva upp golv , väggar å inner tak i en husdel i taket å renovera allt eftersom ( själv )så min fråga är :

Om jag när golvet e väck packar leckablock mot befintlig grund sticker ner lite armering å gjuter igen m grovbetong, tror ni d hade funkat? Något som fixat själv som kan ge råd...kan tilläggas att golvet i sig inte sviktar eller känns överdrivet ojämnt än ( håller dock fortfarande på att röja ut gammal bråte :) ).

Tacksam för hjälp!

Jag förstår inte riktigt var du tänkte ha lecablocken; på insidan av befintlig grundmur, eller i mellanrummen mellan betongblocken (eller är det plintar?)

Hursomhelst, om lecablocken ska ta en del last, vill man ha dränerande och packade massor under dem, så de varken sjunker eller tjälskjuter upp.

Sen tror jag det är bra för stugan med en luftig och välventilerad grund, så täta inte sönder det som funkar. Men lite nät för att hålla grävlingar, råttor och annat ute är nog inte fel.

• Gilla
Michaelingemar
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag förstår inte riktigt var du tänkte ha lecablocken; på insidan av befintlig grundmur, eller i mellanrummen mellan betongblocken (eller är det plintar?)

Hursomhelst, om lecablocken ska ta en del last, vill man ha dränerande och packade massor under dem, så de varken sjunker eller tjälskjuter upp.

Sen tror jag det är bra för stugan med en luftig och välventilerad grund, så täta inte sönder det som funkar. Men lite nät för att hålla grävlingar, råttor och annat ute är nog inte fel.
Hej
Ja, jag tänkte insidan befintlig mur så lutningen på nuvarande betongblock stöds upp ngt . Gräva å packa grus undertill. Alltså huset har ju hållt i 50 år o golvet funkar som sagt även om d säkert e lite rötet ngnstan i träet :) så jag vill ju inte förstöra haha bara se till det håller ett par år till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.