Hej på er!
Har en cirkel i trädgården som uppstått efter poolen i somras. Nu ska vi gräva ut lite och fylla med lite grus och snygga till det inför nästa års pooltider.
Något som vi har vetat om men som vi har förträngt är Fiberkabeln som ligger så jäkla grunt utan skyddshölje. Hur bäst skyddar man den så man inte sätter spadtag i den samt klarar lasten av pool ( när man väl skyddat kabeln)
Jag tänkte:
1. tegelsten eller plattor som man lägger ovanför kabeln o sen lite grundare grus.
2. Enkelpannor som lägga ovanpå
3. Delar plaströr på hälften o sen lägger ovanpå som skydd?
Eller har någon något bra tips?
Bifog bild.
/ Tobbe
Har en cirkel i trädgården som uppstått efter poolen i somras. Nu ska vi gräva ut lite och fylla med lite grus och snygga till det inför nästa års pooltider.
Något som vi har vetat om men som vi har förträngt är Fiberkabeln som ligger så jäkla grunt utan skyddshölje. Hur bäst skyddar man den så man inte sätter spadtag i den samt klarar lasten av pool ( när man väl skyddat kabeln)
Jag tänkte:
1. tegelsten eller plattor som man lägger ovanför kabeln o sen lite grundare grus.
2. Enkelpannor som lägga ovanpå
3. Delar plaströr på hälften o sen lägger ovanpå som skydd?
Eller har någon något bra tips?
Bifog bild.
/ Tobbe
Alla tre alternativen fungerar ju, och är alla bättre än det oskyddade du har nu. Jag hade försökt frilägga väldigt försiktigt med typ en planteringsspade och se om det finns något slack sen, så att det går sänka något. Även proffsen slitsar ibland upp duct (kabelrör/slang) och fäller in kabeln i, men även ett halvt rör som valv uppepå kan fungera. Se bara till att du kan packa med sand runt och inga stenar som pressar direkt på röret, och att det absolut inte flyttar på sig det minsta och kapar fibern. Man vill inte ha barn etc som springer runt och hoppar i detta läget 
Sedan packa ovanpå och jämna ut med grus så att belastningen från poolen blir jämn.
Sedan packa ovanpå och jämna ut med grus så att belastningen från poolen blir jämn.
Hej, tack för tipsen!J Jocke Best skrev:Alla tre alternativen fungerar ju, och är alla bättre än det oskyddade du har nu. Jag hade försökt frilägga väldigt försiktigt med typ en planteringsspade och se om det finns något slack sen, så att det går sänka något. Även proffsen slitsar ibland upp duct (kabelrör/slang) och fäller in kabeln i, men även ett halvt rör som valv uppepå kan fungera. Se bara till att du kan packa med sand runt och inga stenar som pressar direkt på röret, och att det absolut inte flyttar på sig det minsta och kapar fibern. Man vill inte ha barn etc som springer runt och hoppar i detta läget
Vi har på ett annat ställe känt på tråden o där fanns inte något "slack" tyvärr.
Men att fylla med sand o sen lägga ett halvt rör ovanpå. Därefter lägga bärlager/sättsand borde funka?
Klicka här för att svara