1 169 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Dränering betongplatta.
Ska göra en tillbyggnad på 50kvm, har nu funderingar över dräneringen.
Kan man först ha en dräneringsbrunn sen vidare till en dagvattenkassett?
Gäller bara dräneringen för betongplattan, inget vatten från taket som ska dit.
Hur stor ska brunnen och dagvattenkassetten vara som jag ska ha?
Är ganska stenig mark, även vid stora regnmängder blir det speciellt blött, skulle tro att det knappt behövs läggas dränering, men gör det ju såklart när man ändå håller på.
Placeringen av brunnen blir väl några meter ifrån grunden, hur långt ifrån brukar man ha dagvattenkassetten från brunnen sedan?
Är ganska stenig mark, även vid stora regnmängder blir det speciellt blött, skulle tro att det knappt behövs läggas dränering, men gör det ju såklart när man ändå håller på.
Placeringen av brunnen blir väl några meter ifrån grunden, hur långt ifrån brukar man ha dagvattenkassetten från brunnen sedan?
1. Ja, normalt sätter man en dränbrunn och därefter en kassett. För dränvatten anser dock jag att brunnen egentligen inte är helt nödvändig, det samlas ytterst lite "slam" och skräp i en dränledning. Dock måste dränledningen vara inspekterbar i sin fulla längd. Sätt några t-rör så en kamera kan föras ned.E Eryl skrev:Ska göra en tillbyggnad på 50kvm, har nu funderingar över dräneringen.
2. En dränbrunn har normalt ett sandfång på 70l, men jag anser att denna inte är helt nödvändig. För kassetten räcker det högst troligen med en kassett på 150-200l.
3. En gammal tumregel är 1,5 gånger schaktdjupet, dvs är schakten för dräneringen 2m djup, skall kassetten ligga 3m från huset. Tänk på att kassetten inte får ligga för djupt i backen.
Klicka här för att svara