Grund & Markarbeten
HejaLand: ska jag vara rädd för att äga ett 60-tals suterränghus? Nyligen tittade vi på ett hus byggt på sextiotalet. Även om huset inte visar några kritiska problem finns det två huvudproblem för oss . Vi har för att avgöra om det är värt eller inte är värt för oss och vår livsstil. Husets bottenplan har en kall kryppgrund och som är omöjlig att använda som förvaring. Bergen (eller
sevenfifty: [bild] [bild] [bild] Det fick bli gårdsgrus istället för asfalt eller Sten pga ekonomin
Matti_75: Den ska nå ner till botten av formen utan att motorn går ner i formen. Där har du din längd
Krilleman: [citat] Förutom tennsoldater. Dom går inte alls. :p Jag håller fast vid att det är bättre att ha ingången i "sidled" med lång böj, gärna tre st 30º uppåt mot din anslutningspunkt. Det är absolut bäst i flödessynpunkt.
Thermacell: [citat] Ja det kanske inte är någon dålig idé att räkna på det ! Jag antar att väggarna isoleras utifrån men hur isoleras golvet ? Sen antar jag att det uppstår sprickor i grunden som behöver åtgärdas efter 70 år även om källaren i sig inte är fuktig ? Som jag känner är Nackdelen med att ha lägre temperatur i källaren än i boytan att boytan kyls underifrån (kalla golv) och
datja: [citat] Du får nog bättre tips om du bifogar några bra bilder.
Vardagsrum: En grovdammsugare med slang i rätt diameter rensar upp fint i rören
Zakalwe: [citat] Teoretiskt bör det gå. Men hela poängen är att golvventilationen ska ta med sig fukten från plattan. Så luften man ska värmeväxla är delvis fuktig och inte lika varm. Jag har hygrostat kopplad till fläkten så den växlar mellan två förinställda hastigheter. Ingen idé att fläkta för fullt om luftfuktigheten är
HTWM: Återväcker denna gamla tråd med bild på resultatet. Passade på att förstora plattan med 16kvm under där jag hade två takstolar. Så ytterdörren förflyttades och gamla blev ett förrådsingång. Lade armeringsnät över hela och göt med ränna. Minsta tjockleken var 3cm och största 25cm. Slodade av betongen med ett hemmapul byggd på ett avloppsrör på långt aluminiumskaft. Hann
Mudflapp: bra förslag men jag har mätt lite hastigast med vattenpass mot golvet och de verkar luta en aning mot golvbrunnen i centrum av golvet. Vilket då gör det svårare hitta plan yta att lägga en regel på.. Jag har grubblat lite på det och fick idén med att sätta upp laserpasset sedan mäta mot ex portkarmen.
mrsnhp: [citat] Man läser även om fuktproblem i hus med krypgrund, impregnerade syllar m.m. Som det nämndes i ett tidigare svar är hus individer. Renoveringsbehov kan ju finnas i kök, badrum, tak, eldragningar och vad som helst, inte bara källaren. Och alla källare har inte akut renoveringsbehov, inte ens om det förekommer putssläpp och ser lite gammalt ut. De som får problem med fukten i
S Rickard: [citat] Inte permanent än. Dock bra förslag, då luftfuktigheten varierar i alla krypgrunder över ett år. Just nu 59% vilket ju är klart godkänt.
GoC: [citat] Du kanske skall upplysa dom om att VA anslutningen troligen ligger därunder.
Tjalve_85: [citat] Det var inget på dem vad jag kunde se. Nu var det nästan ett år sedan jag tog bort dem så jag vet inte med säkerhet.
fribygg: Tja, antingen grundlägger du frostfritt eller så tar du bort matjorden och nöjer dej med det, att sätta 70 cm plintar gör ju inte nån nytta om tjäldjupet inte är mindre än 70cm på platsen
Marja Cristiansson: Jag ska byta övre brunnsringen ( kona) till ny. På Benders vill de veta exakta mått. Jag vet att den är 78 cm i toppen men osäker på måttet nedre ring i diameter. Svårt att mäta. Lägger jag måttstock rakt över så ser det ut som ringen mäter 90 cm. Tyvärr är övre ringen sprucken och osäkert om den håller för att luta sig/ fira sig ner och mäta. Några tips? VA firmor och
Stuff: [citat] Ja såklart men då skulle en diagonal ha varit för lång och den andra för kort. Nu hade de ju mätt upp att en var korrekt enl phytagoras och den andra för kort.
VLJ: Nej nej bekant så inget affärsintresse i det hela
Joukko: Jag behöver sänka plattan lite för att få plats med de nya grejerna, då blir det lättare att ta bort den och gjuta en ny som inte är lika stor och flytta den mer till höger istället. Plasten var bara för att inte få upp fukt genom plattan men det kanske funkar ändå utan plast.
T.Gustafsson: Ja, det brukar bli bäst om man bara justerar övergången mjuk. En rivbräda passar perfekt för denna sortens finjusteringar.
b8q: [citat] Bila en provgrop intill väggen och kolla sulan. Troligen kan du bila ända in mot väggen, men är det en lång yttervägg utan stöd av mellanväggar kan marktrycket utifrån vara högt - svårt att säga utan att veta djup, jordarter mm. Är man orolig kan man motstötta väggen från insidan med reglar/balkar. Underminera väggen är nog ingen risk så länge du inte går under sulans
hempularen: [citat] Dräneringsrör skall ligga djupare än grunden. Dagvatten brukar läggas mer ytligt.
HiddenDingo: [citat] Yes det var där jag tänkt börja, det finns ett fuktskydd som syns på bilden, men bara på framsidan. Verkar som det tränger in vatten precis där duken slutar. På baksidan/andra kortsidan är det rakt på berg och där finns inget fuktskydd, eller inträngande vatten. Gissar att berget ligger grunt även på kortsidan på bild, det sticker upp till marknivå precis utanför bilden
BSOD: Tror man får gå tillbaka till vad som står i avtalet. Muntliga överenskommelser funkar dåligt, framförallt när relationen redan är dålig. Det blir ju ganska stora mängder vatten, har för mig att snittförbrukningen av vatten är 140 liter per person och dag, så det vill ju till att avloppet blir av med vattnet på ett ställe där det kan rinna iväg. Har kommunen godkänt denna
lunnabo: [citat] Borsta i betong mellan stenen och fukta den så är det betydligt svårare för ogräset att etablera sig.
Tjompo: Får jag fråga vilket dräneringssystem ni valt att använda till källaren?