Bor i Smålandsvilla med isolergrund.
Denna har jag en fundering kring vad gäller tilluft till Kamin.
Grunden som sådan är väl trycksatt. Dvs. tät och en fläkt som drar ut luft.
Kaminen (Contura C500) som är installerad har tilluft med rör som dragits ner genom golvet.
Har inte använt kaminen jättemycket de åren jag bott här men upplever att den inte får syre nog när man tänder upp.
Men förstörs inte principen med isolergrunden om man ska låta luft från krypgrunden dra ut genom kaminen?
Luften som dras ut med installerad fläkt som är en del av isolerprincipen har ju ett krav om minimivolym att dra ut enligt leverantör.
När jag idag kollat under huset konstaterar jag att man inte har gjort tilluftsgenomföringen hela vägen. Tätt under. Man har borrat och dragit ned luftslangen ner i isoleringen och stannat där.
Denne skulle gått igenom men dragits vidare med rör och separat genomföring i grundmuren. Antar jag...
Denna har jag en fundering kring vad gäller tilluft till Kamin.
Grunden som sådan är väl trycksatt. Dvs. tät och en fläkt som drar ut luft.
Kaminen (Contura C500) som är installerad har tilluft med rör som dragits ner genom golvet.
Har inte använt kaminen jättemycket de åren jag bott här men upplever att den inte får syre nog när man tänder upp.
Men förstörs inte principen med isolergrunden om man ska låta luft från krypgrunden dra ut genom kaminen?
Luften som dras ut med installerad fläkt som är en del av isolerprincipen har ju ett krav om minimivolym att dra ut enligt leverantör.
När jag idag kollat under huset konstaterar jag att man inte har gjort tilluftsgenomföringen hela vägen. Tätt under. Man har borrat och dragit ned luftslangen ner i isoleringen och stannat där.
Denne skulle gått igenom men dragits vidare med rör och separat genomföring i grundmuren. Antar jag...
Grunden har ju undertryck, så att låta en kamin försöka dra luft från grunden låter som en dålig idé. Klart bättre med ett rör hela vägen genom grundmuren ja, men mycket viktigt att den genomföringen blir lufttät.
Har konstaterat att det enligt ritning ska gå ett rör i bjälklaget och ut genom ramen på bjälklaget. Detta på husets gavel.. dvs, inte genom botten och ner i kryputrymmet). Däremot finns inget galler för den tilluften i sockelbrädan man monterat.
Min slang från kaminen går åt "fel" håll efter att den gått genom golvet.
Skarven mellan grundfundament och golvbjälklaget är täckt med en sockelbräda.
En granne har tilluften och där har man har sågat upp en glugg i brädan för att få bra flöde. Sockelbrädan sitter ca 10 mm från sockeln så även om jag har ett intag för luft bakom denne torde flöde vara för klent.
Min förhoppning nu är att man "bara" missat att ta upp hålet och satt gallret. Men det har gjorts grova missar av byggarna innan som stått mig dyrt.
Min slang från kaminen går åt "fel" håll efter att den gått genom golvet.
Skarven mellan grundfundament och golvbjälklaget är täckt med en sockelbräda.
En granne har tilluften och där har man har sågat upp en glugg i brädan för att få bra flöde. Sockelbrädan sitter ca 10 mm från sockeln så även om jag har ett intag för luft bakom denne torde flöde vara för klent.
Min förhoppning nu är att man "bara" missat att ta upp hålet och satt gallret. Men det har gjorts grova missar av byggarna innan som stått mig dyrt.
Hittat intaget. Bakom panelen.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Liknande trådar
-
Skada i krypgrund Smålandsvillan
Grund & Markarbeten -
Smålandsvillan isolergrund utan golvvärme
Hustillverkare -
Smålandsvillan isolergrund utan golvvärme
Hustillverkare -
Isolergrund till Smålandsvillan temperatur logg och fuktmätning
Grund & Markarbeten -
Alternativ till Isolergrund för Smålandsvillan
Hustillverkare