F
fsn: Har du redan rätt fet jord så är det inte alls fel att blanda matjord och sand.
6 svar · 6,2k läst
P
Peter321: Jättebra input allihopa! Jag ska fundera lite på hur jag ska göra med rullgräs eller frösådd. Börjar med grävandet så får vi se var det landar! 😎
8 svar · 1,9k läst
·
P
Prodigys: [citat] Dels för att den inte är packningsbar men också för att den är tjälskjutande.
11 svar · 4,1k läst
J
Jeanna Dieden: [citat] Hej, hur gick det för dig med detta? Har precis varit med om samma sak...
9 svar · 2,2k läst
·
Litenskit
Litenskit: Beroende på vad du har för målbild så skiljer det sig väldigt mycket hur mycket jobb du behöver göra. Vill du bara att det ska vara grönt så kan du säkert dra på typ 5 cm matjord och gräsfrön. Vill du ha en golfbanegreen ja så krävs det betydligt mycket mer jobb. När jag gjorde min gräsmatta så grovjusterade jag med 0-14 innehållande ganska mycket järn och andra mineraler. Sen
2 svar · 1,7k läst
·
P
Prodigys: Rejält med vatten innan du slänger på nya frön och lite dressjord.
1 svar · 842 läst
·
F
fredand44: Ja mina grodde, nu var det ovanför en avloppsanläggning så det kanske var extra sprutt i marken.
10 svar · 34,6k läst
H
Harmagedon: Oj, jag ber om ursäkt! Ser ju nu att det finns en hel kategori om robotar! Det borde jag ju ha förstått men jag tycker själv att gräsmattor och tillhörande maskiner är den tråkigaste delen med trädgård så förstod inte hur stort intresse det finns. Jag smyger över till den kategorin och ser om jag hittar svar bland befintliga trådar.
1 svar · 791 läst
Isakare
Isakare: Sand är bra i gräsmattan, så blanda jorden med det är en god ide. Glöm inte att välta noga för att få en bra och tålig gräsmatta.
2 svar · 833 läst
tensiden
tensiden: [citat] Dress är mestadels torv och sand och används för att lägga ett runt lager på gräsmattan som näring/förbättring/täcka nysådda frön. För att fylla hål tar du vilken jord som helst. Dress funkar. Du kan i princip ta sand också om det bara är små hål. Om det bara är hål efter maskrosor kan du i princip strunta i att göra något alls. Det löser sig snart av sig självt.
10 svar · 1,9k läst
K
Krux: [citat] En spets spade och en korphacka kommer du nog rätt långt med
3 svar · 893 läst
X
xxargs: Av någon anledning är förutsättning för gräsväxt sämre än för tomtskräppa och därför tar tomtskräppa överhanden och konkurrerar ut gräset. Där behöver man lista ut varför gräset har sämre förutsättning och konkurreras ut och det kan bero på ljustillgång, vatten, pH i jorden, brist på rätt näringsämnen i jorden, behov av kalkning, järngödsling etc.
2 svar · 1,3k läst
·
F
fsn: Skaka påsen/lådan med fröblandning innan du sår. Det är flera olika sorters frö och de har olika storlek. De finlemmade tex rödsvingel har mindre frö och gror och växer mycket långsammare. Olika storlek på fröna gör att de sektioneras i påsen och det kan bli överskott av en sort på en del av gräsmattan om man har lite otur.
21 svar · 4,3k läst
·
D
Danielhus: Hej, Vi har haft gräsmatta som blivit sönderkörd av grävmaskin. Vi beställde ett lass med jord (gräsmattejord) som vi krattat ut och kört med trädgårdsvält. Vi har använt gräsfrö slottspark från Granngården när vi sått. Vi sådde för 1,5 vecka sedan. https://www.granngarden.se/grasfro-granngarden-slottspark-35kg Jag försöker vattna två gånger om dagen för att hålla jorden
0 svar · 725 läst
·
A
ArneTW: Jag hade satt en pinne med lite markeringar i vattenpölen och haft koll hur höjden varierar över tid.. då får man lite koll på var nya markytenivån behöver vara. Om du kör dit ett dränerande material kommer ju "ytan" vara under markytsn sedan kan man ju ha matjord på ytan med gräsmatta.. fyller du bara med ett tätt/sugande material så kommer området fortsätta vara mjukt/sankt. /ATW
7 svar · 637 läst
·
BirgitS
BirgitS: Du klipper när gräset är så pass långt att det gör någon nytta, dvs. när det är så långt att man klipper av minst 1 cm. Det har inget att göra med någon viss tid efter gödsling eller vattning. Man vattnar så att jorden blir fuktig 15 cm ner, sen ska jorden torka upp innan man vattnar nästa gång. Det får inte bli blött för då kan rötterna ruttna. Hur lång tid det tar tills
9 svar · 2,5k läst
S
shikadione: Tjenixen! Om din ambition är att ha en hyfsat jämn, tät och välvårdad gräsmatta så kommer du att behöva lägga ner en del tid, energi och pengar på fixet. Visst kan du, som andra skriver ovan, lägga på ny jord på de kala fläckarna och stödså med gräsfrön, men den åtgärden rår inte på orsakerna till att gräsmattan ser ut som den gör just nu. Olika växter gillar olika
7 svar · 4,2k läst
·
Matteandersen
Matteandersen: [citat] Okej, då kör jag på ditt upplägg. Kör med Skånefrö Reparera nu för att stödså, 50% rajgräs, 35% rödsvingel, 15% ängsgröe känns som att det kommer växa snabbt. Kan man sen under hösten stödså mer med 100 svingel inför nästa säsong? Går på ditt upplägg sen, " 1. Vertikalskurit 2. Stödsått 3. Dressat 4. Vattnat kort 3-4 gånger per dag beroende på väderlek (det
9 svar · 1,7k läst
·
L
Lilllen: Roundup är ju bara ett varumärke. Men vanligt att förknippa med glyfosat, vilket inte längre är lagligt att använda i Sverige. I den du hittat verkar de de aktiva ingredienserna vara: MCPA dimethylamine salt: 0.257% Quinclorac: 0.118% Dicamba, dimethylamine salt: 0.029% Sulfentrazone: 0.015% Om de är lagliga att importera och använda i Sverige vet jag inte. Men fundera även så här, det
2 svar · 1,1k läst
·
R
Roobiiiiin: Har testat att koppla dit en 1 meters bit slinga för att se om det hjälper. Laddstationen fortsätter blinka blått. Är det kanske ngt fel på stationen
2 svar · 1,0k läst
A
alekli: [citat] Tack! Det lugnar lite. Nu lär vi vänta och se vilka sorter är kvar, börjat vattna iaf för det var torrt.
8 svar · 1,1k läst
·
C
Camilla Renlund: [citat] Tack! Så du tror inte jag behöver åtgärda ogräset? Ser du vad för ogräs jag har? Jag kan inte riktigt detta 🤗
2 svar · 854 läst
·
R
Robbban77: Hej. Grävde upp hela gräsmattan förra året, la ner dräneringsrör osv (gammal leråker där vattnet stod i flera dagar efter regn) Upplevde i höstas att marken vart tyvärr rätt ojämn (3tons grävare tryckte inte tillräckligt och de vi planade ut för hand har sjunkit ned..) Så nu tänkte jag få ordning på detta! Gräsmattan ser ganska energifattig och den känns rätt ler-hård och
0 svar · 569 läst
B
Bonzo2000: [citat] Planen var att de skulle tippa det på annan plats, men de hade problem att komma åt med lastbilen så det fick bli på det där viset. Jag hade ett gäng som hjälpte till och så hade vi en släpvagn kopplad till en fyrhjuling så det gick hyfsat smidigt att få ut det i tomtens alla hörn. Med det sagt är det absolut inget jag skulle vilja göra igen.
7 svar · 1,3k läst
·
R
RHdstrm: [citat] Grep brukar jag använda. Gör så många hål du orkar. Lufta tycker jag du kan göra närsomhelst så länge marken inte är frusen. Reparera gräsmattan bör göras när jorden blivit varm och gräsmattan börjat växa ordentligt. Lycka till!
1 svar · 1,3k läst
F
fsn: [citat] Man får bort mossan genom att ge gräset bättre förutsättningar. Det vanligaste är att gräsmattan behöver gödning. Kanske lite kalk för att göra det trist för mossan och järnsulfat för att ta livet av den snabbt. Milda vintrar är hopplösa när det gäller mossa.
12 svar · 1,4k läst
Mathildatiger
Mathildatiger: Om du sår ängsfrö på hösten är det mindre känsligt med bevattning än om du sår på våren.
3 svar · 639 läst
A
A&O: [citat] Jag gjorde det, men blev lite osäkra ”svar”. Men tack! 🙏🏼 tror också på rådjur dessvärre.
2 svar · 2,2k läst
·
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Nja, jag har ifs aldrig använt en harv men jag skulle gissa på att det är ett sämre alternativ. Vänd på en sju-pall och tyg ner den med plattor eller liknande (sätt spännband så de inte trillar av. Dra den efter en lagom tung maskin.
15 svar · 11,5k läst
·
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Se till att även gräva ner pem-slang för automatisk bevattning när du nu håller på. En självklarhet när du nu även har sjövatten.
5 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.