Ossian K Olsson
O Oliver 278 skrev:
Ok tack för tipset! Men om jag avstår att klippa det längre gräset, påverkar inte det gräsets förmåga att växa? Mår det inte bra av att klippas ned 1/3? ( mycket Google på mig) inte gjort detta tidigare
Jag har sått gräsmattor där jag gjort EXAKT som man ska med allt till förarbete, bevattning, duk, klippning osv.

Sen har jag också sått gräsmattor där jag krattat till underlaget, hällt ut frön och sen gått därifrån.

Båda bli lika fina av någon anledning.

Gällande höjd och så så kolla på den fröblandningen du har vad den kräver. Självklart är det bra att inte klippa bort för mycket men klipper du den första gången på 7 cm, väntar någon dag och sedan 5 cm så kommer den inte dö.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att de frö som du använt är en blandning av olika sorter och därmed har olika lång grotid etc?

Men jag tänker som andra tidigare i tråden att det kommer bli bra det där. Har själv sått gräsmatta och tyckte också det växte fläckigt i början. Mycket på grund av att fröerna flöt ihop lite när jag vattnade, men det blev fint ändå.
 
F Fefferino skrev:
Kan det vara så att de frö som du använt är en blandning av olika sorter och därmed har olika lång grotid etc?

Men jag tänker som andra tidigare i tråden att det kommer bli bra det där. Har själv sått gräsmatta och tyckte också det växte fläckigt i början. Mycket på grund av att fröerna flöt ihop lite när jag vattnade, men det blev fint ändå.
Så kan det säkert vara, och kanske även skillnad på hur hårt packad jorden är osv. Känns som den generella rekommendationen här är tålamod. Och har trots allt bara gått ca 4 veckor
 
O Oliver 278 skrev:
Så kan det säkert vara, och kanske även skillnad på hur hårt packad jorden är osv. Känns som den generella rekommendationen här är tålamod. Och har trots allt bara gått ca 4 veckor
Har man ett par fotspår på gräsmattan så märker man tydligt att gräset gror snabbare där, det blir bättre kontakt med fukten. Detta är orsaken till att man skall välta jorden med gallervält innan man sår. Egentligen är planvält bättre, men då flyter gräsfröna väldigt lätt iväg (jag fick för snart 20 år sedan så om en hel gräsmatta då det kom en regnskur).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
...fast det är ännu bättre att välta efter du sått gräsfröna. Gräsfrön behöver inte myllas ner, det räcker att trycka ner dem mot jorden för att hjälpa dem att gro. Och vattna, förstås.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...fast det är ännu bättre att välta efter du sått gräsfröna. Gräsfrön behöver inte myllas ner, det räcker att trycka ner dem mot jorden för att hjälpa dem att gro. Och vattna, förstås.
Japp, men om det är fuktig jord har fröna en tendens att fastna på rullen på en planvält av metall, även då är en gallervält bättre. Men man kan lägga gladpack på välten om man inte vill att gräsfröna skall fastna. Ett tips från en av mina grannar...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F
Skaka påsen/lådan med fröblandning innan du sår. Det är flera olika sorters frö och de har olika storlek. De finlemmade tex rödsvingel har mindre frö och gror och växer mycket långsammare. Olika storlek på fröna gör att de sektioneras i påsen och det kan bli överskott av en sort på en del av gräsmattan om man har lite otur.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.