Hej!
Vi har tagit ner en massa träd, fräst bort stubbarna så nu är gräsmattan rejält uppkörd och med massa spån. Den är dessutom väldigt mossig, var väldigt skuggigt innan träden togs ned så den trivdes bra. Vi har lerig jord under, gammal sjöbotten.

Vill gärna ha en tät, fin, nära inpå amerikansk gräsmatta. Nej men en grön och springvänlig räcker gott denna sommar. Men vad blir nästa steg? vi tänker nog lägga en dränering först och främst då det blir stående vatten längst bak på tomten, där mossan är väldigt påtaglig.

Men sen då, på med massa matjord och bara så gräsfrön? Jorfräsa upp all mossa/gräsmatta först eller på med ordentligt lager jord bara?

Tar tacksamt emot tips och tankar på hur ni hade gjort!

Mvh
 
  • En uppkörd och mossig gräsmatta med lerig jord och sågspån, omgiven av trädstammar och högar av trädgrenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräsbevuxen gräsmatta med jordspår, omgivet av nedhuggna träd och stubbar. Hus i bakgrunden, vårlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppkörd och mossig gräsmatta med löv och spån, omgiven av träd och ett staket; ett hus syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppkörd gräsmatta med jord och spån efter borttagna träd och stubbar; omgiven av träd och staket med träplankor i centrum på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Fundera först hur du vill vattna, för det krävs mycket vatten.
Dressa jorden så det är någorlunda plant.
Döda mossan med järnsulfat.
Så gräs
Köp robotgräsklippare.
Plocka ogräs eller ta död på det med MCPA
 
Så gräs och se vad som händer. Om ni har haft träd så försvinner skuggeffekten och gräset trivs bättre. Annars är mossa mycket skönare att gå på än gräs..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fundera först hur du vill vattna, för det krävs mycket vatten.
Dressa jorden så det är någorlunda plant.
Döda mossan med järnsulfat.
Så gräs
Köp robotgräsklippare.
Plocka ogräs eller ta död på det med MCPA
Har inte funderat på hur jag vill vattna, lagom? nä men så mycket det behövs, vi har sommarvatten från sjön.
Den gamla gräsmattan får vara kvar som den är alltså, bara lägga jord?
 
Z z_bumbi skrev:
Så gräs och se vad som händer. Om ni har haft träd så försvinner skuggeffekten och gräset trivs bättre. Annars är mossa mycket skönare att gå på än gräs..
Nej gräs är skönare 😉
 
Lo.c Lo.c skrev:
Har inte funderat på hur jag vill vattna, lagom? nä men så mycket det behövs, vi har sommarvatten från sjön.
Den gamla gräsmattan får vara kvar som den är alltså, bara lägga jord?
Se till att även gräva ner pem-slang för automatisk bevattning när du nu håller på. En självklarhet när du nu även har sjövatten.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.