Gräsmatta
Larsmora: [citat] Hej! Blev det så att du testade terränghjulen? Gjorde det någon nytta?
z_bumbi: För buskarna Du får lägga på mer jord varje år när rotsystenet bryts ner och då gärna en bra planteringsjord. Det ör inte svårare än att lägga på 3-5 cm tidig sommar och sen ev upprepa i slutet av sommaren. Det sjunker sällan 5 cm per år så inga större problem att hänga med. Skulle det sjunka mycket mer så fyll mer jord och så nytt gräs just där. Det går ganska så snabbt
Harmagedon: Det räcker att bara gödsla lite för mkt en varm dag så tar man livet av en gräsmatta. Enligt legenden var det så Ulla Molin kom att skapa mattor av kattfot istället. Det är nog det enda sättet att slippa att klippa gräs. Att helt enkelt inte ha en gräsmatta. Strunt samma vad det står på påsen med frön. Den grässort som trivs bäst kommer att dominera om du inte ständigt arbetar
Perplexus: [citat] Bra poäng. Jag eldar mest med träd från egna gården och en och annan björk från annan mark jag har tillgång till så det mesta är cirkulärt av askan jag sprider. Eldar man pellets eller köpt ved i större mängder är det nog risk att det blir lite mycket. Och man vet inte var träden stått. Om pelletsen görs på energiskog/Salix kan det nog vara extra mycket kadmium i; från
50thomas: [citat] Sen kan man också tänka på tillverkningen av dessa medel - hur ser den ut? vilka risker finns för de som jobbar där?
Humsipums: [citat] Tack! Jag fyllde på med lite mer frön och vände jorden lite bättre. Har sett att det dykt upp små strån redan. Vet att det inte är optimalt men jag är beredd att vattna som det krävs 😀
Rödafingrar: [citat] Har en robot som kommer gå regelbundet nu. Ok då avvaktar jag till slutet av augusti och kollar hur den tar sig. tack 🙏
Pligg85: På åkklipparen har jag flera uppsättningar knivar liggande bredvid. Hylsan på mutterknacken bredvid nycklarna. Byter dem och tankar på under 5 minuter och sen slipar 3/6/9 åt gången när man får lust. Man ska klippa gräset och inte slita av det. Roterande knivar är inte att klippa men är de vassa och bra slipade så räcker det skapligt. Har väl slipat 30 knivar hittills på
LantbrukarN: [citat] Köp enbit markduk och lägg underst när du ändå håller på. Jag gjorde så på gårn hemma, la markduk direkt på gräset och tippade ut 0-40 över det, tjockleken varierar mellan 15-50cm, det var 2 år sedan nu och inget som parkeras på har börjat sjunka ännu.
Ossian K Olsson: [citat] Kan säkert bli bra! Jag har fyllt upp gräsmattan med den här jorden här hemma! https://www.byggmax.se/planteringsjord-basic-40l-p158020
fribygg: [citat] Fint, då kan ni ju lugnt välja asfalt om ni så önskar;)
Sittställning: [citat] Jag hade i en droppe Yes, tillräckligt där att bryta ytspänning
z_bumbi: [citat] Tycker man det är för stelt så kan man "måla" med filmjölk så mossa och lavar kommer igång.
Christer Back: [citat] Tyska Amazon. Du får söka runt lite. https://www.amazon.de
z_bumbi: Jag skulle lägga två strängar av kross och låta bilarna köra ner dem i underlaget. Då "armeras" både körspåren och omgivningen.
Jogr4444: Har haft klipparen igång utan problem halva förra säsongen, men har inte fungerat som den ska den här. Stannar på olika fria ytor uran hinder. Fellogen visar märkliga fel som exv ingen kontakt med begränsningskabeln, maskinen har legat på rygg, ingen kontakt med guidkabel, mm. Vissa gånger går den perfekt. Har mätt upp kablarna o ok. Har haft support med Gardena utan att få vettiga
Harmagedon: Harskrankslarver. Tycker du att de skadar gräsmattan så finns det nematoder att köpa och vattna ner. Sök på harskrank + nematod
Dan_Johansson: Jag har också bott i en lägenhet med liten gräsmatta och hade en enkel handdriven gräsklippare... Så länge man klippte ofta var det inga problem, blev gräset lite längre (tex om man åkte bort nån vecka eller två) så var det mindre kul att klippa, men det gick ju...
Workingclasshero: Hej, hur ser gräsmattan ut idag och vad har du gjort? /W
z_bumbi: Jag skulle vänta till hösten och se hur den utvecklar sig. Ställ in högsta klipphöjden på klipparen så gräset får en chans att rota sig djupare. Om du vattnar vid torka så vattna riktigt rejält på en gång och vänta sedan tills det är torrt 15 cm ner i marken. Antingen har gräset inte fått kontakt med jorden under eller så är det bränt av gödsel. Ska du stödså så använd
pebe292: [citat] Jag betalade 325/Kbm, det kallades anläggningsjord.
z_bumbi: Blanda fröna väl och dela sen upp det i två lika stora delar. Ta en del och gå över ytan. Skaka behållare för att blanda igen efter halva ytan. Nu märker du om du får anpassa hur mycket du kastar ut för att få det att räcka/inte bli över Nästa omgång frön sprider du vinkelrätt från första omgången och du får jämnare täckning eftersom du har kalibrerat dig Sen äter
O: [citat] 👍Precis! Så länge man följer lagen är det naturligtvis helt OK att använda. T.ex. skall man ha de kunskaper och utbildningar som krävs. Den som kan kan och den som vet vet.
EPCM: Det var illavarslande, men om de är så lika så är det kanske annat ogräs vi stör oss på.
Matox: Min gissning är Tusensköna. Den miljövänligaste lösningen är att luka bort det och sen så nytt gräs tex reparationgräs som växer snabbt.
Simon11: [citat] Transporten bör inte vara mer än max 150.000 skulle jag gissa på, resten skulle vara tippavgift samt grävmaskin. Då 40 cm på 2000 kvadrat är onödigt tjockt utifrån vad du beskrivit så låter det ändå väldigt dyrt.