A
AndersS: Minst två potatisland ska du planera för.
10 svar · 1,3k läst
H
Hilal Jamil: Jag köpte en liten flaska Loredo Quattro. Ogräset började redan efter en dag att må dåligt. Och efter 2 veckor ser man inte ogräs. Det är borta. eBay beställde jag och paket kommer efter 4 till 5 dagar Rekommenderar starkt.
5 svar · 4,2k läst
·
S
sinuslinus: Så här ser min nysådda gräsmatta ut. Som jag skrev tidigare sagt sådd 20/7 med Slottspark. [bild] [bild] [bild]
15 svar · 7,3k läst
·
G
Greger_08: [citat] Den där var mitt enda vapen när jag förklarade mitt första krig mot maskrosorna 2020 vilket jag förlorade.. Fortsättnings kriget sommaren 2022 kom jag beväpnad med 2 dunkar Roundup från Bauhaus vilket jag förlorade samt att förlusterna blev stora då gräset blev gult. I år satsade jag på teknik (robotgräsklippare) och gräsmattan är min igen.
12 svar · 3,9k läst
·
A
AndersS: Automatbevattning blir då lösningen. Vi har hos oss valt att avstå vatten och vid torr/varm sommar får delar av gräsmattan bli brun för den repar sig kommande år. Eller så måste det planteras buskar som ger skugga. Det finns tyvärr inget gräsmattegräs som klar så lång torka.
3 svar · 1,2k läst
T
Trädgårdsokunnig: Jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter så kanske det kan vara till hjälp :) Vårt hus är byggt på en äng så det är väldigt tjock lerjord under hela tomten. Den som byggde huset 2015 la på "matjord" och sådde gräsmatta men när vi köpte huset 2021 så hade jorden satt sig och det var som dalar/svackor runt om huset där vatten blev stående. Vi skaffade då 20 ton gratis
6 svar · 3,0k läst
F
Farid Hatami: Hej, Behöver köpa ca. 150 kvm gräs på rulle men det är svårt att välja företag. Är det någon som kan rekommendera ett bra och seriös företag i södra Skåne? grus.nu verkar vara bra men de har dåliga omdöme på Trustpilot.
0 svar · 1,1k läst
T
Trädgårdmalvan: [citat] Tack för tips om att invänta fröställning!
6 svar · 1,6k läst
·
S
Staffan-N: Revfingerört? Sprider sig med utlöpare och har en kraftig pålrot. Växer så lågt att gräsklipparen inte rår på den. Svår att bli av med (finns kanske något polskt gift annars får man nog gräva upp och göra om gräsmattan). Dock mjuk och skön att gå på, små gula blommor som bina tycker om.
23 svar · 28,0k läst
·
B
Anonymiserad 618974: Enligt vem? Vad våra myndigheter tycker är redan givet. När du väl har substansen hindrar inget dig från att att ha en Dicotex-sprinkler ovanför sängen.
1 svar · 3,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Överarbeta inte! Använd bara den yta du verkligen behöver som gräsmatta. Resten kan bli trädgård. Plantera bärbuskar, fruktträd, mm.
8 svar · 3,1k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Jag hade försökt få tag på någon slags kompostjord eller brunnen gödsel med hög mullhalt och högt näringsinnehåll, och sedan krattat ut detta som toppdressning av gräsmattan. En ren gödsling med något NPK-medel funkar kortsiktigt, men du behöver förbättra jordens förmåga att hålla fukt och näring åt gräset också, och det kan mullämnena göra.
12 svar · 2,2k läst
·
L
Lutte: Svårt att säga om det är raj, den blommar och sen vissnar stjälkarna vilket kan vara det bruna. Kan även vara vitgröe som håller på att torka och dö om ni haft en längre torka. Ser du några fröstånd/stjälkar med frön? Det är enklast att avgöra på dom. har du sått med nå reparationsgräs? Det brukar vara just rajgräs pga den snabba etableringen, sen finns det fröblandningar
4 svar · 1,5k läst
·
Marooo
Marooo: Tusen tack för svar! Har googlat och kollat på bilder. Jag tror att du har rätt! Tack så mycket! Har snart dragit bort alla från gräsmattan :)
9 svar · 2,1k läst
·
M
Mackattacker: [citat] Tack för tipset, laddade hem och det visar sig mycket riktigt vara någon form av hägg. Var rädd det var något värre som är svår att få bort. Har klippt ner denna hela sommaren men växer upp igen.
3 svar · 1,2k läst
·
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Du kommer knappast få lika bra spridning om du går runt och kastar ut gödning eller frön. Det är bara att glömma.
5 svar · 2,9k läst
·
halper
halper: Finns inga supertips men se till att gräsmattan är ordentligt vattnad om möjligt. Då blir det mindre koncentrerat. Vattna de gula fläckarna generöst, så fort som möjligt. Det blir grönt efter nästa regn, antagligen. Gödsla resten av mattan så blir kontrasten mindre 😃
4 svar · 2,2k läst
·
F
fsn: [citat] Tack, funderar på en sån eller rullgräs på ena sidan av huset när slänten med sedumtaksväxterna är klar. Det gräs du ser nu, eller åtminstone de första veckorna är rajgräset. Förhoppningsvis får ni en hård vinter så det dör.
13 svar · 4,4k läst
·
O
Obygd: Se där! Det som kan se hopplöst ut till en början kan bli så mycket bättre än förväntat! Grattis, snyggt gjort och ett antal lärdomar rikare!
7 svar · 3,2k läst
·
B
Blazter: Hej! Är mängden småsten godkänd/normal vid gallring i denna matjord? Finns rätt mycket. Har hittat lite större som jag plockat bort men tänker om gräset växer bra? Har börjat växa, om än med kala fläckar, på annat ställe i samma matjord. Tack på förhand!
0 svar · 829 läst
·
M
MasMats: [citat] Den dag du får larverna i din gräsmatta så kommer du känna igen, se och förstå problemet. På en bild kan det vara svårtavläst. TS har solklart nåt som äter upp hans gräsmatterötter.
26 svar · 11,2k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Jag har vid liknande situation sått gräs och sedan lagt odlingsduk över som har fått ligga kvar tills dess att gräsrötterna tagit sig ordentligt. Men, jag har även kört gräs-rullar med färdig gräsmatta vid ett annat tillfälle och det var så pass mycket trevligare att få ett färdigt resultat att jag helt klart skulle välja det nästa gång om jag valde mellan de två alternativen,
7 svar · 1,4k läst
pacman42
pacman42: Så gräs och var snabb med att börja klippa när det väl grott, gärna med robotklippare. ogräset försvinner och gräset tar över. Samtidigt får gräset gödning. Jag sår oftast inte ens gräs när jag varit igång i trädgården, jag brukar lyfta upp några tuvor från gräsmattan och placera lite här och där i ytan som skall få nytt gräs och sedan låter jag roboten köra igång.
1 svar · 942 läst
·
H
Hugo7: [citat] Tack för snabbt svar! Har du lyckats ta kål på den och hur isåfall?
2 svar · 5,5k läst
·
E
ErikaDe: [citat] Tack, det där låter som ett överkomligt projekt!
2 svar · 1,7k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] 15-20 cm absolut minst med matjord. Gräs gror på hushållspapper också, problemet kommer sen. [bild] Här kan du se ett varnande exempel från min gräsmatta. Det är sått gräs här samtidigt men i fyrkanten var det tidigare ett land och där gräset dött grus(typ sånt material du har) som jag sedan lagt 5 cm jord på. Där det inte är riktigt gjort dör det ihop på en vecka utan
26 svar · 6,2k läst
·
K
kristoffersvensson1: Ett tips som kan hjälpa är att använda ogräsättika (naturlig metod) för att bekämpa ogräs utan att skada miljön. Jag hittade en artikel om det där du kan läsa mer om saken här: Guide till ogräsättika. Hoppas det hjälper och att du snart får en finare gräsmatta!
7 svar · 3,2k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Jag tycker också att det ser ut att vara någon slags fibbla, och om jag inte minns fel trivs de på näringsfattig mark. Ska du få till en gräsmatta där bör du alltså gödsla marken innan du sår gräs i höst.
8 svar · 1,1k läst
·
BZMichael
BZMichael: [citat] Biltemas 20kgs modell
2 svar · 1,9k läst
·
ricebridge
ricebridge: Tja, gräset ser ju friskt och frodigt ut, och så länge det gör det är väl allt som det ska. Gräset växer ju uppåt och kan mycket väl lyfta både det ena och det andra. Men regnet faller nedåt (särskilt i Sverige på sommaren…) och sköljer förr eller senare ned näringsämnena i jorden.
1 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.