6 245 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Dressjord eller gräsmattejord?
Jag behöver fylla upp lite gropar och svackor på min gräsmatta. Jag kommer behöva lägga på ett lager på uppemot 10cm på vissa delar och nu undrar jag om det är bäst att köra dressjord eller om jag ska gå på med det de kallat gräsmattejord?
Jag har fått intrycket att dressjord oftast används i mindre mängder där det inte behövs så tjockt lager, men jag har egentligen ingen aning. Jag kommer köpa ett helt släp med jord och det skiljer bara ett par tior i pris så det finns alltså ingen ekonomisk anledning till att inte använda "rätt" sort.
Jag har fått intrycket att dressjord oftast används i mindre mängder där det inte behövs så tjockt lager, men jag har egentligen ingen aning. Jag kommer köpa ett helt släp med jord och det skiljer bara ett par tior i pris så det finns alltså ingen ekonomisk anledning till att inte använda "rätt" sort.
Jag har fått en del av min gräsmatta sönderkörd av lite skogsmaskiner, så pass att kanske 20 cm pressats ner/försvunnit så just nu ser det nästan ut som vildsvin varit där och bökat. Fullt med ytliga tjocka rötter och annat. Tänkte fylla på med jord och sedan så nytt gräs. Hittar dock inget som heter gräsmattejord när jag söker på t.ex. Granngården. För några år sedan köpte jag toppdress för att fylla igen en liten vildsvinsskada, men det funkade sådär. Den var alldeles för mjuk och bar inte upp något direkt. Vad skulle rekommenderas i mitt fall? Gärna länk till någon lämplig jord. Eller ska man först grunda med fin sand och därefter toppdress eller någon annan jord? Det är som sagt ca 20 cm jag behöver fylla upp, och det är ingen jättestor yta, kanske ca 30 kvm.
Klicka här för att svara