Hej!

Jag ska anlägga en gräsmatta på en yta på ca 300kvm. Det finns en slänt på ca 60 grader som är ca 25m lång och ca 1,6m hög. Denna skall det också växa gräs på. Tomten är grovplanerad och således täckt av jord, sand och grus.

Det är god tillgång till sol då det är söderläge på gräsmattan.

Min fundering är ifall man borde tänka ca 5cm lager av vanlig matjord och sedan ytterligare 5cm näringsberikad gräsmattejord? Eller är det för klent? 10+5? 5+10? Vill ju inte höja markytan för mycket. Det är ett ganska mjukt underlag som det är. Eller räcker det med 5-10cm vanlig matjord?

Hur många ton av varje typ av jord är rimligt att beställa? Skiljer det sig ifall jag rullar ut färdiga gräsmattor? Eller är underlaget samma? Informationen jag hittar när jag söker på nätet är väldigt olika och jag blir inte klok efter ca 5 timmar jag lagt på detta nu.

Är det vanligt att "misslyckas" med att så mattan själv? Jag vill ju gärna hålla priset nere om jag kan men om det är sannolikt att misslyckas kanske jag ska investera i färdiga rullar...

Bifogar foto på hur grunden ser ut. Det är enbart en liten yta som är beklädd av sten/grus som en av bilderna. Där kommer bara gräsklipparen ligga parkerad i princip på en yta av 2x3m. Resten ser ut som övriga 2 bilder.

Hjälp 😬

• Tomt med jord och grus, lätt sluttande yta med spår av traktordäck. Solbelyst område redo för gräsmatteanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markyta av jord och grus med traktorspår och enstaka grästuvor.
    Skapa konto
  • Grus- och stenbelagd yta, delvis täckt med små stenar och sand, där en gräsmatta planeras enligt inläggsbeskrivningen.
    Skapa konto
4774
H Humsipums skrev:
Hej!

Jag ska anlägga en gräsmatta på en yta på ca 300kvm. Det finns en slänt på ca 60 grader som är ca 25m lång och ca 1,6m hög. Denna skall det också växa gräs på. Tomten är grovplanerad och således täckt av jord, sand och grus.

Det är god tillgång till sol då det är söderläge på gräsmattan.

Min fundering är ifall man borde tänka ca 5cm lager av vanlig matjord och sedan ytterligare 5cm näringsberikad gräsmattejord? Eller är det för klent? 10+5? 5+10? Vill ju inte höja markytan för mycket. Det är ett ganska mjukt underlag som det är. Eller räcker det med 5-10cm vanlig matjord?

Hur många ton av varje typ av jord är rimligt att beställa? Skiljer det sig ifall jag rullar ut färdiga gräsmattor? Eller är underlaget samma? Informationen jag hittar när jag söker på nätet är väldigt olika och jag blir inte klok efter ca 5 timmar jag lagt på detta nu.

Är det vanligt att "misslyckas" med att så mattan själv? Jag vill ju gärna hålla priset nere om jag kan men om det är sannolikt att misslyckas kanske jag ska investera i färdiga rullar...

Bifogar foto på hur grunden ser ut. Det är enbart en liten yta som är beklädd av sten/grus som en av bilderna. Där kommer bara gräsklipparen ligga parkerad i princip på en yta av 2x3m. Resten ser ut som övriga 2 bilder.

Hjälp 😬
Du har redan de bästa förutsättningarna med grus, sand och jord, då gräs gillar sandig mark. Blanda materialet, sprid ut och kratta jämnt. På med gräsfrön, vattna och därefter täck med toppdressing och jord. Inte för tjockt täcklager dock.

• Gilla
Humsipums
  • Laddar…
Beroende på vad du har för målbild så skiljer det sig väldigt mycket hur mycket jobb du behöver göra. Vill du bara att det ska vara grönt så kan du säkert dra på typ 5 cm matjord och gräsfrön. Vill du ha en golfbanegreen ja så krävs det betydligt mycket mer jobb.
När jag gjorde min gräsmatta så grovjusterade jag med 0-14 innehållande ganska mycket järn och andra mineraler.
Sen gödslade jag med lite NPK 20-3-9 innan jag la på ca 10cm matjord och gödslade lite till och rörde ner det i jorden innan jag gjorde de sista justeringarna och slutligen gödslade igen.
I normalfallet så behöver man inte gödsla lika många gånger eller gå så högt på kvävet som jag gjorde. Men min matjord var kvävefattig därav så försökte jag mätta den lite.
Sen väntade jag till sent på hösten innan jag sådde gräset och gödslade lite till.

Våren är i regel en dålig tid att anlägga gräsmatta. Den behöver mycket vatten för att gro bra.

Jag har ca 300kvm kvar av gården att göra, jag funderar på att göra en riktigt budgetvariant där. Jag har i princip obegränsad tillgång till hästgödsel, jag tänkte nästan prova att lägga tjockt med hästgödsel och bara tunt tunt med matjord på toppen sen så gräs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.