Hej gänget! Vi har köpt nyproduktion och fått ca 400kvm ogräs på köpet. Entreprenören har sått gräsfrön och vi har stödsått i mängder i höstas så det ligger frön kvar på marken och de börjar gro på vissa ställen. Men frågan är hur vi ska tänka nu, tomten är ju full med ogräs och det finns inte en chans att vi får en vettig gräsmatta med all ogräs. Det är ogräsparadis som det ser ut nu!
Vi har tänkt att gräva upp de värsta sorterna och låta de andra vara får se om gräset konkurrerar ut ogräset. Men vad ska man mer göra? Vertikalskära och så mer? Marken är ojämn och torr. Eller ska man vänta bara till gräset börjat ta sig? Hur hade ni gjort?
Vi har tänkt att gräva upp de värsta sorterna och låta de andra vara får se om gräset konkurrerar ut ogräset. Men vad ska man mer göra? Vertikalskära och så mer? Marken är ojämn och torr. Eller ska man vänta bara till gräset börjat ta sig? Hur hade ni gjort?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Oj, det där var ingen vacker syn. Men inte ska ni väl bara ha gräsmatta på de där 400 kvm? Börja med att plantera häckar och gräva rabatter. Kanske ska det upp någon odlingslåda och leksaker till barn? Något litet skjul för redskap? Sånt jobb sabbar ändå gräsmattan. Sedan ser ni hur mycket gräsmatta det är frågan om så kan ni antingen så eller rulla ut gräs i höst när det blir fuktigare och är bättre förhållanden för gräs. Vårsådd är rätt krävande med vattning för att det ska bli bra. Min gissning är att entreprenören gjort ett hafsigt underarbete som ni nog behöver göra om ändå.
Ser inte ut som den bästa jorden, men angående ogräset så ser det ut att vara sorter som inte gillar konkurrens, så när gräset kommer igång så dör mycket av dedär av själv och ni kan plocka det som är kvar.
Vattna! Det får inte torka ut när det börjat gro.
Vattna! Det får inte torka ut när det börjat gro.
Ser det inte ut att vara väldigt mycket småsten i "jorden"? Borde det inte vara lite bättre jord?
Ska villigt erkänna att jag har noll erfarenhet av när en entreprenör anlägger helt ny gräsmatta i samband med nyproduktion av hus, så det kanske är vanligt att man bara jämnar ut den fuljord som råkar ligga på tomten och sen slänger ut frön...?
Ska villigt erkänna att jag har noll erfarenhet av när en entreprenör anlägger helt ny gräsmatta i samband med nyproduktion av hus, så det kanske är vanligt att man bara jämnar ut den fuljord som råkar ligga på tomten och sen slänger ut frön...?
Under de första veckorna efter sådd får gräsfröna aldrig torka ut. Då dör de och så var allt jobb i onödan. Så oavsett vilken lösning ni än väljer så måste ni vattna gräsmattan flera gånger per dag tills gräset har tagit sig.
Om ni ska så nytt gräs så måste ni kunna mulla ner fröna i lite jord, annars torkar de ihjäl direkt. Vad händer om du drar en kratta i den där jorden? Går det att få upp tillräckligt med jord för att nya frön ska kunna gro?
Om det går att kratta upp ytan på jorden så kan ni så direkt i det som är. Om all jord är bunden av ogräset så skulle jag välja att beställa hem ett par kubik jord och kratta ut ett lager på 1-2 centimeter över hela ytan och sedan så nytt gräs idet.
Om ni ska så nytt gräs så måste ni kunna mulla ner fröna i lite jord, annars torkar de ihjäl direkt. Vad händer om du drar en kratta i den där jorden? Går det att få upp tillräckligt med jord för att nya frön ska kunna gro?
Om det går att kratta upp ytan på jorden så kan ni så direkt i det som är. Om all jord är bunden av ogräset så skulle jag välja att beställa hem ett par kubik jord och kratta ut ett lager på 1-2 centimeter över hela ytan och sedan så nytt gräs idet.
H Harmagedon skrev:Oj, det där var ingen vacker syn. Men inte ska ni väl bara ha gräsmatta på de där 400 kvm? Börja med att plantera häckar och gräva rabatter. Kanske ska det upp någon odlingslåda och leksaker till barn? Något litet skjul för redskap? Sånt jobb sabbar ändå gräsmattan. Sedan ser ni hur mycket gräsmatta det är frågan om så kan ni antingen så eller rulla ut gräs i höst när det blir fuktigare och är bättre förhållanden för gräs. Vårsådd är rätt krävande med vattning för att det ska bli bra. Min gissning är att entreprenören gjort ett hafsigt underarbete som ni nog behöver göra om ändå
nä ingen vacker syn alls men hoppas vi kan få till det. Tycker det är lite kul att greja och dra ogräs, tillfredsställande 😀 Nä det kommer upp lite saker så småningom, pallkragar, rabatter och träd. Vi kommer dock inte rulla ut ny gräs, blir att kämpa med det vi har. Kommit igång med att vattna och ska toppdressa när gräset tagit sigH Harmagedon skrev:Oj, det där var ingen vacker syn. Men inte ska ni väl bara ha gräsmatta på de där 400 kvm? Börja med att plantera häckar och gräva rabatter. Kanske ska det upp någon odlingslåda och leksaker till barn? Något litet skjul för redskap? Sånt jobb sabbar ändå gräsmattan. Sedan ser ni hur mycket gräsmatta det är frågan om så kan ni antingen så eller rulla ut gräs i höst när det blir fuktigare och är bättre förhållanden för gräs. Vårsådd är rätt krävande med vattning för att det ska bli bra. Min gissning är att entreprenören gjort ett hafsigt underarbete som ni nog behöver göra om ändå.
Ingen aning hur de gjorde, våra grannar som flyttade in tidigare fick bättre gräs som ser helt ok ut, men då har de kommit igång tidigare antar jag. Vi får se mot sommaren vilka ogräs överlever helt enkelt och toppdressa/så om det behövsT ToRy skrev:Ser det inte ut att vara väldigt mycket småsten i "jorden"? Borde det inte vara lite bättre jord?
Tack för tipset med fröna, det går att ruffsa upp jorden lite men som sagt vi sådde i höstas och de var det ju fuktigt, oktober. Nu har vissa frön börjat gro ser jag, vi lär vänta och vattna. Vill helst inte göra det till omöjlig projekt, har småbarn hemma så det blir inte så mkt gjort men intressant vilka ogräs klaras sig och inte. Nu satsar vi på att dra maskrosJanus82 skrev:
Under de första veckorna efter sådd får gräsfröna aldrig torka ut. Då dör de och så var allt jobb i onödan. Så oavsett vilken lösning ni än väljer så måste ni vattna gräsmattan flera gånger per dag tills gräset har tagit sig.
Tack! Det lugnar lite. Nu lär vi vänta och se vilka sorter är kvar, börjat vattna iaf för det var torrt.L LantbrukarN skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden