Gräsmatta
elpaco: Jag läste lite slarvigt om din jord först. Jag har nätpratat med en kille som hade snabb jord som fyllnad, precis som du. Han vattnade hela sommaren och gödslade mer än dubbelt så ofta för att fö gräset ok. Gödslet dränerade bort med vattnet. Verkar slitigt .. Vi har själva nu ett par år kämpat med att få klart grovgörat med maskiner och plattläggningar, altan, betongsrbeten osv.
Exxi: Jaja rönnsumak eller rönnspirea känns som jävlens trägårds planter iaf ;) Får hoppas den har försvunnit om jag kommerihåg rätt så minska den efter det super varma vädret som vi hade förra sommaren kan den ha torkat ihjäl rötterna? "moderplantan" tog vi den 26 april 2014
hevi: Ja, efter lite snack med far så rekommenderar han just det (egentligen rekommenderar han att låta det vara kvar, då han gillar sedum) men ska man få bort det utan medel som kräver spridarlicens så blir det till att rycka upp för hand och sedan så i gräs... Tydligen inte helt lätt att bli av med...Största "plätten" där sedum tagit över är ca 3 m i diameter(!), så det blir ett litet
Korvgubbe: Det snabbväxande gräset slutar inte vara snabbväxande nästa sommar, eller sommaren efter det, eller sommaren efter det... Det blir alltså till att klippa oftare om man sår snabbväxande gräs, något att tänka på.
prototypen: Det sägs ju att gräs är det enda som tål att hela tiden klippas. Resten dör. Protte
Östlund: Köp gräsmattejord och jämna ut groparna med. Sedan är det bara att slänga ut gräsfrön..
Oldboy: Ska ni täcka 50 m2 med perenner så går det åt en hel del..., t ex sisådär en 200 nävor... Lite större buskar är effektivare på att täcka yta, såsom t ex syrén. Om kaprifol (vildkaprifol/skogskaprifol) klarar klimatet så är det något jag annars kan rekommendera. Täcker relativt stora ytor, och blir tätt, samt blommar vackert och doftar ljuvligt. Både syrén och kaprifol sköter
anders07: Den ser ut att gå att rädda... Köp sandblandad matjord och kratta ut så den blir jämn och så lite nytt gräsfrö. Problem med mossa kan man få om man klipper för kort. Bättre att hålla gräset minst 4, gärna 5, centimeter och klippa lite oftare...
jtl: Jag tycker inte du är snål, det blir säkert bra. Att det börjar växa ur skitjorden behöver du inte vara så orolig för, det tar mycket riktigt gräsklipparen hand om. Jag tror det tar ungefär 5 kalla pilsner :-) Skämt åt sido; Om det du har är sand så går det fort. Det som tar lång tid är att få ut jorden. Innan du säger ok till "skitjorden" så försäkra dig om att den inte
Alfredo: Och jag som vill bli kvitt den "mjuka sköna mossan" och få min gamla gräsmatta att se ny ut... :p
MathiasS: Göran, jag tror du får tänka dig att alla fastigheter inte ser ut som din. Tex: 1. Här på småvägarna begränsas större bilar av tillåtet axeltryck. Bara "vanliga" lastbilar får köra fram till huset och dom tar ca 10ton på flaket. 2. När jag behövde massor senast skulle det till andra sidan huset. Även om (det gör det inte) en 20m kran hade räckt så hade det tagit en vecka att
Draven: [citat] Jag har läst på lite nu. April kan man motverka mossan om man vill, men jag har inte det problemet. Början på Maj så är det gödsling som gäller , sen kan man så på fläckarna. Vattna och vattna. Juni så jobba med ogräset sen så blir det nog bra, det är min plan i alla fall..
Åsa Lund: Har en kompis (också i Skåne) som har en gräsmatta som har varit alldeles för kortklippt. Alltså är där stora ytor som bara är mossa, helt utan gräs. Dessutom är det stora ojämnheter i den. När på året och i vilken ordning ska man kompletteringsså gräs döda mossa dressa med sand för ojämnheter Jag hade nog satsat på att först döda mossa, sen gödsla gräset,
elpaco: Hönsgödsel är fint på så sätt att det innehåller mikroorganismer som tillförs jorden. Nackdelen är att det ger mycket kväve på en och samma gång vilket ger en rush i tillväxten uppåt, och mindre stabil utveckling av rötterna. Dessutom behöver du gödsla varje månad för stadigt resultat, och klippa mer .. Jag kör långverkande konstgödsel av den anledningen, men dressar som
elpaco: Johanna. Man kan anlägga gräsmatta hela växtsäsongen, och tidig höst är bäst. Det är av anledningen att det är varmt i jorden men samtidigt svalare, vilket betyder låg risk för torka (och därmed vattning). Du bör dock senast så i september för att det skall hinna ta sig innan vintern. Tänk på underarbetet! Om grovarbetet kräver att du har tillgång till gräsytan för maskiner