Gräsmatta
Ossian K Olsson: Hej Har gjort någon form av vetenskaplig forskning hemma! Har sått med förgrodda gräsfrön på en plats och jämfört genom att så med trorra gräsfrö på en annan plats. Samma förhållande med jord, sol och vatten. Ingen duk, men vattnade några gånger i början för att ha det fuktigt när det var som varmast. Malmö, Skåne Sådde 7 september. Uppfarten är sådd med med förgrodda
etompau: https://gardenasupportsweden.zendesk.com/hc/sv/articles/19467353349532-Kan-den-virtuella-gr%C3%A4nsen-f%C3%B6r-SILENO-free-modellerna-f%C3%B6rstoras-eller-justeras-i-efterhand-utan-att-de-beh%C3%B6ver-%C3%A5terskapas-med-hj%C3%A4lp-av-fj%C3%A4rrkontrollen
z_bumbi: Jag lyfte tuvor med 20-25 cm tjocklek senast jag grävde gräs. Då har man betydligt mer rötter och orörd jord kvar.. Fördelen var att man bara kunde hugga in spaden från sidan och lyfta. Vid ev höjdjustering så kan man också ta bort jord och rötterna finns kvar. Eftersom gräset ska sänkas så är det bra med justeringsmån både i underlaget och i tuvorna. Håll också hellre lite
StefanMJ: [citat] Ja det var idel underligheter där. Dränering av gräsmatta? Varför det? det normala är att regnvatten ska rinna ner i jorden, inte bort från den. Och avenbok, och andra träd och buskar, ska inte planteras i gropar. Varför inte fylla igen fördjupningen med jord, istället för att trixa med diverse, otillåtna eller olämpliga metoder?
Harmagedon: Jag är inte en gräsmattenörd så det kan säkert finnas bättre lösningar. Men det är ändå ett etablerat faktum att det bästa sättet att få fram det rätta svaret från främlingar på nätet är att skriva något felaktigt.😉 Jag skulle testa att vertikalbeskära, kratta bort allt dött som då kommer loss, kratta ut toppdress och stödså. Om du inte bor alltför långt norrut så
snuttjulle: Jag får fixa till en manuell hålpip och testa på en liten bit och hoppas inte paddan dödar gräset. Tack för svaren,
Selves: [citat] Jag kommer åka ut till stället snart, kommer ta foton och mäta då. Tack.
Lutte: Kör en del med dicotex och det enda jag har upplevt att den tar sämre är grodblad och rölleka. Men nu kör jag lite yes i blandningen och det har förbättrat resultaten. Iår har jag tagit hela baksidan och det har varit en salig blandning av maskrosor, rölleka, klöver, revfingerört och våtarv och annat skit. Kört 2 vändor där jag har sprutat hela ytan med kanske halva dosen varje
Harmagedon: [citat] Ah, förlåt. Jag trodde att du höll på att anlägga en helt ny tomt. My bad! Men då vet du ju att stenarna kommer upp. Jag undrar bara om det ens är möjligt att få din jord fri från sten. Är det inte mer ”sten” än jord? Du får kanske bara kratta upp de stenar som kommit upp efter vintern innan du drar igång klippandet?
olof63: Bra tips med förgrodden, tog bort skyddsväven idag efter fyra dygn och då ser det ut såhär
P-plats: Idag hittade jag lite ork och räfsade bort allt dött och la på lite tunt med jord vilket jag sådde i. [bild] Skönt att trädgården snart är helt återställd efter årets markarbete.
Harmagedon: [citat] Du kan använda det för att jorden ska hålla fukt bättre. Antingen som täcke eller inblandad i jorden. Blandar du fliset med gräsklipp/annat grönt i komposten får du en fin krukjord med mycket struktur nästa år.
Utsättaren: Lägg en plattrad mellan grundmuren och gräset samtidigt.
Robinhallberg: Första sommaren i nytt hus, osäker på hur den brukade se ut men kombination av ihärdig fotbollsspelande i våras och 5v iväg har gett oss det här… Vad gör man för att skapa en härlig matta? Beredd att lägga lite tid för att säkra upp framtiden. Bilderna till trots, så är det inte stenhårt utan vanlig mjuk gräsmattekännsla på många ställen även där det ej är grönt gräs.
Quaqq: Hej, Relativt nyinflyttade i hus med en eftersatt gräsmatta med diverse ogräs, och funderar på vad vi kan göra nu i höst (och även till våren) för att få lite större andel gräs.. Målet är inte att få bort exakt allt ogräs, men iaf minska andelen en hel del, och få gräs att trivas bättre. Till största delen består ogräsen av stora kolonier groblad, på andra är det klöver..
KalleAndersson6: Hej! Vi planerar att så gräsmatta så fort vi får tillträde till vårt nya hus. När vi köpte huset så var det jord/sand runt om kring huset men under sommaren så har det växt ca 30-40 cm ogräs. Är totalt oerfaren och undrar vad nästa steg är. Ska vi klippa ner allt eller försöka rycka upp ogräset för hand och sedan försöka så? Tomten är ca 1000 kvm Vad hade ni gjort som
LFN: Beställde ett lass harpad matjord ca 15 ton att förbättra gräsmattan med. Fylla ut gropar mm. Det blev över ett parti och nu efter ett par månader är högen som betong. Vid leverans var den väldigt porös och fin. Uppenbarligen var det ingen höjdar blandning. Hade jorden hållit sig mer porös med större mängd sand inblandad? Hur stor andel sand bör det vara i matjord? Min gräsmatta
Traden: [citat] Jättedaggkåpa! En perfekt marktäckare som normalt inte klassas som ogräs (men det kan man ju ha åsikt om)
Harmagedon: Jag tycker att man borde försöka tänka sig lite för när det kommer till att göra saker som låter. Men semesterperioden är så himla utdragen och en del jobbar på som vanligt i juli, en del har mer eller mindre vänt på dygnet och precis ätit lunch när andra börjar sin kväll. De med småbarn försöker hinna med sånt som måste göras på kvällen när barnen har fått sitt hela
Claes Sörmland: Ja gör det, mållan skuggar ju gräset!
z_bumbi: Börja med att gräva en grop eller två så du ser vad du har för något.
Alfredo: [citat] Då förstår jag inte varför du såg ”Kan knappast heller ta med en i handbagaget” som ett relevant problem?
Matox: Använd rätt vektyg för att dra upp maskroserna (sök ogräsupptagare). Hela roten måste upp, annars kommer den tillbaka. Att vertikalskära m.m är bäst på våren eller hösten, då det normalt är mer nederbörd så man slipper vattna själv. När du stödsår så ska du vattna lite men ofta. Mitt bästa tips är fiberduk. Minskar avdunstning av vatten, håller temperaturen stabil och
souterrain: Jag frågade inte varför, de verkar ju ha kört på den prismodellen ett tag. Jag antar att de vill styra folk mot att boka transport om de ska ha mycket. Å andra sidan blir det ju dubbelt jobb med lastningen, om någon vill ha 700kg och bestämmer sig för att köra två gånger istället för att ta allt i ett svep.
Abies koreana: Någon av slemsvamparna gissar jag. Gör ingen skada och är inte giftig. https://sv.wikipedia.org/wiki/Slemsvampar
yonna: Vad proffset gör är att med liten lättare traktor gräva 30-50(?) cm, lyfta upp jorden och låta den falla. Därefter krattas och tumlas ytskiktet, ev med inblandning av lämpligt material med hänsyn taget till leran. När jag byggde stängslade jag den framtida trädgården och bestämde tillsammans med byggarna var de fick köra/dumpa. Den framtida carporten blev lämpligt kompakterad och