Min gräsmatta har fullt med ogräs som jag vill få bort. Vissa har så djupa rötter att det blir ganska djupa hål. Vad är det för jord jag ska fylla hålen med? Vad bör jag tänka på?

Tack för tips!

Redigerat:
Jord är väl en bra början beroende på hur stora hål du tänker fylla

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Inser att mitt inlägg var rätt otydlig, så redigerade den. Tänker att det är självklart att hålen ska fyllas med jord, men vad för jord i sådana fall? Är nybörjare till allt detta så jag har absolut ingen koll.

Är det bara små skador så är ju jord i säck smidigt jag använder vanlig matjord beror på vad du har för önskemål för gräsmattan

• Gilla
R.Fer
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Det finns något som heter gräsmattedress! Det kan du köpa och ha och sen hälla där det behövs!

• Gilla
R.Fer
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är det bara små skador så är ju jord i säck smidigt jag använder vanlig matjord beror på vad du har för önskemål för gräsmattan
Tack!

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det finns något som heter gräsmattedress! Det kan du köpa och ha och sen hälla där det behövs!
Toppen. Det ska jag kolla upp. Tack!

Ta billigaste ”jord” du kan hitta. Du kommer inte att märka någon skillnad.

• Gilla
R.Fer
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ta billigaste ”jord” du kan hitta. Du kommer inte att märka någon skillnad.
Tack! Det var skönt att höra. Har du tips på vart jag kan hitta gräsmattejord? När jag googlar så verkar det som beställningsvara överallt eller så hittar jag gräsmattedress. Är det samma sak?

För att fylla lite hål så antingen dressjord eller tex planteringsjord det som skiljer är att dressjorden är blandad med sand torv och gödning bla.

R R.Fer skrev:
Tack! Det var skönt att höra. Har du tips på vart jag kan hitta gräsmattejord? När jag googlar så verkar det som beställningsvara överallt eller så hittar jag gräsmattedress. Är det samma sak?
Dress är mestadels torv och sand och används för att lägga ett runt lager på gräsmattan som näring/förbättring/täcka nysådda frön.

För att fylla hål tar du vilken jord som helst. Dress funkar. Du kan i princip ta sand också om det bara är små hål.

Om det bara är hål efter maskrosor kan du i princip strunta i att göra något alls. Det löser sig snart av sig självt.

”Gräsmattejord” är jord utan större stenar. Typ. Dvs ”jord”.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.