Har nyligen flyttat in i en villa och är verkligen fullständig nybörjare på allt vad trädgårdsskötsel heter.

Måste även erkänna att gräsmattan egentligen har, för min del, en ganska låg prioritet, det finns mycket annat jag är mer intresserad av att ta tag i innan den. Det jag främst är ute efter är egentligen just nu bara två saker:

1. inte se ut som en skamfläck i grannskapet
2. Inte låta eventuella begynnande problem växa sig större.

På några sidor av huset ser gräsmattan redan hyffsad ut, mer mossa än man kunde önska men förhoppningsvis någon som löser sig med att låta robotklipparen köra runt i stora mängder men på södra sidan växer det mest andra saker och väldigt lite gräs.

Har även sett en stor mängd sådana här saker som jag, efter att ha sökt runt på nätet, antar är frö-spridar-grejjer för Åkerfräken?

Närbild på en gräsmatta med mossbeläggning. Flera bruna stjälkar, troligen Åkerfräken, sticker upp genom gräset och en stenkant är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkert ryckt upp någonstans mellan 50 & 100 sådana ur gräsmattan och lagt i en nu väldigt väl tillsluten plastpåse.

Och tittar man det södra sidan av gräsmattan så ser det ut såhär på lite utspridda platser:
Närbild av gräsmatta med mossa och spridda gröna växter, misstänkt åkerfräken, på södra sidan av trädgården.
Skapa konto
Gräsplätt med inslag av mossa och ogräs, spridda gröna och brunaktiga fläckar. Tjockare partier med ogräs och färre täta gräspartier.
Skapa konto
Gräsmatta med gula maskrosor och andra växter, delvis kala fläckar. Murstenar syns i övre delen av bilden.
Skapa konto
Gräsmatta med fläckar av torra växter, mossa och löv, vilket visar tecken på ogräs och bristande gräsväxt.
Skapa konto

Jag antar att de "taggiga", lite ormbunksliknande, sakerna är just Åkerfräken? Sedan har ju gräsmattan som synes en del andra "gäster" och problem också.

Jag är som sagt inte ute efter någon perfekt gräsmatta just nu utan undrar väl snarare om det över huvudtaget finns något som går att göra med relativt liten insats för att förbättre situationen eller åtminstone undvika att det blir värre?

Eller, om jag inte stör mig på att det ser ut som det gör, är det "ofarligt" att låta det vara som det är eller är risken stor att det sprider sig till de delar av gräsmattan som fortfarande ser ok ut, eller potentiellt leder till andra problem någonstans?

• Gilla
Stenerik
  • Laddar…
Farstatjej90
Mest effekt för minst jobb är vattna, gödsla, stödså. Vattna mycket. Och skaffa en robot som klipper varannan dag eller så. Det kommer göra stor skillnad. Är du inte intresserad så gör inte mer.
Tillägg:
Något mer avancerat men mycket bättre är att först köpa Loredo quattro med MCPA och behandla gräsmattan sen järnsulfat mot mossa, sen vertikalskära, toppdressa, stödså och sen som jag skrev ovan. Det kommer snabba på all väldigt mycket.

Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Klipp den under sommaren som kommer så ser du vad du faktiskt har.
Steget över i skötsel är att kratta rejält, sprida ut gräsfrön, vattna rejält och sedan vattna när det är torrt.
Göda kan du ev göra med en mindre giva någon gång innan midsommar men de flesta jordar brukar ha kväve nog för gräs utan extra gödning.

• Gilla
MrQuint och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

Lat som jag är så tror jag i så fall att jag börjar med att det enklaste förslaget och helt enkelt låter robotklipparen göra sig jobb en tid framöver medans jag ser hur det utvecklar sig samtidigt som jag kan fokusera på andra saker :)

Om jag tar steget vidare och sprider ut nya gräsfrön, behöver jag stänga av robotklipparen under en tid medans det gräset tar sig, eller kan den fortsätta köra runt på hela gräsmattan?

Ossian K Olsson
M MrQuint skrev:
Tack för svaren!

Lat som jag är så tror jag i så fall att jag börjar med att det enklaste förslaget och helt enkelt låter robotklipparen göra sig jobb en tid framöver medans jag ser hur det utvecklar sig samtidigt som jag kan fokusera på andra saker :)

Om jag tar steget vidare och sprider ut nya gräsfrön, behöver jag stänga av robotklipparen under en tid medans det gräset tar sig, eller kan den fortsätta köra runt på hela gräsmattan?
Ja har du en robot så låt den jobba! Gräsmattor ser lite ”hejkomochhjälpmigut” just nu pga vintern.

Sen skadar det inte om du slänger på en lagom mängd NPK också. Det ger gräset näring och gör det grönare.

Edit! Jag kör den här påsen! Så slipper jag betala extra för ”varumärket” gräsgödsel

https://www.granngarden.se/godsel-yara-npk-21-4-7-25kg

• Gilla
MrQuint
  • Laddar…
När det gäller åkerfräken finns 2 alternativ
1) blunda och låtsas att de inte syns
2) rycka bort de som syns

Åkerfräken har ett extremt djupt och "tunnhårigt" rotsysten så det är stört omöjligt att bli av med dem. Dock onödigt att låta dem gå i blom. Snyggt att TS fraktade bort dem i plastpåse. Jag har gjort en drive för ett antal år sedan och gav upp. Blundar numera.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Åkerfräken är inte som andra växter vi känner i vår natur. De klorofyllfria bleka skotten som tittar upp nu är sporkapslarna åkerfräken förökar sig inte med frön, jag känner inte till någon annan växt i vårt land med en liknande reproduktion. Sporerna sprids nu med vinden tidig vår och visst kan man i någon mån minska reproduktionen men nyttan är inte särskilt stor. Växten är kiselbaserad och vad jag vet så biter inga bekämpningsmedel på denna säregna växt.

Efter att sporkapslarna försvunnit dyker de granliknande plantorna upp och de brukar vara många där den en gång etablerat sig. De bildar en rot som kan gå rakt ner i marken till 2 meters djup, denna rot skickar hela tiden ut nya sidorötter som ger upphov till nya plantor. Rötterna är sköra så när man försöker gräva och dra upp de svarta rottrådarna går de av.

Jag tror på att det mest effektiva vapnet mot åkerfräken är det som du är inne på, robotklippare som får klippa ofta och på så sätt utarma växten. Det kommer att ta tid men ge inte upp.

Problemet är om man har den i en häck t.ex. då får man kanske nöja sig med att riva upp lite ibland för att det inte skall se för ovårdat ut men acceptera att den är där för att stanna.

• Gilla
MrQuint
  • Laddar…
Tjenixen! Om din ambition är att ha en hyfsat jämn, tät och välvårdad gräsmatta så kommer du att behöva lägga ner en del tid, energi och pengar på fixet. Visst kan du, som andra skriver ovan, lägga på ny jord på de kala fläckarna och stödså med gräsfrön, men den åtgärden rår inte på orsakerna till att gräsmattan ser ut som den gör just nu. Olika växter gillar olika växtmiljöer, så vill du veta vad "felet" är så kan du läsa på om de växter som trivs på platsen - they will tell you.

💠 Vad gäller åkerfräken så tror jag precis som de andra att robotgräsklipparen får hålla dem stången, för att gräva upp dem är omöjligt. Det enda du kan göra för att hindra dem från att dyka upp i fogarna på stenläggningen är att gräva upp och göra om hela stenläggningen med en rejäl ogräsduk i botten.
💠 Maskrosor gillar lite fuktig och kompakt jord. Vill du bli av med dem måste du gräva upp dem med rötterna (på kort sikt) samt luckra/gödsla jorden för att de inte ska vilja dyka upp igen. Totalt Sisyfos-arbete - jag brukar bara rycka upp de största direkt efter blomning. Värt att notera är att de är mycket värdefulla för den biologiska mångfalden och din räddning den dag när krisen/ryssen/aliens dyker upp.
💠 Mossa trivs på skuggig, kompakt och sur jord. Skugga är svårt att göra något åt, men du kan räfsa bort så mycket mossa du orkar och luckra jorden med en gräsmatteluftare eller grep. Lägg på ny jord och välj en gräsblandning för skuggigt läge.
💠 Gödsla gräsmattan ett par gånger om året för att höja PH-värdet. Jag gillar Algomin, men brukar också strö ut vedaskan från spisen. Funkar finemangens!

När du har sått nytt gräs bör det vara åtminstone 5 cm innan du klipper det första gången. Håll således robotgräsklipparen borta tills dess. Good luck!

• Gilla
MrQuint
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.