Golv
BoD: [citat] De är 300 höga (i alla fall de jag sett) och kostar mellan 700 och 800 kronor. Mitt problem är att jag vill ha en sån som är 400 hög men har ännu inte hittat någon.
yonna: Jag slipade ett 24 kvm parkettgolv först med grovt slippapper, därefter med ett finare och slutligen med det finaste; därefter lackade jag golvet en första omgång; lät torka; slipade lätt med finaste pappret; ytterligare en omgång lack; torkning; slipning. Sen var det dags att återlämna maskinerna - detta tog en dag. Dagen därpå lackade jag ytterligare tre gånger med lätt
betula: Djupa hack undviks genom att välja ett hårt träslag t.ex. ek, bok, ask, lönnn.....undvik t.ex. gran, furu, al.... och genom att torka av skorna innan man går in. För att det skall hålla sig snyggt långe bör du ytbehandla på något sätt, olja, lack, vax, såpa... det finns några olika varianter att välja på. För hårda golv är olja, vax eller lack de vanligaste valen.
norrlandshus_sthlm: kan också komma med en grej.... slipmaskinerna drar massor med ström när du startar den. det är klart värt att sätta in en trög tioamperessäkring (Ag) i fasen du tänker använda. kolla också skarvsladden.. minst 3x1,5 måste det vara. undvik kabelvinda om den inte är helt utrullad och har en märkning på minst 2300w. helst om du har ett 3fas uttag som är säkrat med 16A ...köp en
ledighetskommiten: [citat] Klokt. Dessutom finns en viktig aspet i att det gäller lite olika för olika golv. Bok t.ex. rör sig betydligt mer än t.ex. ek. Jag skulle aldrig lägga ett bokgolv på de ytorne, men har lagt ett ekparkett (i mitt fall Kährs 13mm) vilket funkat bra (trots att det var klart på gränsen enligt deras anvisningar).
ledighetskommiten: [citat] Jodå, det förekommer att man limmar massiva golv om det är mindre yta. (Man bör dock vara medveten om att det rör sig ganska mycket.)
ols: Glöm inte golvvärmen bara, den gör att det torkar upp samt att golven inte blir så kalla.
kamomilla: Hejsan! Här kommer mitt första inlägg också. :) Jag har en väldigt gammal massiv ekparkett i min lägenhet som jag lät slipa härom veckan. Hörde mig sedan för lite och oljade själv med gott resultat! Jag använde en roller på skaft till de stora ytorna och en tjock pensel till hörn och kanter. Lät olja sitta i en halvtimma och torkade sedan bort överflödet med torra, rena trasor.
gurra80: Tanken är att gjuta en platta och sen lägga takskiffret som vilket klinkers som helst. Risken att det kommer att spricka av att man går på det är nog då minimal? Att det blir varmt är nog sant, men det blir väll alla stenmaterial? Om man skulle köpa riktigt golvskiffer skulle detta kosta ca 25000kr men att köpa in takskiffer skulle hamna på 2400kr, skillnaden är ju ganska stor.
BoD: Jo, jämfört med klinkers känns plasten varmare att gå på och du slipper bränna en massa onödig energi på att värma upp golven även på sommaren. Och du missar nöjet att hålla rent fogarna...
HenkeBoy: [citat] Då har du ju i allafall möjlighet att kräma på lite mer för att kompensera lite extra lager gips el. dyl. ovanpå slangeländet! Jag lär få varmt och gött i hallen om jag 21 grader i badrummet! Men nu har jag bestämt mig...för nu har jag till och med lagt in åsarna och börjat! Jag skippar min ovanstående metod och fräser ner åsarna 13mm just i duschhörnet med hjälp av
Fasting65: Angående glipa - givetvis. Listen jag nämnde är såpass bred att den tillåter en glipa för parketten att röra sej.
AMGoteborg: Vi har 40 kvm parkettgolv + en trappa som behöver slipas. Funderar över huruvida vi skall göra det själv eller anlita någon. Verkar vara ungefär dubbla priset om man anlitar någon. Är det värt det? Hur svårt är det att slipa och lacka själv? Alla erfarenheter är välkomna.
Sarastro: Mitt svar är långt från laminatgolv - so jag tycker är håda. De må vara praktiska - men ska de finnas i ett centralt rum som köket? När vi 1978 flyttade in i vårt hus byggt 1965 fanns det i köket ett typisk 60-tals golv - plastplattor, tråkigt mönster. Vi lade - efter borrning av hål för insprutnig av skumisolering- korkgollv (Wikanders) som fortfarande efter 25 lyckliga år med 3
betula: Det kan vara att väggarna begränsar åt sidona som du säger, och då återstår ju bara att bågna uppåt när det sväller. Vanliga parkettgolv i källare brukar göra det på sommaren om det inte finns tillräckligt med plats på sidorna och luftfuktigheten är för hög.
Sweli: Jag har haft flera hundraser i mitt liv och flera underlag. Det som hundarna gillade mest var klinkers. Även om man hade i huset mattor valde de för de mesta att lägga sig där det var svalt. Golvet (fiskbens ekparkett) fick bara några repor ibland, även om vi klipte klorna. Raser som jag har haft: Irländsk setter Cocker Spaniel Boxer Collie Blandras Schäfer Afgan Galgo (de som springer
AndersG: "Eller också kommer det att visa sig om 10-15 år, som vanligt. " Antagligen :'(
Ylle: Står att det ska vara ångspärr mellan trägolv och golvvärme, men det förefaller vara en myt för mig. I alla fall om betongplattan är torr. :-/
berith: Tack för alla tips, men jag fann ett skiffer från Otta i Norge som var helt slätt, alltså slipat men det såg ut som om det var oslipat när man först tittade på det, det var jättesnyggt och vi har nu beställt, det var dyrare men jag hade bara ett par dagar på mig att beställa så nu är det gjort fast jag blev lite fattigare, men köket är bara 13 kvm så jag överlever. Tack för en
Immobil: Dendär sockeln är nog mest en estetisk sak. Iof kan det ju också vara ett skydd för väggen, så den inte blir skavd när man svabbar golvet.
charta77: [citat] Ett löst tips. Det vinns sågar på band, rund mjuka. Även de här kakelsågarna. Kan något av det funka att såga loss kaklet om du nu på något sätt får den under en liten bit under kaklet. Fast det blir nog bara ett terapi jobb, men kan det funka.
que: Har just såpat ett golv inne med en blandning av såpa, krita och titandioxid (köpt mix). Mitt nästa projekt är att behandla mitt altangolv i tryckt virke. Har köpt en set med Cleaner och Conditioner och därefter har jag tänkt att olja trägolvet. Önskemålet hade varit att kunna hålla det åt det ljusa, går det att i oljan blanda i krita titiandioxid eller liknade för att hålla
eson: [citat] Köp klinkerrent hos höganäs, kostar ca.150kr och är ett mirakel medel. Det använder jag och jag är plattsättare.
JonasP: Hej igen och tack för alla svaren. Den matta jag har kikat på hittills är en Tarkett Seduction som har en filtliknande baksida. Golvvärmen går hela året runt. Som jag förstått med vattenburen golvvärmen så ska den alltid gå, inte just för värmen på sommarhalvåret utan för att hålla cirkulationen av vattnet 24/7, och så ser jag till att det förblir. Mattan kommer enbart att vara
Birgir: Hej sakta i backarna. I din husleverantörs första pris dvs det som ingår skall ingå spill, transport och koordinering. Ditt tilläggspris skall alltså endast vara merkostnaden för materialet. Eller också han har gett dig ett avgående pris för det som ingår och du får ett helt nytt tillkommande pris med allt ingående. Här gäller att hålla tungan rätt i mun och inte låta sig luras.