Byggahus.se

Flytande klick i stora rum?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Går det att lägga klickgolv i ett stort rum? Jag har ett avlångt rum på ca 45kvm där det idag är heltäckningsmatta på spånplattor.

Är lite rädd att det kommer att röra sig för mycket om golvet är flytande.

Tips på alternativ om detta inte funkar så bra mottages tacksamt.

2. A
    Medlem Nivå 6

Re: Flytande klick i stora rum?

Vi har klick golv i ett enda stort sjok på ca 70 kvm som täcker kök, matplats, hall och vardagsrum. Det är visserligen inte fyrkantigt (matplats i 8-kantigt torn och kök/vardagsrum i vinkel) och ligger på platta med golvvärme.

Risken med detta kom upp på byggmötet med byggteknikern och snickaren. Vi bestämde att lägga i ett och se hur det går. Alternativet var att lägga skarvar på strategiska ställen. Tydligen kan vi göra det i efterhand om det skulle resa sig.

Trappa och kök står ovanpå parketten. Huruvida detta är riktigt eller om parketten bör läggas runt trappor och köksskåp, har behandlats i en annan tråd.

Golvet har bara legat i fyra månader så vi väntar...

Berit

3. B
    Medlem Nivå 1

Har hört att klickgolven inte ligger bra över huvud taget, brädorna kan visst röra sig sinsemellan i höjdled.
    Har någon märkt sådana tendenser eller är det elaka rykten?

4. A
    Medlem Nivå 10

Om de rör sig i höjdled är det nog fel på dem... Som sponten ser ut på exvis Tarkett så skall det inte kunna röra sig.

Det finns maxbredder och längder som tillverkarna säger att man skall hålla sig till. Vi har ett stort sjok i nedre våningen, som ett T ungefär, 12m x 8m.

Har dock bara haft det sedan mars så vi får väl se ;)

5. B
    Medlem Nivå 10

Vi fick höra att man inte bör lägga längre än 10 m i någondera riktningen, har man längre avstånd bör man ha en skarv på ngt. "strategiskt" ställe. Detta gällde Tarkett´s klickgolv, vet ej om det gäller generellt :-/

//Christina.

6. A
    Medlem Nivå 10

Dock så rör sig trä mera på bredden än längden.

7. B
    Medlem Nivå 6

För riktigt stora ytor kan man limmar golvet mot underlaget med ett flexibelt och dyrt parkettlim. Då finns det ingen praktisk gräns åt något håll.

Varför skulle man inte kunna lägga ett klickgolv mer än 10 m i längd? Rörelserna i den riktiningen är ju obefintliga ???

8. A
    Medlem Nivå 2

När vi köpte klickgolv nu i veckan (från K-rauta) så fick vi rekommendationen att ej lägga mer än 10 m i någon riktning. Vi fick ej någon förklaring varför.

Jag har något svagt minne från samtalet med butikspersonalen att man ej ska rengöra laminatgolv med tvålbaserat rengöringsmedel. Är det någon som hört samma sak? Vad ska man då ta? Yes?

9. M
    Medlem Nivå 7

Förutsätter att ni pratar laminat när ni säger "klick-golv" och isåfall borde rörelserna vara samma i både längs- och tvärled. Det är ju inte "riktigt" trä utan bara pressat papp... (Nåja, nästan iaf !!)

10. P
    Medlem Nivå 3

Klickgolv rör sig minimalt, problemen är att skarvarna kan fläka upp om det är för stora ytor. Vad jag vet så gäller det billigt golv=lättare att fläka upp. Men hör med tillverkaren det är det bästa.

11. P
    Medlem Nivå 1

Tackar för tipsen! Lite motstridiga uppgifter överallt man läser. Bäst att följa tillverkarens rekommendation antar jag.

12. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Det brukar bli bäst så + att du kan nacka tillverkaren om det inte fungerar. ;)

13. F
    Medlem Nivå 5

I parkettgolv är bara ytan i längdriktningen. Huvuddelen av träet i golvplanken ligger på andra hållet, så ett parkettgolv rör sig mer på längden än på bredden.
    På Kährs är det till och med glipor mellan de korta "brädorna" som utgör kärnan i golvet, för att det ska kunna röra sig lite lite till utan att det syns.

Fiffigt, eller hur?

14. L
    Medlem Nivå 5

Klokt. Dessutom finns en viktig aspet i att det gäller lite olika för olika golv. Bok t.ex. rör sig betydligt mer än t.ex. ek. Jag skulle aldrig lägga ett bokgolv på de ytorne, men har lagt ett ekparkett (i mitt fall Kährs 13mm) vilket funkat bra (trots att det var klart på gränsen enligt deras anvisningar).