10 450 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Klinker på betonggolv
Hej!
Vi håller på att renovera/bygga till ett hus och har då satsat på att gjuta ner slingor för vattenburen golvvärme. Nu har vi tänkt lägga klinker i ett par rum men har fått olika besked på ordingen vid golvvärmeinkoppling.
Vi har en gjuten platta som legat "stilla" sen i oktober.
Ingen värme har funnits i huset förrutom en byggfläkt som sett till att det inte varit kallare än 5-10 grader i vinter.
Nu undrar vi om vi måste koppla in golvvärmen och köra den ett tag innan man lägger klinker på betongen eller om det är möjligt att lägga klinkern innan man kopplar in golvvärmen?
//Mattias Andersson
Vi håller på att renovera/bygga till ett hus och har då satsat på att gjuta ner slingor för vattenburen golvvärme. Nu har vi tänkt lägga klinker i ett par rum men har fått olika besked på ordingen vid golvvärmeinkoppling.
Vi har en gjuten platta som legat "stilla" sen i oktober.
Ingen värme har funnits i huset förrutom en byggfläkt som sett till att det inte varit kallare än 5-10 grader i vinter.
Nu undrar vi om vi måste koppla in golvvärmen och köra den ett tag innan man lägger klinker på betongen eller om det är möjligt att lägga klinkern innan man kopplar in golvvärmen?
//Mattias Andersson
Är betongen torr ska du alltid lägga klinkers innan du sätter igång golvvärme, det är att rekommendera.
Vi har dock i flera rum lagt klinkers med golvvärme på utan några problem. Vi sänkte temperaturen till 10 grader.
Vi använde flytfix för stora klinkers som torkar på 5 timmar.
Vi har dock i flera rum lagt klinkers med golvvärme på utan några problem. Vi sänkte temperaturen till 10 grader.
Vi använde flytfix för stora klinkers som torkar på 5 timmar.
Vi har inte golvvärmen inkopplad (det saknas för tillfället rördelar men vi vill lägga golven). På ditt svar så förstår vi att golvet är nog torrt att lägga klinker på. Det har ju stått sen i oktober och självtorkat?
Vi har hört att man ska köra golvvärmen ett tag för att "trycka ut" fukten som finns i betongen för att sen sänka värmen när man lägger klinkern.
Men å andra sidan så har vi hört att man kan lägga klinker på golvet även om man inte har kopplat in golvvärmen precis som du säger.
Vi har hört att man ska köra golvvärmen ett tag för att "trycka ut" fukten som finns i betongen för att sen sänka värmen när man lägger klinkern.
Men å andra sidan så har vi hört att man kan lägga klinker på golvet även om man inte har kopplat in golvvärmen precis som du säger.
En regel säger att man ska vänta i ca 3 månader innan man lägger klinker eller golv på ny gjuten platta.
Som du säger har det gått nästan 9 månader av självtorkning.
Det är absolut ingen risk för dig att lägga klinkers innan du sätter igång golvvärme.
Vi har lagt klinker på hela bottenvåningen i vårt hus.
Plattan har vi gjutit i februari och började att lägga klinkers efter 4 månader i tvättstugan. Sen fortsatt vi med hallen och köket och till slut vardagsrummet.
Det har gått nu 10 månader och det ser fortfarande perfekt ut.
Enligt vår entreprenör som gjorde grunden, kommer att ta ett till två år innan plattan är riktigt igenom torr.
Om du inte använder flytfix för att lägga klinkers ska du vänta 3-4 dagar innan du sätter igång golvvärme.
Lycka till!
Som du säger har det gått nästan 9 månader av självtorkning.
Det är absolut ingen risk för dig att lägga klinkers innan du sätter igång golvvärme.
Vi har lagt klinker på hela bottenvåningen i vårt hus.
Plattan har vi gjutit i februari och började att lägga klinkers efter 4 månader i tvättstugan. Sen fortsatt vi med hallen och köket och till slut vardagsrummet.
Det har gått nu 10 månader och det ser fortfarande perfekt ut.
Enligt vår entreprenör som gjorde grunden, kommer att ta ett till två år innan plattan är riktigt igenom torr.
Om du inte använder flytfix för att lägga klinkers ska du vänta 3-4 dagar innan du sätter igång golvvärme.
Lycka till!
Ojoj så fel.....sätt absolut inte på golv värmen förens efter 28 dagar, annars kommer golvet att bli bomt och det kommer inte märkas förens efter ett par år.....
Väldigt synd att folk rekomenderar saker utan att veta vad som gäller...har ni inget samvete, det kan kosta massor för dom som följer era råd.
\\Plattsättaren
Det är ingen skillnad på vattenburen och el golvvärme det som händer är att fixet torkar för fort och blir då bomt=plattan släpper från fixet eller golvet släpper från fixet. Helt rätt man ska inte lägga på ett golv som är kallare än 10 grader, lika så vad gäller plattorna. Vill du ha mer detaljerade svar kontakta då www.bkr.se byggkeramikrådetHammarn skrev:Nu har jag inga problem med golvvärmen men vad menar du med bomt? Har dessutom för mig att de senaste rönen säger att det är skillnad på vattenburen golvvärme som är jämn och elgolvvärme som slår på för fullt, stämmer det?
Dessutom finns det ju en minimitemp för när man kan lägga golvet som ligger kring 10 graders golvtemp (inte rumpstem har jag för mig).
Klicka här för att svara