Byggahus.se

Tips på Laminat Golv?

1. T
    Medlem Nivå 1
    hej
    Någon här som kan Tipsa ett prisvärt laminat golv av bra kvalité,tänkte ha det på övervåningen

Sen en fråga angående Ask,, är det tillräckligt "Stabilt"
    för köket?

Tack på för hand ;)

2. A
    Medlem Nivå 2

Re: Tips på Laminat Golv?

Jag letar själv efter laminatgolv, men har inte bestämt mig ännu.

Har hittat en länk där olika golv testats, kanske kan det ge dig något: http://www.svt.se/umea/plus/ARKIVET/10_2_2003/Laminatgolv/Testresultat/body_testresultat.html

(Observera att testet är drygt ett år gammalt.)

Själva funderar vi på om vi ska välja eklaminat eller annat träslag. I vardagsrummet finns nämligen ett äkta ekparkettgolv, men vi har ännu inte hittat något laminatgolv som liknar. Vi funderar nu på att välja ett helt annat träslag, tex bok.

3. T
    Medlem Nivå 1

hej

Japp ..Pergo var med där ,,detta har vi tittat på en del
    skall ju var ett ordentligt golv,, som vanligt finns det en uppsjö av olika att välja på ,,men det kommer någ att bli nåt med Pergo,,,har hört att Ask är lite mjukt..då e frågan om det är lämpligt att ha i köket ??

nån som har lite info om det

Tack
    TR

4. A
    Medlem Nivå 2

Hej igen,

Ett laminatgolv har en kärna av trä, mdf eller hdf och ett ytskikt bestående av fotograferat trä. Jag antar att det är fotografi av ask du funderar på. Detta borde inte påverka hårdheten av själva laminatgolvet.

Om du däremot väljer "äkta" trägolv så påverkar valet av träslag mjukheten på golvet.

5. T
    Medlem Nivå 1

Hej igen

var lite luddig i min fråga ;D

jo skall ha riktigt trägolv (Ask Cambridge från Kährs) i köket,, är bara lite fundersam på om denna träslag är för mjukt för köket..

Tack för för svaren Anna_Panna

6. A
    Medlem Nivå 2

Aha, då förstår jag ;)

Har tyvärr ingen aning om hur trägolv av ask klarar sig i ett kök...

Själva har vi hittat ett rätt så billigt laminatgolv på K-rauta för 79 kr/kvm (med fotografi av päron). Troligtvis slår vi till på det någon gång i veckan.

7. B
    Medlem Nivå 6

Om du skall ha ett riktigt trägolv så är det inte laminat längre, utan vanlig lamellparkett eller möjligt fanergolv typ Kährs Linnéa. Laminatgolv (foto) eller fanergolv med askmönster är bägge mycket hårda golv, det spelar ingen roll vilket motiv eller träslag som ligger på ytan.

Ask passar allderles utmärkt till vanliga parkettgolv, träslaget är lika hårt som ek och bok samtidigt som det döljer småskador bättre än lönn och björk tack vare sina tydliga årsringar.

Till ett kök skulle jag välja ett oljat golv eftersom det är lätt att hålla snyggt. Lackade golv behöver kan inte underhålla lika mycket men uppstår en skada, och det gör det alltid i ett kök, blir märkena fulare och det är svårare att fixa om golvet är lackat.

8. T
    Medlem Nivå 1
  9. S
    Medlem Nivå 3

Mitt svar är långt från laminatgolv - so jag tycker är håda. De må vara praktiska - men ska de finnas i ett centralt rum som köket?

När vi 1978 flyttade in i vårt hus byggt 1965 fanns det i köket ett typisk 60-tals golv - plastplattor, tråkigt mönster.

Vi lade - efter borrning av hål för insprutnig av skumisolering- korkgollv (Wikanders) som fortfarande efter 25 lyckliga år med 3 barn ser hyggligt ut.

Det finns en risk att Wikanders inte längre existerar - de satsade på fel typ av förslutningar för läskedrycksflaskor - men deras golv var bra!

Slutligen - det japanska modet att byta skor när man hamnar innanför entredörren är inte dumt. Måtte morfar acceptera detta - alternativt att det i Sverige är OK att gå i strumplästen.