Byggahus.se

skiffergolv

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle vilja ha skiffergolv i mitt kök. Är det känsligt för feta fläckar och den skrovliga ytan kan den komma att bli besvärlig när man skall rengöra golvet. Det är alltså 1 cm skiffer 20x 40 i fallande längder.
    mvh
    Berith

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: skiffergolv

Det finns klinker som liknar skiffer som är mycket mer praktiskt än skiffer. Jag vet att höganäs har en typ sedan finns det andra typer. Skiffer är tämligen opraktiskt och kräver en del underhåll.

3. B
    Medlem Nivå 1

Tack för tipset, jag skall kolla vidare för jag var orolig för just detta att det kan vara svårt att hålla rent. men snyggt är det.
    Hälsningar
    Berith

4. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Jag var inne i en kakelaffär o kollade på ett par plattor jag var övertygad var skiffer, det visade sig att det inte var det när jag höll plattan 10 cm från ögat och verkligen granskade.

Jag har precis köpt detta klinker för 350 kr/kvadrat o ska lägga det hemma nästa vecka. Dessutom så är alla plattor olikaså att det skapar liv och en känsla av "äkta" naturmaterial.

Det är ytbehandlat så det är lätt att hålla rent.

5. N
    Medlem Nivå 7

Kan det vara så att det är en platta gjuten av gammalt stenkross???

En sådan har i alla fall vi, fast i granit. Och den är vi jättenöjda med...

6. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Det kan vara det, men jag är inte säker.

7. B
    Medlem Nivå 1

Tack för alla tips, men jag fann ett skiffer från Otta i Norge som var helt slätt, alltså slipat men det såg ut som om det var oslipat när man först tittade på det, det var jättesnyggt och vi har nu beställt, det var dyrare men jag hade bara ett par dagar på mig att beställa så nu är det gjort fast jag blev lite fattigare, men köket är bara 13 kvm så jag överlever.
    Tack för en jättebra sida att få råd o tips från. Jag återkommer nästa gång vi skall göra något i huset, men golv har vi våran livstid ut skulle jag tro, ialla fall iköket.
    Hälsningar
    Berith