15 305 läst ·
10 svar
15k läst
10 svar
Ojämnt betonggolv
Vi vill lägga klinkers i vår källare men betonggolven är väldigt ojämna så kostnade för flytspackel (25 kg för 250-350 kr om jag inte minns fel) blir nog minst dubbel, eller tredubbel, så stor som för själva klinkersen. Det känns ju lite trist så vi funderar på om man kan jämna ut de värsta ojämnheterna med nån slags slip alt. om man kan använda nån typ av betong för att fylla ut de största svackorna (och sen jämna ut med en mindre mängd flytspackel)?
/Nybörjaren
/Nybörjaren
Hej Matte!
Det rör sig om nivåskillnader på ca 1.5-2 cm som mest. Den högsta nivån verkar vara vid ytterväggen och sedan är det åtminstone två större svackor. En hantverkare vi snackade med trodde att det kunde gå åt 300-500 kg spackel och det kostar ju en del. Men vi har inte själva "finräknat" på hur mycket det kan gå åt - har haft svårt att hitta något rakt och långt att kolla lutningen med (har bara vanligt litet vattenpass).
/Tomtemor
Det rör sig om nivåskillnader på ca 1.5-2 cm som mest. Den högsta nivån verkar vara vid ytterväggen och sedan är det åtminstone två större svackor. En hantverkare vi snackade med trodde att det kunde gå åt 300-500 kg spackel och det kostar ju en del. Men vi har inte själva "finräknat" på hur mycket det kan gå åt - har haft svårt att hitta något rakt och långt att kolla lutningen med (har bara vanligt litet vattenpass).
/Tomtemor
Det är råbetong, och jag kollade lite noggrannare med mitt lilla vattenpass igår. Inom vattenpassets längd (50 cm) hittade jag nivåskillnader på 2.5 cm på ett ställe i rummet. Att slipa golvet är nog ingen lösning eftersom de högsta partierna är precis närmast väggarna.
Vi har i princip gett upp. Det blir nog flytspackel om ingen har någon annan lösning. Eller finns det olika typer av flytspackel, dvs billigare sorter avsedda för stora ojämnheter?
/Tomtemor
Vi har i princip gett upp. Det blir nog flytspackel om ingen har någon annan lösning. Eller finns det olika typer av flytspackel, dvs billigare sorter avsedda för stora ojämnheter?
/Tomtemor
Är det nån som kan berätta för mig varför man ska göra en sockel (heter det väl när man lägger en halv klinkersplatta på väggen?) när man lägger klinkers i tvättstugan? Vi har i alla fall läst det på flera ställen. Finns det nån våtrumsregel som säger att det ska vara det, eller...? Vår tvättstuga ligger ju i källaren så vi kommer inte att lägga fuktspärrar nånstans, så då kan man kanske skippa sockeln också?
Klicka här för att svara