3 332 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Flytta klinkers?
Jag har ung. 5 spruckna klinkersplattor 10x20xm i hallen. Plattorna går inte att få tag i längre så jag funderar på att försöka ersätta dessa genom att få upp några hela ??? plattor i ett område i hallen och där byta ut dessa mot en annan typ som bryter i lämplig färg
a) går det att få upp hela plattor i ett lagt golv?
b) för att det ska bli snyggt så måste jag sedan foga om hela golvet, något större problem att få bort fogen och lägga ny?
a) går det att få upp hela plattor i ett lagt golv?
b) för att det ska bli snyggt så måste jag sedan foga om hela golvet, något större problem att få bort fogen och lägga ny?
I vårt hus fick de byta ut ca 50m2 klinker i storleken 30x60. Några få gick sönder, men resten klarade sig oskadda. Dessa plattor hade legat i ca 6 veckor.
Min far bilade på egen hand bort ett 18 år gammalt klinkergolv som bestod av 30x30 samt 30x10-plattor. Dessa ligger nu åter hela på plats, bortsett från ca 10 stycken, som fick pusslas ihop och döljas under trappen.
//Mycket obehörig plattsättare
Min far bilade på egen hand bort ett 18 år gammalt klinkergolv som bestod av 30x30 samt 30x10-plattor. Dessa ligger nu åter hela på plats, bortsett från ca 10 stycken, som fick pusslas ihop och döljas under trappen.
//Mycket obehörig plattsättare
Då var underarbetet mycket bristfälligt utfört för att ett ordentligt utfört underarbete kan inte rivas......obs 5cm2 med fix kan lyfta en volvo v70......besök gärna www.bkr.se byggkeramikrådet det är dom som ställer kraven på standarden med kakel och klinkers i sverigeMr Beach skrev:I vårt hus fick de byta ut ca 50m2 klinker i storleken 30x60. Några få gick sönder, men resten klarade sig oskadda. Dessa plattor hade legat i ca 6 veckor.
//Mycket obehörig plattsättare![]()
Från JLT
Någon som vet om det tex går lättare om man tex värmer plattan, eller något annat bra tips?
Jo, jag tänkte på detta först men det visade sig att idag är plattorna 10x20 men mina gamla är 9,5x19,5 och några sådana har jag inte hittat. Jag tror att jag gör så att jag försöker få bort en 80x40cm vid ingången går det bra så kan jag använda dessa, går det inte bra så får jag väl bryta upp allt ihop.
Någon som vet om det tex går lättare om man tex värmer plattan, eller något annat bra tips?
Ett löst tips. Det vinns sågar på band, rund mjuka. Även de här kakelsågarna. Kan något av det funka att såga loss kaklet om du nu på något sätt får den under en liten bit under kaklet. Fast det blir nog bara ett terapi jobb, men kan det funka.que skrev:
Klicka här för att svara