Byggahus.se

Flytta klinkers?

1. Q
    Medlem Nivå 5
    Jag har ung. 5 spruckna klinkersplattor 10x20xm i hallen. Plattorna går inte att få tag i längre så jag funderar på att försöka ersätta dessa genom att få upp några hela ??? plattor i ett område i hallen och där byta ut dessa mot en annan typ som bryter i lämplig färg

a) går det att få upp hela plattor i ett lagt golv?
    b) för att det ska bli snyggt så måste jag sedan foga om hela golvet, något större problem att få bort fogen och lägga ny?

2. E
    Medlem Nivå 2

Re: Flytta klinkers?

Att lyfta en platta som är mindre än 30 år är helt lönlöst.
    Det går inte!!!! Jag rekomenderar dej att lägga ett nytt golv det är billigare, för man kan lägga ett nytt klinkers golv ovan på det gamla

\\Behörig Plattsättare

3. A
    Medlem Nivå 5

I vårt hus fick de byta ut ca 50m2 klinker i storleken 30x60. Några få gick sönder, men resten klarade sig oskadda. Dessa plattor hade legat i ca 6 veckor.

Min far bilade på egen hand bort ett 18 år gammalt klinkergolv som bestod av 30x30 samt 30x10-plattor. Dessa ligger nu åter hela på plats, bortsett från ca 10 stycken, som fick pusslas ihop och döljas under trappen.

//Mycket obehörig plattsättare ;)

4. E
    Medlem Nivå 2

Då var underarbetet mycket bristfälligt utfört för att ett ordentligt utfört underarbete kan inte rivas......obs 5cm2 med fix kan lyfta en volvo v70......besök gärna www.bkr.se byggkeramikrådet det är dom som ställer kraven på standarden med kakel och klinkers i sverige

5. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Varför lyfter du en Volvo V70 med fix? ::) ::)

6. E
    Medlem Nivå 2

Hmm du kanske ska läsa vad som skrivs innan du frågar.....KAN lyfta, inte att jag gör d......Läs en gång till så hajar du.... ??? ???

7. J
    Medlem Nivå 5

Varför inte ta bort de trasiga plattorna + ca 20-30 stycken till i "oregelbunden" ordning. Köp ett paket med NYA 10 x 20-klinker i en färg som smälter in bra med de övriga gamla plattorna.

8. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Ironin flödar :-/

9. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Det kan vara lite svårt med webförmedlad ironi ibland.
    Sätter man en ::) istf för en ;) så får man räkna med smäll på fingrarna. :p

10. E
    Medlem Nivå 2

hehe ;D

11. Q
    Medlem Nivå 5

Från JLT
    Jo, jag tänkte på detta först men det visade sig att idag är plattorna 10x20 men mina gamla är 9,5x19,5 och några sådana har jag inte hittat. Jag tror att jag gör så att jag försöker få bort en 80x40cm vid ingången går det bra så kan jag använda dessa, går det inte bra så får jag väl bryta upp allt ihop.

Någon som vet om det tex går lättare om man tex värmer plattan, eller något annat bra tips?

12. C
    Medlem Nivå 8

Ett löst tips. Det vinns sågar på band, rund mjuka. Även de här kakelsågarna. Kan något av det funka att såga loss kaklet om du nu på något sätt får den under en liten bit under kaklet. Fast det blir nog bara ett terapi jobb, men kan det funka.