Byggahus.se

Parkettgolv; lite frågor

1. JimmyB
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Tänker lägga in omslipningsbart parkettgolv i sovrum och arbetsrum. Frågor
    Finns det någon site där man jämfört kvaliteten hos olika golv vad gäller tex nötning?
    Har ngn erfarenhet av Byggmax parkettgolv som nu säljs för 229 kr/m2?
    Vi har ljus tapet och körsbärsfärgade möbler - bör man välja ett ljust golv eller passar ek bra också?
    Tänker lägga golvet ovanpå en klistrad plastmatta, behövs någon ljuddämpande foam ?
    Hur tjock bör golvbrädan vara i mm?
    Andra tips som ni vill dela med er av?
    Tack! ;)

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Parkettgolv; lite frågor

Gällande nötning så ska ni köpa ett hårt träslag, exempelvis ek. Tall o gran är mjuka träslag o björk någonstans emellan. Ek är klassiskt och snyggt enligt mig.

Gällande tjocklek så ska ni se hur tjockt det är till noten eftersom det ändå inte går att slipa djupare än till just noten. Det finns försäljare som gärna vill påstå att det tjockt trä att slipa, men sedan ligger noten högt upp och då går det ändå inte att slipa mer än en gång.

3. L
    Medlem Nivå 3

Vi har byggmax click parkett (30m2) och är nöjda med den. Jag har haft den 4 mån och den är hur fin som helst än så länge. Inga mellanrum mellan bräder, inga kvistar som rest sig, nada. Parketten är hårt utsatt för sol på övervånigen. Jag kommer att lägga samma parkett i hallen. Förstår inte varför man ska betala 400 kr / m2 när det finns bra billigare och minst lika bra kvalite. 25 år garanti på byggmax parketten. Parketten tillverkas i polen och där gör man en massa parkett, då det är väldigt populärt.

I hallen har jag plastmatta men jag tar bort den. Vill inte ha gammal matta där under som luktar illa.

4. N
    Medlem Nivå 6

det ska vara foam eller lumppapp under parketten.
    parketten skall läggas med minst 7mm glapp runt hela ytan även vid trösklar ....köp parkettkilar i plast så slipper du köpa nya hela tiden

låna ett parkettjärn eller köp ett ... tokbra grej när man ska lägga parkett