Har fått vårt gamla fina furugolv slipat och lackat för en månad sedan. C:a 2 veckor senare skulle vår stora fina nya och fantastiskt tunga "side by side" kyl/frys flyttas från vardagsrummet, där den stått under köksrenoveringen, till köket. Vi (jag och min bror) konstaterade tidigt att hjulen under kylen inte var konstruerade för att rulla sidledes, varpå vi lyfte varje sida och lade in mattor under hjulen för att glida på när vi knuffade in kylen. Efter lite knuffande så stog kylen där den skulle, då upptäcktes i vårt fina golv 2 st paralella och ganska djupa tryckspår i vårt golv. :'( :'( :'(
Efter lite dividerande om vems felet var så klubbades det att felet var mitt. (vilket var fantastiskt svårt att erkänna :-[) ........

Nu undrar jag om det finns några bra knep att ta till för att driva upp reporna utan att sabba lacken . ???

 
OK, tolkar jag tystnaden på forumet rätt - finns inget att göra mot repor på furugolv...? ;)

OM det nu inte var lackat utan endast oljat, skulle reporna "självläkt" !?

Nån med några tips för att dölja repor?
(Ja jag har också lyckats repa mitt fina golv med en (1) repa...ganska irriterande)

Hej allihopa förresten!

/mkb
 
Tryckskador i ett mjuka trägolv kan man locka upp med vatten. Jag vet inte riktigt i detalj hur man gör men jag har hört det från golvkillar att man göra så.
 
Tryckskador i ett mjuka trägolv kan man locka upp med vatten.
Detta "kan" fungera om du har oljat trägolv. Då fuktar du upp golvet och värmer det försiktigt med exempelvi ett strykjärn. Detta kan ta bort mjuka jack i golvet. Däremot tar det inte bort rispor och vassa jack.

Om golvet är lackat så vet jag inte hur reporna tas bort. Personligen kan jag tycka att "välanvända" furugolv kan vara vackra, men långa repor är inte samma sak.....
 
Fasting65 skrev:
Tryckskador i ett mjuka trägolv kan man locka upp med vatten.
::) Prova med att lägga på en fuktig duk eller trasa och värm med ett strykjärn. Precis så som man gör när man pressar skjortor, om man nu gör det. ;) Är reporna ej för djupa ska det funka. ;)

Edit: Ojdå, Lastkaj hann före. :D
 
Ja men inte på ett lackat golv väl! Har precis suttit i telefon med Siljansgolv om exakt samma sak ( liknande) fast då på det änsålänge obehandlade furugolvet där man trampat ner spik. En pöl vatten på det obehandlade träet kan gå det att resa sig. Har man brådis så frottehandduk fuktig och ett strykjärn.
 
Vi har precis slipat och lackat vårat furugolv två gånger.
Man kankse ska lacka det en gång till för att få det lite hårdare?

Hur många gånger har ni lackat?
 
Och den där uppspräckningen där golvplankorna hoppar 5 mm i sidled var bra att känna till i förväg när man väljer lack eller inte..... även om jag även idag bävar för allt trassel med lut och olja och såpskurnng.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.